Pentru a-şi susţine creşterea, companiile româneşti ar putea lua în considerare extinderea afacerii prin comerţ electronic transfrontalier, însă în multe cazuri vânzarea pe pieţele internaţionale devine inaccesibilă. Din acest motiv, fintech-ul Ebury vine cu soluţii pentru a ajuta retailerii să-şi dezvoltate business-ul pe noi pieţe prin comerţul electronic. În interviul următor, Fernando Pierri, Chief Commercial Officer în cadrul Ebury, ne-a prezentat principalele avantaje ale comerţului electronic transfrontalier şi ce presupune procesul de extindere a vânzărilor pe pieţele externe.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Care sunt principalele beneficii ale comerţului electronic transfrontalier în opinia dumneavoastră? Care este impactul asupra consumatorilor? Dar în ansamblu pentru întreaga economie a ţării?

În timp ce retailerii brick-and-mortar tind să devină din ce în ce mai mari prin consolidări şi fuziuni, puterea de negociere a comercianţilor mai mici este în scădere. În plus, comercianţii mai mari tind să descurajeze listarea articolelor mai sofisticate sau personalizate pe platformele lor de comerţ electronic, în favoarea producţiei în masă şi a reducerii costurilor.

Însă stimularea producţiei de masă şi ţintele de reducere a costurilor nu ar trebui să aibă drept consecinţă eliminarea retailerilor mai mici, care oferă produse şi servicii personalizate. Aceşti retaileri pot aduce o valoare adăugată suplimentară în economie şi, mai important, pot ajuta afacerile de familie să reuşească şi chiar să conserve valorile artistice şi tradiţionale. Nu în ultimul rând consumatorii pot avea un avantaj suplimentar important pentru că pot avea acces la mai multe bunuri şi servicii.

Din fericire, platformele de e-commerce tind să fie cele mai „democratice” canale de vânzări de retail, folosind tehnologia pentru a oferi consumatorilor o mai mare diversitate de bunuri şi servicii, prin simplificarea unor bariere de intrare şi accesul retailerilor şi alte pieţe (de exemplu, în ţările învecinate).

Potrivit McKinsey 2022 Global Payments Report, ecosistemele de comerţ digital cresc vertiginos, mai ales pe pieţele emergente. În plus, comercianţii mai mici tind să evite să lucreze cu băncile, deoarece tot mai multe fintech-uri oferă soluţii financiare încorporate în platformele lor, într-un mod mai uşor de accesat, complet digital, mai flexibil şi mai rentabil. Într-un studiu dedicat pieţei de fintech europene, McKinsey a mai concluzionat că, pe lângă modernizare şi creştere, fintech-ul îmbunătăţeşte şi satisfacţia clienţilor, beneficiind de avantajul utilizării noilor tehnologii şi mai puţin de moştenirea vechilor sisteme.

FinTech Futures a observat că multe dintre băncile mari au tendinţa de a reduce locurile de muncă, urmărind retragerea de pe anumite pieţe şi segmente, în timp ce, aşa cum a observat şi EY în raportul privind adoptarea fintech-urilor, aceste instituţii financiare nu numai că înlocuiesc băncile care se retrag, ci chiar cuceresc noi segmente de piaţă mai puţin deservite, cum ar fi comerţul electronic.

Pentru vânzătorii din comerţul electronic, Ebury oferă conturi de colectare în moneda locală a pieţelor de desfacere, rate de schimb competitive, inclusiv între perechile valutare care sunt evaluate ca fiind exotice de către bănci şi facilitează plăţile într-o gamă largă de valute, ajutând în acelaşi timp vânzătorii să gestioneze riscul de volatilitate valutară.

Sunt companiile pregătite pentru a efectua tranzacţii în comerţul electronic transfrontalier? Ar trebui să fie scump?

Vânzarea în străinătate ar trebui să fie posibilă şi accesibilă oricărei companii româneşti care doreşte să exporte produse, dar şi pentru comercianţii din alte ţări care vin cu o ofertă atractivă pentru piaţa românească. Comercianţii sunt tot mai informaţi cu privire la cele mai recente evoluţii ale pieţei de e-commerce, deoarece astfel de soluţii care le susţin creşterea în timp şi îmbunătăţesc profiturile, devin din ce în ce mai accesibile.

Care sunt principalele constrângeri atunci când se tranzacţionează în străinătate în aceste zile?

De obicei, costurile sunt descurajatoare pentru mulţi comercianţi, mai ales dacă se confruntă cu conversie valutară dublă, intervine un timp lung de aşteptare pentru încasarea fondurilor sau se percep comisioane mari de plată sau de administrare a contului în valută, care reduc semnificativ marjele de profitabilitate obţinute prin intermediul comerţului electronic, odată cu extinderea pe pieţele din străinătate. Dar aceste dificultăţi pot fi gestionate, iar costurile pot fi optimizate.

Atunci când marjele sunt înguste, fiecare procent pierdut, din conversia valutară de exemplu, ar putea descuraja antreprenorii să vândă pe pieţele străine şi, în consecinţă, să limiteze dezvoltarea afacerilor în această direcţie. Chiar dacă o companie românească deţine un cont şi poate încasa direct în valută într-o bancă românească, în practica, prin politicile platformelor de e-commerce, de cele mai multe ori se va confrunta cu o conversie valutară dublă şi întârzieri semnificative în colectarea fondurilor.

Companiile de fintech precum Ebury au înţeles aceste probleme şi pot oferi în prezent atât conturi de colectare în toate monedele relevante şi încasări mai rapide din vânzările e-commerce, cât şi rate de schimb foarte competitive şi comisioane de plată reduse.

Puteţi explica de ce un vânzător se confruntă cu această situaţie în comerţul electronic transfrontalier?

Există o procedură de decontare standard a platformelor de e-commerce globale, de exemplu Amazon. Transferul de bani în contul vânzătorului necesită verificări speciale din partea platformelor şi, de cele mai multe ori, moneda de decontare este aleasă automat pe baza codului de ţară al contului IBAN. Deci, chiar şi atunci când contul de colectare este în valută, întrucât este recunoscut de sisteme ca fiind deschis la o bancă din România, fondurile sunt convertite în lei. Mai departe, întrucât contul bancar este într-o altă monedă, banca trebuie să convertească fondurile înapoi în moneda contului (ex. EUR, USD, HUF etc.). Mai mult decât atât, regulile nu sunt unitare, ci fiecare marketplace are propria sa politică şi termene de plată, în ceea ce priveşte decontarea fondurilor, respectiv marjele de schimb valutar pe care le aplică. Acesta este motivul pentru care gestionarea diferitelor costuri si politici la vânzarea pe mai multe platforme cu reguli diferite de decontare, devine o adevărată provocare pentru comercianţi.

Companiile de comerţ electronic din România pierd uneori o parte semnificativă din marja lor de profit cu marjele de schimb valutar şi costurile cu administrarea încasărilor. Nu este surprinzător că acest lucru le descurajează să se dezvolte şi să crească prin vânzarea în străinătate. Însă, aceasta nu ar trebui să fie o limitare deoarece pieţele externe sunt cu adevărat deschise şi toată lumea ar trebui să aibă acces nelimitat la aceste pieţe pentru a câştiga noi clienţi.

Soluţia ar părea să fie deschiderea unui cont bancar în ţara străină unde are loc vânzarea, dar înrolarea unei persoane juridice din România în străinătate – în special a unui IMM – este printre cele mai costisitoare şi complicate procese pe care vi le puteţi imagina. Un astfel de demers poate dura multe săptămâni şi are o probabilitate mare de refuz, ca să nu mai vorbim de cât de complicat este să menţii un astfel de cont în străinătate.

Platformele de comerţ electronic tind să primească sprijin limitat din partea băncilor în dezvoltarea unor astfel de servicii pentru vânzători, în special pentru exportatorii mici şi mijlocii. Acest lucru este şi mai vizibil atunci când exportatorii români vizează pieţe din afara UE, cum ar fi Orientul Îndepărtat, Marea Britanie, Asia Centrală, Orientul Mijlociu sau Africa, unde serviciile financiare tradiţionale sunt nu numai ineficiente, dar şi costisitoare, limitând aşadar expansiunea IMM-urilor româneşti. Mai mult, exportatorii români din ţările vecine precum Polonia, Ungaria sau Bulgaria, care nu sunt ţări euro, s-ar putea confrunta cu încă o conversie valutară, suplimentară şi mai costisitoare, mai întâi din moneda locală în EUR şi apoi din EUR în RON.

Cum ar putea fi înlăturate aceste bariere?

Soluţiile ar trebui căutate în produsele inovatoare oferite de fintech-urile globale. Acestea au ajuns să cunoască foarte bine problemele sectorului de e-commerce şi au rezolvat deja unele dintre cele mai importante puncte dureroase identificate.

Acesta este motivul pentru care Ebury a dezvoltat soluţii si poate oferi IBAN-uri dedicate, deschise în ţara în care are loc vânzarea, în moneda locală, pentru a evita orice conversie valutară nedorită. Pe baza unor acorduri de parteneriat cu platformele de e-commerce, fondurile sunt, de asemenea, primite mai rapid în astfel de conturi dedicate, iar conversia se poate face ulterior, în funcţie de dorinţa comerciantului, în condiţii mult mai bune.

Comercianţii au la dispoziţie şi soluţii financiare mai avansate, de exemplu pentru a fixa cursul de schimb şi a se proteja împotriva volatilităţii semnificative a unor valute, care poate transforma o afacere bună într-o pierdere financiară. De exemplu, prin utilizarea contractelor de forward valutar, cursul de schimb este cunoscut în avans, prin urmare comerciantul poate avea o viziune destul de clară asupra veniturilor, inclusiv impactul ratei de conversie, astfel încât nu va fi surprins negativ când iniţiază conversia înapoi în RON sau în altă monedă în care trebuie să plătească.

Mulţi dintre exportatori - în special IMM-urile care sunt mai puţin lichide - au de obicei disponibilităţi limitate de numerar şi uneori trebuie să gestioneze operaţiuni de finanţare cu dobândă mare, astfel încât pot să apară multiple beneficii prin reducerea duratei încasărilor, deoarece fondurile sunt colectate mult mai rapid de pe aceste pieţe, prin intermediul fintech-urilor care le pot facilita primirea fondurilor cu câteva zile mai repede.

Nu în ultimul rând, procesul de onboarding este realizat de Ebury cu specialişti vorbitori de limbă română, care au cunoştinţe temeinice privind reglementările româneşti şi documentele oficiale. Odată ce această procedură este efectuată la noi, vânzătorul va avea acces la zeci de pieţe de vânzare din întreaga lume.

În concluzie, vânzarea în străinătate nu ar trebui să fie costisitoare şi nici complicată. Soluţiile există deja şi merită luate în considerare de către orice IMM care doreşte să se dezvolte şi să crească pe pieţele externe, fiind protejat în acelaşi timp împotriva pierderilor inutile din conversia valutară sau de volatilitatea semnificativă a pieţei.

Despre EBURY

Fintech-ul Ebury este un furnizor global de servicii financiare destinate companiilor, în special întreprinderilor mici şi mijlocii, având o expertiză unică globală în sfera de plăţi şi încasări internaţionale, oferind clienţilor săi acces şi cotaţii foarte competitive pe piaţa valutară la peste 140 valute din pieţe majore sau emergente, precum şi strategii de gestionare a riscului valutar sau de finanţare a comerţului internaţional. Oferta unică de servicii financiare a instituţiei de plata Ebury este o alternativă viabilă şi eficientă la serviciile bancare clasice, ajutând companiile să-şi accelereze fluxurile financiare la nivel internaţional, să-şi simplifice şi să-şi optimizeze atât partea operaţională, cât şi finanţarea tranzacţiilor de comerţ internaţional. Deşi de obicei doar multinaţionalele mai mari aveau acces la hub-uri specializate ale băncilor cu expertiză şi servicii asemănătoare, Ebury reuşeşte folosind tehnologii inovatoare şi capabilităţi de neegalat să ofere această expertiză şi servicii excelente tuturor clienţilor proprii. Lucrând cu peste 50.000 de clienţi întreprinderi şi organizaţii din Europa, Canada, America Latină, Australia, Orientul Mijlociu şi China, misiunea Ebury este de a face finanţele internaţionale simple şi accesibile tuturor afacerilor indiferent dacă este vorba despre un comerciant internaţional foarte mare, un ONG, o platformă de comerţ electronic sau proprietarul unei afaceri mici. 

Unicornul, fondat la Londra în 2009 de către doi antreprenori spanioli Juan Lobato şi Salvador García şi susţinut de investitori foarte respectaţi în noile tehnologii precum gigantul bancar Banco Santander, şi-a extins prezenţa la nivel global având în prezent o reţea de 32 de birouri în 21 de ţări şi peste 1.300 de angajaţi. Volumul global al tranzacţiilor efectuate de către Ebury depăşeşte 21 de miliarde de dolari anual. De-a lungul istoriei sale, compania a primit peste 25 de premii internaţionale; de exemplu a fost nominalizată recent atât în lista „Financial Times 1.000”, cât şi în „The Sunday Times Tech Track” ca fiind firma cu cea mai rapidă creştere din Europa şi Marea Britanie în decursul mai multor ani. Toate aceste recunoaşteri califică Ebury drept unul dintre cele mai mari şi mai de succes fintech-uri europene.

Ebury este membru al Programului de furnizori de servicii de plată al Amazon, începând cu septembrie 2021 ceea ce înseamnă că vânzătorii care folosesc site-urile Amazon pot colecta plăţi în diferite regiuni şi valute prin intermediul platformei Ebury. Ebury oferă conturi de colectare în peste 35 de valute în peste 15 ţări, astfel încât vânzătorii să fie plătiţi în monedele locale. În plus, Ebury oferă capabilităţi de FX Forwards ajutând companiile de comerţ electronic să îşi gestioneze riscul valutar, pentru a investi cu mai multă încredere în ambiţiile lor de creştere şi operaţiunile internaţionale.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.