”Atlasul” cerebral al cuvintelor a fost realizat de cercetătorii din Statele Unite ale Americii, care au întocmit o hartă ce prezintă felul în care creierul uman se organizează pentru a asigura funcţii complexe, precum aceea a limbajului, informează bbc.com.

Acest ”atlas semantic” arată, de exemplu, modul în care o regiune din creier se activează pentru a reacţiona la cuvintele, îmbrăcămintea şi aspectul fizic al unei persoane.

Cercetătorii au descoperit că acele ”hărţi” sunt destul de asemănătoare la participanţii implicaţi în acest studiu, iar asemănările ajung până la cele mai mici detalii.

Studiul, realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea California din Berkeley, a fost publicat în revista Nature.

Oamenii de ştiinţă au lansat anterior o teorie despre felul în care informaţiile asociate cu înţelesurile cuvintelor sunt reprezentate într-un grup de regiuni cerebrale cunoscute sub denumirea de ”sistem semantic”.

Însă noul studiu a evidenţiat noi detalii despre acea reţea neuronală, care este poziţionată în învelişul exterior al scoarţei cerebrale umane.

Rezultatele cercetării ar putea să le ajute pe persoanele care nu pot să vorbească - precum victimele accidentelor vasculare cerebrale, vătămărilor cerebrale şi bolilor neuromotorii.

Voluntarii, în rândul cărora s-a aflat şi Alex Huth, coordonatorul studiului, au ascultat mai mult de două ore de poveşti difuzate în programele unor posturi radiofonice americane, în timp ce se aflau în interiorul unui dispozitiv de imagistică prin rezonanţă magnetică.

Cercetătorii americani au colectat astfel o serie de date medicale, precum modificările fluxului sangvin şi ale nivelului de oxigenare - indicatori ai activităţii cerebrale - în diferite zone din cortextul cerebral.

Cortexul cerebral reprezintă stratul exterior al ţesutului cerebral, care joacă un rol cheie în asigurarea unor funcţii importante, precum limbajul şi conştiinţa de sine.

Apoi, datele medicale au fost comparate cu imaginile realizate în timp ce voluntarii ascultau acele poveşti radiofonice. Cercetătorii au folosit în etapa următoare un algoritm computerizat care a atribuit note cuvintelor rostite în programele radio, în funcţie de gradul lor de înrudire.

Rezultatele au fost convertite într-o hartă, în care cuvintele au fost aranjate, suprapuse peste emisfera stângă şi cea dreaptă din creier. Ele arată că sistemul semantic este distribuit pe scară largă, în peste 100 de zone distincte de la nivelul ambelor emisfere ale cortexului, iar tiparele complexe ale acestora s-au dovedit similare la indivizii participanţi la studiu.