Aproape 80 de organizaţii neguvernamentale cer Parlamentului să respingă propunerea legislativă privind redefinirea familiei, motivând că aceasta nu este nici necesară, nici oportună şi contravine standardelor de drepturile omului asumate de statul român şi garantate cetăţenilor prin articolul 26 din Constituţie, care protejează viaţa privată şi de familie a tuturor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cele 78 de organizaţii semnatare, între care ActiveWatch, Institutul pentru Politici Publice, Societatea Academică din România, susţin că adevăratul scop al iniţiativei este acela de afirmare şi perpetuare a discriminării în baza orientării sexuale, scop care contravine dreptului la demnitate umană, obligaţiei statului român de non-discriminare şi principiului egalităţii. 

Semnatarii mai susţin că propunerea de modificare a Constituţiei, "venită din partea unor organizaţii conservatoare şi religioase, cu susţinerea explicită a Bisericii Ortodoxe Române şi a unor culte din România, departe de a rezolva o criză demografică aşa cum se pretinde, vizează stigmatizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale şi transgender (LGBT) şi excluderea lor, pe cât posibil, din societate, prin negarea unor drepturi civile, ce ţin de reglementarea relaţiilor interpersonale şi protecţia vieţii lor familiale".

"Iniţiativa urmăreşte substituirea instituţiilor civile ale statului, instituţii deschise tuturor cetăţenilor, şi redefinirea acestora din perspectiva religioasă majoritară. Chiar mai îngrijorător este că aceste organizaţii vizează modificarea Constituţiei concomitent cu alegerile parlamentare din 2016, folosind deseori un discurs instigator la ură care are potenţialul de a genera o întreagă campanie electorală bazată pe homofobie şi nu pe proiecte politice. Acest fapt creează un risc major pentru siguranţa persoanelor LGBT atât în spaţiul public, cât şi în mediul profesional, educaţional sau în interacţiunea cu autorităţile publice", mai arată organizaţiile semnatare.

Acestea mai spun că parlamentarii, în analiza propunerii de modificare a Constituţiei, trebuie să aibă în vedere mai multe aspecte, între care: propunerea de modificare a articolului 48 din Constituţie constituie un exerciţiu inutil, manipulator şi generator de ură la nivelul întregii societăţi - modificarea articolului 48 în modul solicitat de iniţiatori nu aduce efecte juridice imediate în folosul persoanelor heterosexuale căsătorite sau care intenţionează să se căsătorească şi nu îmbunătăţesc condiţia familiei în societate, modificarea articolului 48 pentru a reflecta protecţia cuplurilor căsătorite heterosexuale doar în scop procreativ ignoră diversitatea intrinsecă a familiilor din România şi riscă să scoată în afara protecţiei constituţionale cuplurile heterosexuale stabile, dar necăsătorite, cuplurile heterosexuale căsătorite care nu au copii, cuplurile heterosexuale cu copii născuţi în afara căsătoriei, familiile monopartentale, familiile extinse în care bunicii sau alte rude apropiate cresc copii, dar şi familiile bazate pe cupluri de acelaşi sex, care în acest moment nu sunt protejate de nicio prevedere a legislaţiei din România şi încălcarea dreptului la viaţă privată prin substituirea unei instituţii civile cu una religioasă nu trece testul constituţional de restrângere a drepturilor fundamentale, contravenind prevederilor constituţionale şi standardelor de drepturile omului asumate de stat.

Semnatarii mai susţin că politicile publice şi cele constituţionale nu se pot formula în baza unor prejudecăţi şi că o analiză comprehensivă a instituţiei familiei în societatea românească, a diversităţii acestor modele existente, a nevoilor reale şi a mijloacelor pe care statul le are la îndemână pentru a sprijini diversitatea familiilor nu poate fi realizată contra-cronometru, în context electoral, încurajând discursuri populiste nocive. 

"Rolul Parlamentului este acela de a promova un dialog consolidat, responsabil şi tolerant în privinţa minorităţilor, ceea ce nu se poate realiza în contextul unui vot popular asupra unui subiect în care populaţia nu are acces la informaţie suficientă şi echilibrată pentru a putea formula o decizie. Reamintim membrilor Parlamentului că referendumul local trebuie anunţat cu minim 20 de zile înainte de organizarea lui. Parlamentul nu trebuie să ignore un minim standard democratic, prin organizarea unui referendum national cu o campanie mai scurtă de informare decât cea reglementată pentru consultarea populaţiei la nivel local", adaugă sursa citată.

Comisia juridică a adoptat, săptămâna trecută, cu unanimitate de voturi, un raport de admitere a iniţiativei cetăţeneşti privind modificarea Constituţiei, în sensul redefinirii familiei ca uniune dintre un bărbat şi o femeie, modificarea legii fundamentale urmând a se face printr-un referendum naţional. Membrii Comisiei juridice au adoptat raportul de admitere cu unanimitate de voturi, iar acesta urmează să ajungă în plen, unde pentru adoptare este necesară o majoritate de două treimi din numărul parlamentarilor.  

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.