Dumitru Luca, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) a declarat pentru News.ro că anul 2020 a fost ”complicat”, însă spune că turismul are şanse de revenire dar nimeni nu poate estima cât va dura tranziţia. El precizează că România a avut la începutul sezonului estival, dar şi pe durata acestuia, o situaţie epidemiologică mai bună decât a altor ţări concurente directe pe piata turistică şi nu a profitat de ea. ”Am omorât turismul de incoming, am adus la sapă de lemn turismul balneo, am ţinut toată vara restaurantele închise”, argumentează Dumitru Luca.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Reporter: Cum caracterizaţi anul 2020, din punct de vedere personal şi profesional? Care e cuvântul care l-ar descrie cel mai bine?

Dumitru Luca: Complicat. Caracterizat într-un singur cuvânt, acesta i se potriveşte cel mai bine. Când au început să apară primele semne de nelinişte, prin februarie, nimeni nu şi-ar fi închipuit ce urmează şi, mai ales, cât de mult va dura. Pe plan personal profesional, la mijlocul acestui an am avut bucuria de a fi ales de către colegii din ANAT noul lor preşedinte; a fost însă o bucurie reţinută, eram conştient că abia intrasem în cea mai delicată perioadă a existenţei noastre iar business-urile clădite de oameni pasionaţi (şi ştim că sunt destule agenţii în care lucrează, cot la cot, toţi membrii familiei, neavând practic surse alternative de venit) se află pe marginea abisului. În acelaşi timp am preluat şi preşedinţia rotativă a nou înfiinţatei Alianţe pentru Turism, asumându-mi astfel rolul de exponent al întregii industrii a ospitalităţii, despre care toată lumea afirma că este cea mai greu lovită dar pentru care nimeni nu făcea nimic concret. Dar cea mai frustrantă ipostază pe care au trăit-o oamenii din agenţii a fost aceea în care munceau non-stop, fără a avea venituri, pentru gestionarea rezervărilor anterioare (anulări, modificări, presiuni pe rambursări, temeri ale clienţilor etc).

Reporter: Industria turismului a fost cea mai afectată în acest an. Are şanse de revenire? Ce regrete aveţi?

Dumitru Luca: Aşa este. Principalele regrete ar fi legate de lipsa de coerenţă şi de decizii pro-active a celor care au gestionat starea de urgenţă şi perioada imediat următoare: am avut, la începutul sezonului estival dar şi pe durata acestuia, o situaţie epidemiologică sensibil mai bună decât a altor ţări concurente directe pe piaţa turistică – o piaţă fără frontiere – şi nu am ştiut să profităm de ea; am omorât turismul de incoming, am adus la sapă de lemn turismul balneo, am ţinut toată vara restaurantele închise (inclusiv cele din hoteluri) şi, în timp ce toate ţările din jur se întreceau în a sprijini concret întreprinderile din domeniu, la noi se colectau şi se analizau date, se avansau promisiuni şi termene ce nu s-au respectat niciodată. Şanse de revenire: evident, există însă cât va dura tranziţia… nimeni nu poate estima. Ne bazăm în special pe dorinţa dovedită a oamenilor de a se întoarce la viaţa normală şi la obiceiurile de dinainte şi pe eficienţa şi promptitudinea cu care vor fi implementate programele de vaccinare, de tinere sub control a răspândirii virusului. Ne bazăm, de asemenea, şi pe faptul că măcar în al 12-lea ceas se vor materializa şi schemele de sprijin promise, fără de care turismul românesc nu va mai avea nicio şansa în fata competitorilor din alte ţări.

Reporter: Ce aşteptări aveţi de la 2021?

Dumitru Luca: Cred că am intrat deja, în răspunsul anterior, şi în această temă. În plus aş adăuga si faptul că ne bazăm acum pe mai multă înţelepciune din partea tuturor celor implicaţi, plecând de la autorităţi, prestatori şi ajungând la clienţi: cu toţii am văzut la ce ne putem aştepta, de la ce e mai rău până la cum putem stăpâni situaţia fără a ne afecta prea mult viaţa normală. Am văzut că nu neapărat de măsuri noi avem nevoie, ci de adaptarea, implementarea promptă şi eficientă a celor existente, de conştientizare şi de respectare a unor reguli de bun-simţ.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.