Nivelul crescut al salariilor lla Metrorex poate fi menţinut doar este redus personalul, sporul de metrou de de 20-40% este aplicat abuziv tuturor angajaţilor, firma sindicatului ocupă abuziv spaţiile comerciale şi le închiriază către terţi, iar toate spaţiile comerciale construite după 2010 nu au avizul ISU pentru că îngreunează accesul la hidranţi sau aglomerează căi de evacuare în caz de urgenţă, sunt nereguli care, potrivit ministrului Transporturilor Cătălin Drulă, au fost constatate de Corpul de Control al ministerului. De asemenea, ministrul anunţă că va sesiza Curtea de Conturi în legătură cu sporurile, dar şi numirea unui nou Consiliu de Administraţie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Ministrul anunţă că a semnat documentul joi, iar la începutul săptămânii viitoare, sinteza raportului de control va fi publicată pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Ministrul afirmă că lista de probleme, deficienţe şi abuzuri descoperită este lungă şi prezintă câteva dintre acestea, comentându-le.
 
”Negocierea dintre conducerea Metrorex şi sindicat privind creşterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut şi nu eram în situaţia de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă. Cu toate acestea, consiliul de administraţie de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceştia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei. În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în aşa fel încât creşterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri şi cheltuieli. Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creştere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită şi pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiţă pentru 2020 şi şi-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferenţa. Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi şi/sau plăţi restante, nu poate acoperi în 2021 creşteri salariale de anul trecut”, afirmă ministrul, care avertizează că Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat.
 
Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menţinut decât dacă Metrorex îşi reduce personalul.
 
Conform lui Drulă, sporul „de metrou” prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40%, este aplicat abuziv, conform Corpului de Control, pentru că de el beneficiază toţi angajaţii, nu doar cei care „lucrează în condiţii deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”.
”Voi sesiza Curtea de Conturi pentru a determina valoarea prejudiciului şi persoanele responsabile„,anunţă el.
 
Referitor la contractul cu firma sindicatului SINDOMET SERVCOM SRL, care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacităţii de muncă pentru angajaţi în centrele de cazare ale sindicatului, raportul de control consemnează că a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achiziţiile sectoriale”.
 
” În loc să facă licitaţie publică, a fost atribuit direct de Metrorex acestei firme. Între 2018 şi 2020, Metrorex a finanţat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract”, notează Drulă.
 
De asemenea, contractul pentru valorificarea spaţiilor comerciale de la metrou este o gaură neagră în veniturile Metrorex. Deşi este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spaţii şi le subînchiriază către terţi, deşi statutul Metrorex interzice subînchirierea lor, relatează ministrul Transporturilor, care aminteşte că acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spaţiile comerciale.
 
Potrivit raportului, toate spaţiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranţi, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgenţă.
 
”Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficienţe, dar ele nu au fost remediate”, precizează Cătălin Drulă.
 
Contractul cu firma sindicatului pentru spaţiile publicitare este, în mare măsură, într-o situaţie identică. A expirat în 2019, dar SINDOMET SERVCOM SRL refuză să predea toate spaţiile şi emite facturi liniştită pentru ele, menţionează el, adăugând că ”şi de aici trebuie să dispară acţiunea de tip cartel”.
 
”Spirala lipsei de acţiune se opreşte aici. Am numit astăzi un nou consiliu de administraţie profesionist la Metrorex. Toţi membrii au experienţă de top management şi sunt complet independenţi faţă de sindicat. Echipa are mandat clar şi întreaga mea susţinere pentru eficientizarea şi restructurarea companiei”, anunţă ministrul Transporturilor.
 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.