Şcoala s-a încheiat... aceeaşi şcoală începe.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Oare? Noul ministru al Educaţiei, domnul Daniel David, vine cu o viziune curajoasă, e deschis spre consultare publică, însă, întâmpină rezistenţă din partea sistemului disfuncţional. România rurală profund ʽamorţită’, cu sate depopulate şi îmbătrânite, cu multe şcoli încă lipsite de dotări elementare, rămâne săracă, lipsită de oportunităţi şi de viitor. Cu stomacul gol, cu hainele murdare şi peticite, muncind în gospodărie pentru a-şi ajuta familia să pună de mâncare pe masă, copiii de la sat (acolo unde trăieşte 45% din populaţia ţării, conform datelor raportate în 2025 de Institutul Naţional de Statistică) au rezultate din ce în ce mai slabe la învăţătură.

Suntem ʽrenumiţi’ în Europa pentru abandonul şcolar timpuriu, aceasta fiind una dintre cele mai mari probleme ale educaţiei din România. „Toate studiile arată că dacă vii din mediul rural, (...) şansa ta de a reuşi în viaţă şi de a reuşi în şcoală, în primul rând, este mult, mult mai mică decât comparat cu cineva care vine din mediul urban, ceea ce este o nedreptate foarte mare.” – afirmă domnul ministru. Rata de abandon şcolar în mediul rural este uriaşă: 1 din 3 elevi abandonează studiile până la finalul clasei a VIII-a, 4 din 10 nu trec de nota 5 la limba română, iar 9 din 10 ies de pe băncile şcolii cu un uriaş handicap (analfabetism funcţional), ajungând să muncească în ţară sau în străinătate ca zilieri, lipsiţi de orice şansă la un viitor demn şi prosper. Apropo, tinerii din mediul rural sunt semnificativ subreprezentaţi în învăţământul universitar, 7 din 10 nevisând măcar să ajungă la Facultate. 

Nici la oraş situaţia nu e mai brează: 4 din 10 liceeni aleg să nu dea bacalaureatul. Iar dintre cei care aleg să dea examenul, doar 70% îl şi trec. Astfel că, trăgând linie, aproape 6 din 10 liceeni nu termină liceul cu diploma necesară pentru a merge la facultate. Aşa că, nu-i de mirare că România are cei mai puţini absolvenţi de învăţământ superior din Uniunea Europeană.

Mai putem salva sistemul de educaţie şi pune bazele unui model de succes?

Pentru început, hai să prioritizăm accesul la educaţie de calitate pentru toţi copiii şi să eliminăm decalajul dintre învăţământul din mediul rural şi cel urban (nicăieri în Europa acesta nu este mai pronunţat decât în România). Raportul de diagnoză şi soluţii privind învăţământul românesc – „Raportul final de ţară pe educaţie”, elaborat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), arată ceea ce ştim deja: avem nevoie de o curriculă bazată pe formarea de competenţe şi abilităţi, în care să încurajăm învăţarea activă, gândirea critică şi o formare profesională bazată pe aptitudini şi învăţare practică. Avem nevoie să ne îndepărtăm de un sistem educaţional care insistă pe acumularea de cunoştinţe pur teoretice, în timp ce dezvoltarea abilităţilor practice, atât de necesare tinerilor în viaţa de zi cu zi, dar şi realităţile şi cerinţele cu care urmează să se confrunte pe piaţa muncii, rămân în plan secund. 

Dezvoltarea învăţământului în mediul rural (unde peste jumătate din populaţie se confruntă cu riscul sărăciei şi excluziunii sociale) şi crearea mai multor opţiuni de tip profesional dual - în care teoria este dublată de practică făcută nu doar la şcoală, ci mai ales la sediul operatorilor economici care asigură, la rândul lor, formare prin personal de specialitate – este soluţia încurajată de OCDE, cu rezultate dovedite în Vestul şi Nordul Europei. Parteneriatele solide între unităţi şcolare şi companii private reprezintă o soluţie win-win atât pentru elevi, cât şi pentru operatorii economici, care se plâng de slaba formare făcută de şcolile profesionale ai căror reprezentanţi nu înţeleg cât de important e rolul lor în acest sens, considerându-l o ʽpovarăʼ.

În acelaşi timp, piaţa muncii ne arată că operatorii economici preferă candidaţii cu competenţe şi experienţă practică. Pentru absolvenţii care s-au axat pe educaţia strict teoretică, lipsa practicii  reprezintă un dezavantaj major când vine vorba de găsirea unui loc de muncă. Conform unui sondaj realizat de Banca Mondială, în 2024, 3 din 10 antreprenori au identificat forţa de muncă insuficient calificată drept o constrângere majoră pentru desfăşurarea şi dezvoltarea afacerilor în România. Aşadar, iată-ne martori la celebra expresie „Roata se întoarce”, respectiv, dacă în ultimii 30 de ani nu era deloc la modă să urmezi o şcoală profesională (sistemul dual fiind introdus în ţară abia în urmă cu 12 ani), acum această formă practică de învăţământ care asigură calificare profesională e mult mai apreciată şi căutată de angajatori.

Incluziunea etniei rome în societate şi economie este posibilă prin educaţie şi formare profesională şi poate duce la bunăstarea comunităţilor. „Comunitatea romă, suprareprezentată în zonele rurale sărace, rămâne unul dintre grupurile cele mai marginalizate, cu rate de abandon ridicate şi o participare redusă la educaţia timpurie, în şcoală şi în învăţământul universitar”. (Raport OCDE)

Primul campus profesional dual de la sat, unde teoria şi practica merg mână-n mână

Raportul elaborat de OCDE, reconfirmă faptul că drumul pe care Asociaţia BookLand a plecat din 2024 este unul care aduce sens şi soluţii concrete tinerilor din mediul rural. După ce a renovat 80 de şcoli şi grădiniţe rurale în toată ţara, Asociaţia şi-a asumat construirea unui Campus Preuniversitar Profesional în sistem Dual în satul Vulturesti, unde va asigura gratuit elevilor din N-E judeţului Argeş educaţie teoretică de calitate, dublată de formare profesională temeinică pe multiple specializări, cu ore de curs în ateliere dotate cu echipamente de ultimă oră, şi cu practică atât în întreprinderile sociale din campus, cât mai ales la sediul operatorilor economici – parteneri ai programului de formare în sistem dual.

Practic, un ONG implementează ceea ce îşi doreşte ministrul Educaţiei şi Cercetării: „În învăţământul rural, când se concentrează copiii în structuri şcolare mai complexe (...) se pot face dotări de top şi se poate aduce resursă umană de calitate, ambele contribuind la un act educaţional aşa cum trebuie să fie.”

Mai mult, în Campusul din Vultureşti (primul de acest fel din România rurală, construit exclusiv din sponsorizările obţinute de la mediul privat de afaceri), abordarea BookLand se axează pe dezvoltarea competenţelor şi învăţării continue, încurajarea aptitudinilor şi cultivarea respectului pentru muncă în rândul elevilor. Cu o ofertă care include toate ciclurile preuniversitare de învăţământ - primar, gimnazial, liceal -, precum şi servicii complete (transport, uniforme, rechizite-manuale, mese calde, afterschool), elevii au timp să-şi descopere şi cultive vocaţia. Fiindcă decizia asupra meseriei pe care vor să o înveţe nu o iau în necunoştinţă de cauză. Încă din clasa Pregătitoare, elevii au şansa de a se implică, câte o oră pe zi, în diverse activităţi care îi vor ajuta să-şi dezvolte noi abilităţi şi să se cunoască mai bine pe ei înşişi, să ştie ce le place şi să aleagă asumat meseria care li se potriveşte. Totul sub îndrumarea unor dascăli pasionaţi şi dedicaţi, care devin mentorii lor, încurajându-i spre performanţă. În plus, tinerii vor beneficia de burse profesionale, iar cei cu rezultate deosebite vor primi şi burse de studiu & excelenţă, pentru a-i susţine mai departe la facultate.

Campusul Profesional Dual BookLand îşi deschide porţile în septembrie 2025 pentru primii elevi înscrişi în clasa Pregătitoare / clasa a V-a / clasa a IX-a (pe profil profesional dual, dar şi profil teoretic), urmând ca din 2026, după finalizarea lucrărilor pe întreaga suprafaţă (72.000 mp), să poată forma noi elevi, până la atingerea capacităţii maxime de 1.200 de elevi în 5 ani. 

În contextul în care astăzi 26,3% dintre tinerii din România cu vârstă sub 25 de ani sunt şomeri (faţă de 14,6% la nivelul Uniunii Europene), iar Ministerul Educaţiei recunoaşte importanţa învăţământului profesional secundar şi face eforturi pentru a extinde acest tip de program dual care integrează învăţarea la locul de muncă, Campusul BookLand reprezintă o direcţie de viitor pentru tinerii de la sat.

În plus, Campusul BookLand reprezintă un model de bune practici pentru atragerea de finanţare a educaţiei din fonduri private şi pentru creşterea eficienţei cheltuielilor, două alte sugestii amintite de experţii OCDE în Raportul de ţară pentru revitalizarea educaţiei. Construit exclusiv cu bani, servicii şi materiale de construcţii asigurate de firme private (prin redirecţionarea a 20% din impozitul pe profit, inclusiv prin completarea Formularului 177) şi cu un model de funcţionare care ii va permite peste câţiva ani să fie autosustenabil în proporţie de peste 60%, Campusul BookLand reprezintă o alternativă de succes şi o soluţie inovatoare, care uneşte eficient interesele tinerilor şi ale angajatorilor, asigurând stabilitate şi dezvoltare personală, profesională şi economică.

Printre cele peste 1000 de companii care contribuie la misiunea educaţională BookLand în mediul rural se numără: Leroy Merlin, Verbund, CEC Bank, Zahăr Mărgăritar, Asevi, Coca Cola HBC, MaxBet, Puran Architecture & Design, Cargill, UniCredit, Zentiva, SAP, Mediaposte Hit Mail, Novomatic, TP România, Valrom Industrie, Asa Cons, Corteva, Brico Depot, Rocas Decor, Timac Agro, Noventa, Sipex, Rotary Club Piteşti, Rofer Design, Collavini & Partners, Vopseaua Oskar, Huawei Technologies, Kober, Asko Group, Decathlon, Siniat, Honeywell, Leoni, Linde Gaz, Serv Class, Turbomecanica, Viacon, European Pastry, Stroia Product, Kronospan, BMI Group, Novaintermed, Mobilift, Bauelemente, LSG Building Solutions, BOMA Prefabricate, UP România, Arrise, Intertrans Continental, Polon Alfa, Strizo, Virtuoso, Grădinariu, Continental Hotels, Somaco Grup Prefabricate, Lesaffre, Bella Casa, SIT România, Raveli, Elvon, Elserv, Ferro, Dolo Trans Olimp, Emerson, Frigotehnica, Intersnack, Pall-Ex, Douglas, Game World, Team Montage, TIAB, Terra Gres, Garanti BBVA, Diversey, Steinel, Porsche Finance Group, Renania, Danlin XXL, Eximprod Group, PGA Electric, Blum, Schneider Electric, Paco Invest, BIC, Media Med Publicis, Terqua, Bilka, Protect Chemical, Monolit Legal&Tax.

Despre Asociaţia BookLand

De 15 ani BookLand contribuie la sublinierea importanţei educaţiei & dezvoltării personale prin Întâlnirile BookLand Evolution, care facilitează liceenilor dialogul cu varii personalităţi, prin Taberele Coolturale care le oferă copiilor un mix de activităţi educaţionale & distractive, prin Bursele BookLand care asigură unor elevi excepţionali de la sat şansa de a urmă liceul şi facultatea fără nicio grijă financiară, dar mai ales prin Renovarea & Dotarea şcolilor. „Împreună CONSTRUIM oameni” a adus laolaltă sute de companii din mediul privat, autorităţi locale, profesori-părinţi-elevi care, la îndemnul Asociaţiei BookLand, şi-au dat mâna pentru a contribui la renovarea şi dotarea şcolilor de la sat. Acest parteneriat public-privat a fost posibil datorită obiectivului comun de a reduce abandonul şcolar din mediul rural, oferindu-le elevilor acces la educaţie de calitate în clădiri sigure, moderne şi prietenoase. Rezultatul? 80 de şcoli rurale renovate & echipate în 4 ani, 15.000 de copii care vin cu drag la şcoală şi rezultate mai bune la învăţătură. În 2025 BookLand va inaugura în Argeş primul Campus Preuniversitar Profesional Dual din mediul rural, construit exclusiv din bani privaţi, locul în care educaţia & formarea profesională se întâlnesc cu dezvoltarea economică sustenabilă, asigurându-le tinerilor locuri de muncă în judeţ, stabilitate şi un nivel de trăi mai bun. Mobilizarea exemplară reuşită de Asociaţia BookLand a fost recunoscută printre bunele practici încurajate de Guvernul României în Raportul Naţional Voluntar al României, prezentat la Forumul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă (New York, 2023). 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.