Inspectorii antifraudă au demarat, în cadrul operaţiunii “Xenon”, verificări la 200 de companii care importă autoturisme second hand de pe piaţa comunitară şi le revând în România persoanelor fizice, declarând TVA doar la profitul adăugat, producând un prejudiciu la bugetul de stat de peste 200 milioane lei, în condiţiile în care achiziţiile în perioada 2014-2015 s-au ridicat la 1 miliard lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Anul trecut au fost înmatriculate în România 250.000 de autoturisme second hand achiziţionate din alte state ale Uniunii Europene.

Pe piaţa autohtonă de profil au activat 484 de companii cu obiect de activitate achiziţii intracomunitare de maşini second hand ]n intervalul 2014-2015.

Inspectorii antifraudă au selectat şi au demarat verificările la 200 de companii cu profil mare de risc, care au avut achiziţii de 1 miliard de lei între anii 2014 şi 2015, potrivit Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală (DGAF).

Cele 200 de companii au declarat şi plătit TVA de 2,1 milioane lei, ceea ce implică o pierdere la bugetul de stat de peste 200 milioane lei.

Cea mai des întâlnită metodă de prejudiciere a bugetului de stat în domeniul comerţului cu autoturisme rulate importate o reprezintă aplicarea TVA la marjă.

Astfel, maşina este achiziţionată de o firmă din România de la o companie din Uniunea Europeană în regim de scutire de TVA şi revândută apoi către o persoană fizică din România, aplicând TVA doar la profitul declarat, adică la marjă, nu la toată suma, cum prevede legea.

Într-un astfel de caz, identificat recent de inspectorii antifraudă, o firmă a cumpărat din Germania o maşină de teren cu 32.000 de euro, a adăugat un profit de 50 de euro, declarând şi plătind TVA de doar 10 euro.

Alte metode de evaziune identificate în cadrul operaţiunii Xenon sunt de tipul “missing trader” (firmă fantomă), în care compania nu declară nici achiziţia, nici vânzarea, şi frauda de tip “cross invoicing”, care presupune utilizarea lanţului de tranzacţionare cu firme fantomă pentru diminuarea obligaţiilor de plată.

“Pe lângă prejudicierea bugetului de stat, frauda de TVA în piaţa auto second hand are ca efecte concurenţa neloială, scăderea comerţului cu maşini noi şi îmbătrânirea parcului auto”, arată DGAF.

La finalizarea operaţiunii Xenon, în funcţie de specificul fiecărui caz analizat unde au fost identificate probleme, companiile vor face fie obiectul unei inspecţii fiscale amănunţite pe ultimii cinci ani, fie a unei sesizări penale pentru evaziune fiscală.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.