Pacienţii cu simptome specifice COVID-19 care ajung la Urgenţe vor fi testaţi şi cu teste rapide de detecţie a antigenelor SARS CoV-2, în funcţie de rezultat urmând să fie izolaţi, menţinuţi în zona tampon sau trimişi acasă, până la aflarea rezultatului testului RT-PCR. Persoanele confirmate cu noul coronavirus prin testul RT-PCR trebuie să informeze medicul de familie, care le va lua în evidenţă şi le va monitoriza starea de sănătate, urmând să transmită fişa de monitorizare către DSP. După evaluarea telefonică de către medicul de familie, se va stabili dacă pacientul poate rămâne acasă, dacă trebuie să fie evaluat în spital sau dacă necesită internare. Totodată, având în vedere că medicii de familie vor prelua monitorizarea pacienţilor asimptomatici, se va modifica fluxul informaţional utilizat în raportarea datelor referitoare la infecţia cu virusul SARS CoV- 2.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, a aprobat un Ordin privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.513 / 2020 pentru aprobarea planurilor privind modalitatea de aplicare de către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, de către Institutul Naţional de Sănătate Publică, de către unităţile sanitare, precum şi de către serviciile de ambulanţă judeţene şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov şi de medicii de familie a măsurilor în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2

Conform documentului, pacientul pozitiv SARS COV 2 nu mai trebuie retestat RT-PCR timp de 90 de zile de la vindecare, cu excepţia persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvoltă simptomatologie clar sugestivă. Dacă retestarea totuşi se petrece, un rezultat pozitiv în perioada de 90 de zile de la vindecare nu poate fi considerat o nouă infecţie, cu excepţia persoanelor cu imunodepresii severe sau a celor care dezvoltă simptomatologie clar sugestivă.

"Pentru triajul simptomaticilor, conform definiţiei de caz, în UPU/CPU, având in vedere necesitatea de a descongestiona cât mai rapid, dar şi în siguranţă, aceste zone s-a creat cadrul legal pentru utilizarea testelor de detecţie a antigenelor SARS CoV-2. Concomitent cu testul rapid se va face si recoltare pentru RT-PCR. Pacienţii cu rezultat pozitiv la testul rapid vor fi izolaţi imediat în zonele Covid; pacientii cu rezultat negativ la testul rapid vor fi menţinuţi în zona tampon dacă prezintă simptome care necesită spitalizare; dacă nu necesită spitalizare, aceştia vor fi lăsaţi la domiciliu până la primirea rezultatului RT-PCR. Pentru asimptomatici nu se recomandă la acest moment utilizarea testelor rapide", arată Ministerul Sănătăţii.

Până la confirmarea infecţiei cu o boală infectocontagioasă, persoanele cu semne şi simptome sugestive specifice definiţiei de caz se izolează la domiciliu sau la o altă locaţie aleasă, având obligaţia de a contacta şi informa medicul de familie despre ipoteza în care se află, inclusiv cu privire la locul în care au decis să se izoleze. Medicul de familie are obligaţia luării în evidenţă şi monitorizării stării de sănătate a persoanelor respective şi transmite direcţiei de sănătate publică fişa de monitorizare a persoanei izolate pe baza Fişei de monitorizare.

Ordinul de ministru prevede şi modificări ale traseului pacientului depistat pozitiv la noul coronavirus.

"Astfel, toti pacienţii depistaţi la testarea RT-PCR cu rezultat pozitiv pentru SARS-CoV-2 au obligaţia de a contacta şi informa medicul de familie despre ipoteza în care se află, inclusiv cu privire la locul în care au decis să se izoleze. Medicul de familie are obligaţia luării în evidenţă şi monitorizării stării de sănătate a persoanelor respective şi transmite direcţiei de sănătate publică fişa de monitorizare a persoanei izolate", precizează MS.

În urma evaluării telefonice a medicului de familie, pe baza chestionarului prevăzut în Fişa de monitorizare, pacienţii vor fi încadraţi în următoarele categorii clinice:

a) Pacienţi asimptomatici sau cu simptome uşoare, care nu necesita internare – se pot izola la domiciliu sau la locaţia declarată, în situaţia în care declară că are condiţii de izolare, sau într-o locaţie alternativă ataşată unei unităţi sanitare, ori în spaţii special desemnate în cazul în care nu are condiţii de izolare; în cazul izolării la domiciliu sau în locaţia declarată de pacient, medicii de familie vor monitoriza zilnic starea de sănătate. Aceşti pacienţi asimptomatici/simptomatici cu forme uşoare ce au încheiat perioada de izolare de 14 zile de la data primului test pozitiv, declaraţi vindecaţi fără al doilea test de control, îşi pot relua activităţile curente şi profesionale cu păstrarea distanţării şi purtarea măştii acasă şi la locul de muncă pentru încă 10 zile, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

b) Pacienţii simptomatici cu factori de risc, la recomandarea medicului de familie, la solicitarea şi cu acordul lor vor fi transportaţi prin intermediul SAJ/SABIF, la spitalele prevăzute în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 555/2020, cu modificările şi completările ulterioare, unde vor fi evaluaţi clinic, prin teste de laborator, şi, dacă se consideră necesar, examinare radiologică pulmonară sau examen computer tomografic. Evaluarea se poate face prin internarea pacientului, prin spitalizare de zi, sau fără internarea pacientului (consult şi examene paraclinice la camera de gardă/UPU/CPU).

c) Pacienţii simptomatici cu forme medii sau severe vor fi internaţi, cu acordul lor, în spitale de faza I sau II care au în structură secţii de terapie intensivă sau în spitale suport, în cazul în care spitalele de faza I sau II nu au secţii de terapie intensivă, perioada de internare fiind stabilită de medicul curant.

În document sunt prevăzute şi criterii de internare şi externare pentru pacienţii cu COVID-19, în funcţie de severitatea cazului şi de prezenţa/absenţa factorilor de risc pentru COVID-19.

Astfel:

a) pacienţii asimptomatici cu factori de risc pot fi izolaţi în spitale de faza I, faza a II-a sau spitale-suport recomandarea medicului de familie, la solicitarea şi cu acordul lor.

Pacienţii asimptomatici cu factori de risc care sunt pozitivi la testul de control pot fi externaţi şi mai devreme de 10 zile, după cel puţin 72 de ore de absenţă a oricărui simptom COVID-19, dacă medicul curant consideră oportun pe baza criteriilor clinice şi paraclinice, cu condiţia izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de pacient până la împlinirea celor 14 zile ale perioadei de izolare, care se calculează de la data recoltării primului test pozitiv, fără a fi obligatorie o a doua testare de control.

Monitorizarea stării de sănătate a pacientului pe perioada izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană se face de către medicul de familie, zilnic, telefonic, prin consultaţie medicală la distanţă. Pentru pacienţii care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnică este efectuată de către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti.

Medicul de familie va declara pacientul vindecat pe baza rezultatelor monitorizării zilnice, prin consultaţia medicală la distanţă, considerând drept criterii de vindecare absenţa manifestărilor clinice pe parcursul perioadei de monitorizare. Starea de vindecat va fi comunicată în scris prin scrisoare medicală transmisă prin utilizarea mijloacelor de comunicare electronică la distanţă direcţiei de sănătate publică judeţene/a municipiului Bucureşti, care are obligaţia introducerii statutului de vindecat în platforma Corona-forms în decurs de 24 de ore de la primirea scrisorii.

Pacienţii cu afecţiune renală care necesită dializă şi care sunt pozitivi la proba de control pot fi menţinuţi internaţi până la 14 zile, în vederea asigurării accesului la dializă (procedură care nu poate fi efectuată în condiţii de izolare la domiciliu).

b) Pacienţii simptomatici cu forme medii sau severe vor fi internaţi, în spitale de faza I sau a II-a care au în structură secţii de terapie intensivă sau în spitale-suport, în cazul în care spitalele de faza I sau a II-a nu au secţii de terapie intensivă. Internarea trebuie să dureze până când sunt îndeplinite toate criteriile următoare: cel puţin 14 zile de la data recoltării primului test pozitiv şi lipsa febrei pentru cel puţin 72 de ore şi ameliorarea simptomatologiei. Testarea de control RT-PCR se va efectua după îndeplinirea criteriilor mai sus menţionate.

Pacienţii cu rezultat pozitiv pentru ARN SARS-CoV-2 la testul de control pot fi externaţi dacă medicul currant consideră oportun pe baza criteriilor clinice şi paraclinice, cu indicaţii de izolare la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană pentru o perioadă stabilită de medicul curant. Pacienţii cu test de control negativ pentru ARN SARS-CoV-2 sunt declaraţi vindecaţi la externare de către unitatea sanitară, iar cei cărora li s-a recomandat izolarea sunt declaraţi vindecaţi de către medicul de familie, la încheierea perioadei de izolare recomandate. În situaţia în care aceşti pacienţi nu au medic de familie, vindecarea va fi declarată la terminarea perioadei de izolare de către medicul curant care a tratat cazul respectiv. Unitatea sanitară unde a fost tratat pacientul are obligaţia introducerii statutului de vindecat în platforma Corona-forms în decurs de 24 de ore de la externare.

Monitorizarea stării de sănătate a pacientului pe perioada izolării la domiciliu sau la locaţia declarată de persoană se face de către medicul de familie, zilnic, prin consultaţie medicală la distanţă. Pentru pacienţii care nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie, monitorizarea zilnică este efectuată de către direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti.

Pacienţii care prezintă sechele post-COVID-19 după externare (dispnee, fatigabilitate, tulburări neurologice şi altele) vor trebui monitorizaţi în continuare atât de medicul de familie, cât şi în servicii de specialitate, cu controale regulate ale funcţiei pulmonare, cardiace, computer tomografie, test de mers, alte investigaţii considerate necesare de medicul curant.

După 14 zile de la data recoltării primului test pozitiv, pentru pacienţii declaraţi vindecaţi de COVID-19, la reintrarea în colectivitate (loc de muncă, unitate de învăţământ etc.) nu este necesar aviz epidemiologic şi nici solicitarea unui test negativ pentru ARN SARS-CoV-2.

Totodată, MS anunţă că, de săptămâna viitoare, se modifică fluxul informaţional utilizat în raportarea datelor referitoare la infecţia cu virusul SARS CoV- 2, prin actualizarea platformei informatice de colectare a datelor.
 
Având în vedere că medicii de familie vor prelua monitorizarea persoanele asimptomatice infectate cu noul coronavirus, dar şi pentru reducerea timpilor în colectarea şi corelarea datelor furnizate de autorităţile şi instituţiile implicate, precum şi reducerea timpului de informare a persoanelor testate, a fost aprobat Ordinul ministrului Sănătăţii pentru aprobarea fluxului informaţional utilizat în raportarea datelor referitoare la infectia cu virusul SARS CoV- 2.
 
"Actualizarea fluxului informaţional va reduce timpii de răspuns a direcţiilor de sănătate publică şi va îmbunătăţi colaborarea dintre acestea şi persoanele infectate sau care fac parte din anchetele epidemiologice. Persoanele care au fost testate vor afla în timp real rezultatul testelor, de asemenea deciziile emise de DSP vor fi transmise automat din sistemul informatic, nemaifiind necesară contactarea DSP-ului. De asemenea se va facilita colaborarea cu medicii de familie. Măsurile sunt luate pe baza experienţei acumulate în cele 8 luni de gestionare a pandemiei,  dar şi în conformitate cu noile prevederi legislative”, a declarat Nelu Tătaru, ministrul Sănătăţii.
 
Conform documentului, probele transportate la laboratoarele care realizează testarea RT-PCR vor fi însoţite de un Formular de însoţire a probei recoltate cu cod emis anterior de Direcţia de Sănătate Publică (DSP).  
 
Pentru toate probele recoltate (la cerere sau conform metodologiei), laboratoarele vor introduce în platforma informatică toate datele din formularele, precum şi rezultatele testelor dupa fiecare transa de lucru, în maxim 24 ore de la primirea probei la laborator. 
 
Responsabilitatea pentru alocarea probelor prelevate conform metodologiei catre laboratoare revine fiecarui DSP aferent. Directorul executiv al fiecarui DSP se asigură de alocarea probelor, astfel încât toate probele să fie procesate în maxim 24 ore. Pentru situatia in care capacitatea de testare dintr-un judet este depasită, se va realiza relocarea probelor in alte judete de către coordonatorul regional stabilit.
 
Rezultatele probelor vor fi transmise automat din aplicaţia informatică prin SMS şi email persoanelor testate. În cazul în care pentru persoana testată nu există date relevante de contact, responsabilitatea transmiterii rezultatului revine entităţii care a dispus recoltarea, respectiv entităţile la care s-a  efectuat testarea.
 
Buletinele de analiză  pozitive vor fi transmise în mod automat prin email si mesaj text, medicului de familie al persoanelor testate, pentru a fi luate în evidenţă. 
 
În cazul în care o persoana testată nu are medic de familie, aceste informatii sunt transmise catre DSP, aceasta avand responsabilitatea de a monitoriza cazul.
 
Direcţiile de Sănătate Publică (DSP) au obligatia de a identifica şi de a confirma în urma anchetei epidemiologice contacţii direcţi ai fiecarei persoane testate pozitiv.
 
Toate persoanele identificate a fi contacţi direcţi ai fiecărei persoane cu rezultat pozitiv vor fi introduse în aplicaţia informatică de catre DSP.
 
Decizia de carantinare va fi generată automat, imediat dupa completare, din aplicaţia informatică şi va fi transmisă fiecarei persoane, cât şi a medicului de familie al acesteia.
 
În cazul pacienţilor pozitivi, decizia de izolare va fi completată în aplicaţia informatică de către DSP în maxim 24 ore. După completare, aceasta va fi transmisa în format electronic, prin email din aplicaţia informatică, atât medicului de familie / medicului desemnat de catre DSP, cât şi pacientului.
 
După 14 zile de la luarea în evidenţă ca persoana confirmată, pentru persoanele izolate la domiciliu sau în locaţii dedicate şi monitorizate de medicii de familie, respectiv medicii alocaţi de DSP, în absenta schimbării statusului acestora, fişa pacientului se va închide în mod automat în aplicaţia informatică sub statusul de “ vindecat”. 
 
Pentru toti pacienţii pozitivi internaţi, unităţile spitalicesti au obligatia de a completa formularul corespunzator (fisa de spital) din aplicaţia informatică, în primele 12 ore de la internare.
 
La externare, unitatea spitaliceasca are obligaţia ca în maxim 24 ore sa completeze în fisa de spital din aplicaţia informatică, statusul pacientului: vindecat, transferat sau izolat la domiciliu.
 
Unităţile spitaliceşti au obligatia raportării imediate a deceselor Covid în baza definitiei de caz catre DSP.
 
Orice laborator autorizat de catre DSP, dar neinclus în Programul National de Sănătate, care efectueaza teste RT-PCR pentru SARS-CoV-2 are obligatia de a transmite în aceleasi termene, buletinele de analiza, electronic, catre DSP şi INSP, precum şi datele statistice solicitate catre INSP.
 
Până săptămâna viitoare, Ministerul Sănătăţii şi STS vor organiza sesiuni de pregătire regionale cu toate instituţiile implicate.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.