Ministerul Finanţelor face verificări privind condiţiile în care mai multe persoane care au beneficiat de şomaj tehnic ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 au constatat că nu mai figurează asiguraţi în sistemul naţional de sănătate. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a transmis recent că, începând din luna aprilie, mai mulţi angajatori nu au încadrat corect, în Declaraţia 112, personalul aflat în şomaj tehnic, care a fost trecut în categoria salariat cu contribuţie zero la sănătate. Astfel, după importarea datelor de la ANAF, angajaţii respectivi şi-au pierdut calitatea de asigurat în sistemul Casei. Reprezentanţii CNAS subliniază că problema poate fi remediată prin depunerea declaraţiilor rectificative de către angajatori.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Ministerul Finanţelor Publice şi instituţiile din subordine au demarat o verificare a condiţiilor în care mai multe persoane care au beneficiat de şomaj tehnic ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19 au constatat că nu mai figurează asiguraţi în sistemul naţional de sănătate. Din punct de vedere al legislaţiei fiscale şi al modului de completare a declaraţiei 112 această situaţie nu trebuia să apară, având în vedere că pentru indemnizaţia de şomaj acordată potrivit OUG nr. 30/2020 se datorează CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizaţiei rămân în continuare asiguraţi”, anunţă instituţia.

Mecanismul de declarare al obligaţiilor fiscale aferente indemnizaţiilor de şomaj tehnic introdus prin Ordinul nr. 1942/979/819/2020 din 12 mai 2020 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate" a fost elaborat şi aprobat în comun de către Ministerul Finanţelor Publice,  Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

”Facem precizarea că în ceea ce priveşte calitatea de asigurat în sistemul naţional de sănătate, aceasta este reglementată prin Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. În acest context, instituţiile beneficiare ale informaţiilor privind contribuţiile declarate prin formularul D112 au atât dreptul, cât şi obligaţia de a propune şi solicita câmpurile necesare pentru înregistrarea tuturor contribuabililor asiguraţi, precum şi adaptarea sistemelor informatice la modelele de declaraţii aprobate în comun. În acest sens, înregistrarea corectă a tuturor persoanelor care beneficiază de asigurări, cade în responsabilitatea acestor instituţii. Ministerul Finanţelor Publice furnizează celorlalţi beneficiari ai informaţiilor din formularul 112 datele exacte completate de contribuabili, aşa cum au fost ele stabilite prin ordinul comun”, conform Ministerului Finanţelor.

În ipoteza în care au apărut, însă, şi erori de înregistrare a persoanelor asigurate din cauza completării greşite de către angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declaraţiei rectificative, subliniaţă Ministerul Finanţelor Publice, adăugând că pentru clarificarea tuturor acestor aspecte, având în vedere reglementările din legislaţia sănătăţii cu privire la calitatea de asigurat, este necesar şi punctul de vedere al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, ca autoritate competentă.

CNAS a transmis, joi, mai multe precizări, după ce a primit sesizări referitoare la faptul că mai multe persoane aflate în şomaj tehnic au pierdut calitatea de asigurat în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), deşi angajatorii au virat sumele aferente contribuţiilor la asigurările sociale de sănătate.

Astfel, CNAS a arătat că gestionează fondurile provenite din contribuţiile la sănătate colectate de ANAF. Mai exact, CNAS importă în SIUI datele de la ANAF, care primeşte de la angajatori Declaraţia 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, reglementată prin Ordinul comun al ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului sănătăţii nr. 1942/979/819/2020.

”Din analiza situaţiilor semnalate, am constatat ca în Declaraţia 112, începând cu luna aprilie 2020, mai mulţi angajatori nu au încadrat corect personalul aflat în şomaj tehnic şi nu a fost specificată perioada în care personalul s-a aflat în şomaj tehnic. Astfel, în datele importate de la ANAF în SIUI s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în şomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuţie zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate şi nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuţiei îşi pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăţi a contribuţiei”, a explicat CNAS.

Potrivit sursei citate, o modalitate de a regla această problemă, care afectează persoanele care s-au aflat sau încă mai sunt în şomaj tehnic, constă în depunerea declaraţiilor rectificative de către angajatori. Această nouă declaraţie dă posibilitatea ca, în termen de 48 de ore, SIUI să recunoască statutul de asigurat tuturor celor care au acest drept.

”Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiţi să intre în şomaj tehnic trebuie să suporte acum şi piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligaţia noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deşi această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluţii împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situaţia de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare”, a declarat Adela Cojan, preşedintele CNAS, citată în comunicatul transmis de instituţie.

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.