Patru din zece companii active de pe piaţa din România erau deja vulnerabile înainte de impactul economic negativ cauzat de pandemia Covid-19 pe parcursul anului 2020, iar 25.837 afaceri, concentrând circa 390.000 de angajaţi şi 11% din veniturile întregului mediu de afaceri, au întâmpinat dificultăţi în 2020, arată o analiză a Coface România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Patru din 10 companii active de pe piaţa autohtonă erau deja vulnerabile înainte de impactul economic negativ cauzat de pandemia Covid-19 pe parcursul anului 2020. În contextul scăderii vânzărilor, discontinuităţii afacerii şi încasării mai tardive a facturilor, aproximativ 11% dintre firmele active, cu o situaţie favorabilă înainte de pandemie, puteau intra în incapacitate de plată pe parcursul anului 2020, ducând la dublarea şomajului şi adâncirea recesiunii economice cu încă 6 puncte procentuale, amplificând scăderea economică aproape de -10%. Această situaţie a fost evitată datorită lichidităţii semnificative adusă în piaţă de schemele de ajutor de stat”, notează compania Coface România în analiza mediului de afaceri în contextul Covid-19 lansată cu ocazia Conferinţei de Risc de Ţară.

Companiile active în România se regăseau la începutul anului 2020 într-o situaţie mai vulnerabilă raportat la criza financiară precedentă.

”Oglindirea situaţiei financiare consolidate de la finalul anului 2019 prin comparaţie cu cea din 2007 (anii care au precedat crizele economice din 2008, respectiv 2020) pentru companiile active în România reflectă cinci probleme ale acestora: Capital de lucru pozitiv (2007) la Capital de lucru negativ (2015 - 2019); Scăderea gradului de capitalizare, de la 35% (anul 2007) la 28% (anul 2019); Creşterea ponderii datoriilor pe termen scurt în total datorii, de la 58% (2007) la 75% (2019); Dezinvestiţii nete, activele fixe scăzând de la 63% (anul 2007) la 48% (anul 2019); Creşterea duratei de încasare a creanţelor la 115 zile (2019) comparativ cu 60 de zile (2007)”, mai arată analiza.

Pentru a înţelege mai bine situaţia companiilor în 2020 şi impactul lipsei măsurilor de sprijin a guvernului, au fost aplicate două şocuri negative generalizate, respectiv, scăderea cifrei de afaceri şi creşterea creanţelor companiilor.

S-a estimat o scădere de 6% a cifrei de afaceri la nivel de economie şi o potenţială creştere cu 14% a creanţelor companiilor active din România în lipsa măsurilor de sprijin oferite de autorităţi.

”Aplicând aceste variabile asupra companiilor active în România, rezultă un eşantion de firme cu o situaţie favorabilă înainte de pandemie, dar care au întâmpinat dificultăţi pe parcursul anului 2020, de 25.837 afaceri, acestea concentrând circa 390.000 de angajaţi şi 11% din veniturile întregului mediu de afaceri. Vulnerabilitatea companiilor a crescut direct proporţional cu dimensiunea acestora”, spun analiştii.

Sectoarele cel mai grav afectate de acest fenomen sunt comerţul cu ridicata şi retail, industria extractivă, transporturi şi HoReCa. La polul opus, sectoarele cel mai puţin vulnerabile sunt sănătatea şi asistenţa socială, IT-ul, industria alimentară şi a băuturilor sau agricultura.

„Deşi modul în care evoluează lucrurile în prezent indică o revenire mai bună decât am fi putut anticipa în cursul anului 2020, nu trebuie să ignoram riscurile ascunse. Analizele Coface arată că  urmare a deteriorării reale a situaţiei financiare a unei părţi a mediului de afaceri, există în economie un număr de companii care au un risc iminent de insolvenţă. Aceste insolvenţe „ascunse” nu s-au concretizat datorită lichidităţii semnificative puse în piaţă de guverne, însă, în funcţie de evoluţiile economice din perioada următoare se pot concretiza, pe un termen mai scurt sau mai lung. Este esenţial să rămânem realişti şi capabili să ne adaptăm în permanenţă, ţinând cont atât de riscuri, cât şi de oportunităţi”, a  declarat Eugen Anicescu, country manager, Coface România.

 


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.