Ministerul Justiţiei a finalizat trei noi proiecte de lege dintr-un pachet de legi mai amplu, care este în curs de elaborare, pentru realizarea obiectivelor din Programul de Guvernare şi Raportul MCV. Documentele vizează stabilirea de reguli speciale pentru perioada pandemiei, măsuri temporare pentru admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii şi Parchetul European

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministrul Justiţiei anunţă, marţi, elaborarea a trei noi proiecte de legi, dintr-un pachet mai amplu.

Primul proiect de lege prfevede reguli speciale de procedură pe perioada Pandemiei SARS-CoV-2 ”Justiţie în Pandemie”. 

”Proiectul introduce măsuri specifice şi temporare în cadrul procedurilor civile şi penale, menite, pe de o parte să protejeze sanitar participanţii la activităţile judiciare (cetăţeni justiţiabili, magistraţi, avocaţi, personal de specialitate etc) şi, pe de altă parte, să asigure desfăşurarea acestor proceduri într-un mod nestingherit. Proiectul include o serie de reguli de procedură care au mai funcţionat temporar pe durata decretelor prezidenţiale privind starea de urgenţă, dar şi unele noi privind desfăşurarea unor acte de procedură la distanţă, prin intermediul tehnologiilor”, anunţă Ministerul Justiţiei.

De exemplu, proiectul introduce ca reguli temporare, pe durata stării de alertă:

În materie civilă:

- când este posibil, cu acordul părţilor, instanţele judecătoreşti pot hotărî  ca şedinţele de judecată să se desfăşoare prin mijloace de telecomunicaţie audiovizuală;

- cel care asistă sau reprezintă partea, traducătorul sau interpretul poate participa la şedinţa de judecată desfăşurată prin mijloacele amintite, chiar fără a fi prezent fizic lângă parte;

- lista proceselor întocmită pentru fiecare şedinţă de judecată va cuprinde, de regulă, şi intervalele orare orientative pentru strigarea fiecărei cauze în parte, citaţia cuprinzând menţiunea corespunzătoare;

- pentru judecarea proceselor, instanţele judecătoreşti, ţinând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeaşi zi;

- când este posibil, dosarul cauzei se trimite instanţei delegate în format electronic;

- când este posibil, prin grija instanţei, şedinţele de judecată publice se transmit în direct, prin mijloace audiovideo care garantează securitatea, integritatea şi calitatea transmisiunii, pe portalul instanţelor de judecată.

În materie penală:

- posibilitatea ca persoanele private de libertate (arestate preventiv, aflate în executarea unei pedepse privative de libertate sau a unei măsuri educative privative de libertate) să fie audiate prin videoconferinţă la locul de deţinere fără a fi necesar acordul acestora, dacă organul judiciar apreciază că audierea prin acest mijloc nu aduce atingere bunei desfăşurări a procesului ori drepturilor şi intereselor părţilor;

- posibilitatea ca alte persoane decât cele private de libertate să fie audiate şi prin videoconferinţă, însă numai cu acordul acestora, aspect care le va fi adus la cunoştinţă fie cu ocazia primei audieri, fie printr-o înştiinţare comunicată telefonic, prin e-mail sau prin alte asemenea mijloace, persoana în cauză fiind întrebată dacă îşi manifestă acordul în acest sens.

”Participanţii la actul de justiţie îşi pot reprezenta şi apăra drepturile şi interesele, respectiv magistraţii şi avocaţii, celelalte profesii implicate în actul de justiţie îşi pot desfăşura funcţiunile şi activităţile de la distanţă, prin intermediul tehnologiei, protejându-se astfel împotriva contaminării cu virusul Sars-Cov-2. Dincolo de protecţia sanitară, aceste reguli permit desfăşurarea cu celeritate a actului de justiţie, dar şi cu efectuarea anumitor economii de resurse de timp şi bani sau cu mai buna lor gestionare a resurselor umane de către instituţii”, mai anunţă Ministerul.

Instituţia susţine că proiectul a valorificat şi propuneri venite din partea magistraţilor.

Proiectul este în dezbatere publică, fiind afişat pe site-ul Ministerului Justiţiei şi, după consultări cu toţi cei interesaţi, va fi transmis către CSM şi Ministere pentru avizare.

Al doilea proiect vizează unele măsuri temporare referitoare la concursul de admitere la INM, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a INM, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, concursul de admitere în magistratură „Mica reformă a INM”

”Proiectul pune în acord legislaţia în materia concursurilor de admitere în magistratură, de admitere la Institutul Naţional al Magistratuirii, de absolvire a Institutului şi a examenului de  capacitate cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 121/2020. Totodată, proiectul de lege stabileşte, cu caracter temporar, durata cursurilor în anii 2020 şi 2021 la Institutul Naţional al Magistraturii precum şi a stagiului judecătorilor şi procurorilor care au fost admişi la Institutul Naţional al Magistraturi”, a mai transmis MINisterul.

Reguli noi prevăzute în document:

- stabilirea la 2 ani a duratei cursurilor la Institutul Naţional al Magistraturii în anii 2020 şi 2021;

- stabilirea la 1 an a duratei stagiului judecătorilor şi procurorilor care au fost admişi la Institutul Naţional al Magistraturii în anii 2020 şi 2021;

- după afişarea rezultatelor definitive ale concursului, candidaţii admişi după cele două etape ale concursului vor fi verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii;

- verificarea condiţiei de a fi apt din punct de vedere psihologic se realizează anterior susţinerii probei interviului, în cazul concursului de admitere în magistratură şi la INM;

- introducerea posibilităţii contestării probei interviului în cazul concursului de admitere în magistratură şi la INM.

”Ridicarea normelor de concurs şi examen la rang de lege, în acord cu Decizia Curţii Constituţionale, conferă o mai mare transparenţă, stabilitate şi legitimitate procedurilor de concurs şi examen. Stabilirea duratei de 1 an a stagiului judecătorilor şi procurorilor stagiari  precum şi a duratei de 2 ani a cursurilor de formare profesională a auditorilor de justiţie este o soluţie realistă, care evită agravarea deficitului de resurse umane ce s-ar produce prin majorarea intempestivă şi nepregătită instituţional a acestei durate, în acord, de asemenea, cu capacitatea prezentă de şcolarizare şi instruire pe care o deţine INM”, a mai transmis Ministerul, precizând că actul normativ a fost avizat cu observaţii de către CSM şi a fost trimis ministerelor pe circuitul de avizare inter-ministerială, urmând să fie transmis către Guvern în cel mai scurt timp, după primirea avizelor.

Al treilea proiect de lege elaborat stabileşte măsuri pentru punerea  în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/1.939 al Consiliului din 12 octombrie 2017, în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO) „Proiectul EPPO”

”Fiind vorba de o instituţie nouă, practic întreg proiectul prezintă caracter de noutate, Expunerea de motive şi cuprinsul Proiectului de lege fundamentând şi prevăzând, printre altele, structura suport a Parchetului European în România, care este stabilită în cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), statutul procurorului european delegat, respectiv, al procurorului european, dispoziţii privind competenţa instanţelor de judecată etc. Proiectul era necesar pentru a organiza coerent funcţionarea Parchetului European (EPPO) la nivel naţional în România, modalităţile în care structura suport sprijină Parchetul European, relaţionarea celor două instituţii în condiţiile păstrării independenţei şi autonomiei funcţionale a fiecăreia, claritate privind normele de competenţă a instanţelor învestite cu cauze de competenţa Parchetului European (EPPO) etc”, a mai transmis Ministerul Justiţiei.

Proiectul a fost transmis în circuitul inter-ministerial de avizare, urmând a fi supus aprobării Guvernului în cel mai scurt timp.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.