Agenţia Naţionalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate precum şi existenţa conflictului de interese de naturã administrativã şi penalã în cazul a 21 foşti şi actuali aleşi locali menţionaţi mai jos.
Astfel, numãrul aleşilor locali în cazul cãrora Agenţia Naţionalã de Integritate a constatat incidente de integritate în cursul acestui an este de 254 aleşi locali.
1. GÎRLEANU ION, primar al comunei Bogaţi, judeţul Argeş | INCOMPATIBILITATE |
2. BUGARI TRAIAN, fost primar şi actual consilier local al comunei Densuş, judeţul Hunedoara | INCOMPATIBILITATE |
3. AVRAM ILIE, fost primar al comunei Poiana Vadului, judeţul Alba | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
4. HOREA AUREL, primar al comunei Ilva Micã, judeţul Bistriţa-Nãsãud | INCOMPATIBILITATE |
5. IVANCU ALEXANDRINA, fost primar al comunei Livezi, judeţul Vâlcea pentru mandatul 2012 – 2016 | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV ŞI PENAL |
6. CODREANU DORIN, primar al comunei Bãlãbãneşti, judeţul Galaţi | INCOMPATIBILITATE |
7. LUPU IONEL, primar al comunei Vînãtori, judeţul Vrancea | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
8. ALEXANDROAIA VASILE, primar al comunei Grinţieş, judeţul Neamţ | INCOMPATIBILITATE |
9. CATANÃ FLOREL, primar al comunei Galicea Mare, judeţul Dolj | INCOMPATIBILITATE |
10. KISS LASZLO, fost viceprimar al Municipiului Bistriţa, judeţul Bistriţa Nãsãud | INCOMPATIBILITATE |
11. NASTASIA NECULAI, actual viceprimar şi fost consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Negreşti, judeţul Neamţ | INCOMPATIBILITATE |
12. PURCEL VIOREL, fost viceprimar al comunei Mãrgãu, judeţul Cluj | INCOMPATIBILITATE |
13. BENGHIA PETRU, actual viceprimar şi fost consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Domaşnea, judeţul Caraş-Severin | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
14. COSTÂNDANA NICOLAE, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Darova, judeþul Timiº | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
15. VÃDUVA GABRIEL, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Dochia, judeţul Neamţ | INCOMPATIBILITATE |
16. BERKI EDITH, consilier local în cadrul Consiliului Local Şãrmãşag, judeţul Sãlaj | INCOMPATIBILITATE |
17. DUŢU NICHITA, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Carcaliu, judeţul Tulcea | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
18. FINŢOC MARIETA MARIA, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al municipiului Sighişoara, judeţul Mureş | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
19. RAFTU HRISTU, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al oraşului Ovidiu, judeţul Constanţa | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
20. VAKARIA ERNÖ, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Lãzarea, judeţul Harghita | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
21. BÃRBÃCUŢ MIHAELA, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Fãlticeni, Judeţul Suceava | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiazã - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. BUGARI TRAIAN, CATANÃ FLOREL şi PURCEL VIOREL nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.
Persoanele menţionate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:
· art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înþelege situaþia în care persoana ce exercitã o demnitate publicã sau o funcþie publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influenþa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuþiilor care îi revin potrivit Constituþiei ºi altor acte normative”;
· art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnitãþilor publice ºi funcþiilor publice sunt: imparþialitate, integritate, transparenþa deciziei ºi supremaþia interesului public”;
· art. 76 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Primarii ºi viceprimarii, primarul general ºi viceprimarii municipiului Bucureºti sunt obligaþi sã nu emitã un act administrativ sau sã nu încheie un act juridic ori sã nu emitã o dispoziþie, în exercitarea funcþiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soþul sãu ori rudele sale de gradul I. Actele administrative emise sau actele juridice încheiate ori dispoziþiile emise cu încãlcarea obligaþiilor prevãzute la alin. (1) sunt lovite de nulitate absolutã”;
· art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Conflictele de interese pentru preºedinþii ºi vicepreºedinþii consiliilor judeþene sau consilierii locali si judeþeni sunt prezãzute în art. 46 din Legea administraþiei publice locale nr. 215/2001, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare”;
· art. 87, alin. (1), lit. c), d), k) şi g) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general ºi viceprimar al municipiului Bucureºti, preºedinte ºi vicepreºedinte al consiliului judeþean este incompatibilã cu: lit c) calitatea de funcţionar public sau angajat cu contract individual de muncã, indiferent de durata acestuia. lit d) funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie ori cenzor sau orice funcþie de conducere ori de execuþie la societãþile comerciale, inclusiv bãncile sau alte instituþii de credit, societãþile de asigurare ºi cele financiare, la regiile autonome de interes naþional sau local, la companiile ºi societãþile naþionale, precum ºi la instituþiile publice […] lit k) orice alte funcþii publice sau activitãþi remunerate, în þarã sau în strãinãtate, cu excepþia funcþiei de cadru didactic sau a funcþiilor în cadrul unor asociaþii, fundaþii sau alte organizaþii neguvernamentale […] lit g) calitatea de comerciant persoanã fizicã”;
· art. 90 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „(1) Consilierii locali ºi consilierii judeþeni care au funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie sau cenzor ori alte funcþii de conducere, precum ºi calitatea de acþionar sau asociat la societãþile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãþi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritãþile administraþiei publice locale din care fac parte, cu instituþiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeþean respectiv ori cu societãþile comerciale înfiinþate de consiliile locale sau consiliile judeþene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã ºi în cazul în care funcþiile sau calitãþile respective sunt deþinute de soþul sau rudele de gradul I ale alesului local”;
· art. 91, alin. (3), teza I din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Alesul local poate renunţa la funcţia deţinutã înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate, în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în aceastã funcţie”;
· art. 46, alin. (1) din Legea 215/2001, potrivit cãruia „Nu poate lua parte la deliberare ºi la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soþ, soþie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local”;
· art. 75, lit. a) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Aleşii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãţii publice locale din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: soţ, soţie, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv”;
· art. 77, alin. (1) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „(1) Consilierii judeþeni ºi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea ºi adoptarea de hotãrâri dacã au un interes personal în problema supusã dezbaterii. (2) În situaþiile prevãzute la alin. 1, consilierii locali ºi consilierii judeþeni sunt obligaþi sã anunþe la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl au în problema respectivã. (3) Anunþarea interesului personal ºi abþinerea de la vot se consemneazã în mod obligatoriu în procesul - verbal al ºedinþei".
· art. 301, alin.(1) din Codul Penal al României, potrivit cãruia ”Fapta funcþionarului public care, în exercitarea atribuþiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obþinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soþul sãu, pentru o rudã ori pentru un afin pânã la gradul II inclusiv sau pentru o altã persoanã cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncã în ultimii 5 ani sau din partea cãreia a beneficiat ori beneficiazã de foloase de orice naturã, se pedepseºte cu închisoarea de la unu la 5 ani ºi interzicerea exercitãrii dreptului de a ocupa o funcþie publicã”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãţii, funcţiei sau activitãţii respective […]”.
„Persoana […] faţã de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcţia ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcţie eligibilã, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţionalã de Integritate îşi exercitã atribuţiile cu respectarea principiilor legalitãţii, confidenţialitãţii, imparţialitãţii, independenţei operaţionale, celeritãţii, bunei administrãri, precum şi al dreptului la apãrare.
Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.