Piaţa românească de comerţ electronic valorează acum 11,7 miliarde de euro şi creşte cu 11,56% anual, dar preferinţele consumatorilor dezvăluie diferenţe surprinzătoare între categoriile de produse. Hainele domină vânzările online, în timp ce categoriile discrete câştigă teren din ce în ce mai mult.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Doar 60% dintre utilizatorii români de internet fac cumpărături online, dar această cifră ascunde o poveste fascinantă despre cum ne-am schimbat obiceiurile de cumpărare în ultimii ani. De la doar 17% în 2014, România s-a transformat într-una dintre cele mai dinamice pieţe de e-commerce din Europa Centrală şi de Est, conform datelor GPeC, organizaţia care monitorizează evoluţia sectorului de comerţ electronic din România.

Hainele rămân regine, dar categoriile discrete explodează

Moda şi îmbrăcămintea domină comerţul electronic românesc cu 40-42% din totalul veniturilor, iar 79% dintre gospodării au cumpărat online articole vestimentare în 2024. E o dominanţă clară care se menţine de ani de zile.

Dar surpriza vine de la categoriile mai discrete. Produsele de îngrijire personală şi cosmetice au explodat cu 309,5% în timpul pandemiei, devenind a doua cea mai cumpărată categorie online după haine. Peste 35% din gospodarii cumpără acum cosmetice pe internet, iar farmaciile online precum Dr. Max şi Farmacia Tei au devenit lideri de piaţă.

"Românii şi-au schimbat complet perspectiva asupra cumpărăturilor online pentru produse personale şi intime", explică o analiză recentă. Suplimentele alimentare, evaluate la peste 100 de milioane de euro, au potenţial uriaş de creştere - consumul per capita în România e doar 4,7 euro anual, faţă de 20-25 euro în Occident.

Pentru produsele şi mai sensibile, cum ar fi cele pentru adulţi, tendinţa către cumpărăturile online e şi mai pronunţată. Discreţia oferită de platformele digitale, ambalajele neutre şi livrarea confidenţială au transformat aceste categorii într-un segment în rapidă expansiune.

Generaţiile tinere conduc revoluţia digitală

Cifrele demografice arată clar cine conduce această transformare. 78% dintre tinerii de 16-24 de ani cumpără online, iar 43% dintre cei de 18-34 de ani preferă plăţile în rate (Buy Now, Pay Later) pentru produsele scumpe.

Bucureştiul-Ilfov rămâne liderul cu 64,1% penetrare, în timp ce regiuni precum Oltenia au doar 38,4%. Dar surpriza e că zonele rurale, deşi mai lent, cresc mai rapid decât oraşele unde piaţa s-a saturat deja.

"E interesant să vezi cum mobilul a devenit regele. 76% din toate tranzacţiile se fac pe telefon, iar pentru haine ajunge la 72%", arată datele recente.

Plata la livrare - tradiţionalismul românesc în era digitală

Aici România îşi păstrează specificul. Între 50-79% din magazinele online oferă plata la livrare (COD), cea mai populară metodă de plată la nivel naţional. E o particularitate care ne distinge de restul Europei şi reflectă încă lipsa de încredere în plăţile online.

79% dintre consumatori consideră securitatea plăţii cel mai important criteriu când cumpără online. Şi, paradoxal, în timp ce adoptăm masiv cumpărăturile digitale, rămânem fideli metodelor tradiţionale de plată.

Totuşi, lucrurile se schimbă treptat. Plăţile cu cardul ajung la 67% dintre cumpărătorii online, iar sectorul BNPL creşte cu 50% anual, cu coşuri de cumpărături de trei ori mai mari decât cele plătite integral.

Livrarea se reinventează - de la acasă la punctele de ridicare

O schimbare majoră se petrece în domeniul livrărilor. Reţeaua easybox de la Sameday s-a extins la 8.500 de puncte de ridicare, iar 70% dintre clienţi preferă acum să-şi ridice coletele decât să le primească acasă.

Fashion Days raportează că 76% din comenzi ajung în easybox-uri, reflectând preferinţa românilor pentru flexibilitate şi control asupra momentului ridicării.

"Punctele de ridicare au devenit standardul pentru haine şi accesorii, unde încercarea înainte de cumpărare nu e posibilă online", observă specialiştii în retail.

Pandemia a accelerat acceptarea categoriilor sensibile

COVID-19 nu doar că a dublat aproape e-commerce-ul românesc, ci a normalizat cumpărarea online pentru produse pe care le evitam anterior. Produsele de îngrijire personală, suplimentele alimentare şi chiar categoriile pentru adulţi au devenit acceptabile pentru cumpăratul online.

Platformele specializate în jucarii pentru adulti şi produse de wellness au înregistrat creşteri spectaculoase, beneficiind de discretia şi comoditatea cumpărăturilor online. Aceste categorii, considerate tabu în trecut, şi-au găsit locul natural în ecosistemul digital românesc.

Potrivit datelor statistice, comportamentul consumatorilor români s-a schimbat fundamental. 36% au devenit mai conştienţi de economii, iar 48% caută produse cu raport calitate-preţ mai bun.

Viitorul: între oportunităţi şi provocări

Piaţa românească de e-commerce e proiectată să depăşească 20 de miliarde de euro până în 2030, cu creşterea principală venind din zonele rurale şi categoriile sub-exploatate.

Suplimentele alimentare, produsele pentru sănătate şi bunăstare, inclusiv cele mai intime, au potenţial uriaş de creştere. România încă consumă de 4-5 ori mai puţin per capita decât pieţele mature occidentale.

Succesul în această piaţă în evoluţie necesită înţelegerea combinaţiei unice româneşţi: adopţia rapidă a tehnologiei cu păstrarea preferinţelor tradiţionale, mai ales în privinţa plăţilor şi siguranţei. Retailerii care oferă plata la livrare, ambalaje discrete pentru produsele sensibile şi puncte flexibile de ridicare vor domina următorul val de creştere.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.