Asociaţia Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a cerut Avocatului Poporului să atace la CCR opt din cele 25 de ordonanţe adoptate de Guvernul Orban în ultima şedinţă înaintea demiterii, printre acestea aflându-se cele referitoare la reforma în domeniul sănătăţii, alegerile anticipate, circulaţia pe drumurile publice, reorganizarea activităţii ANAF.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Asociaţia Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) a cerut Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituţională opt dintre cele 25 de ordonanţe de urgenţă adoptate de Guvernul Orban în 4 februarie 2020, înainte de demitere”, anunţă organizaţia.

Ordonanţele sunt: OUG nr. 13/2020 privind circulaţia pe drumurile publice, OUG nr. 16/2020 privind regimul drumurilor, OUG nr. 17/2020 privind domeniul apărării naţionale, OUG nr. 21/2020 privind fondul locativ de protocol al RAPPS, OUG nr. 23/2020 privind sistemului achiziţiilor publice, OUG nr. 24/2020 privind reorganizarea activităţii ANAF, OUG nr. 25/2020 pentru reforma în domeniul sănătăţii, OUG nr. 26/2020 privind alegerile parlamentare anticipate.

Motivele pentru care APADOR-CH consideră că respectivele ordonanţe nu sunt constituţionale sunt:

 - Lipsa unei situaţii extraordinare care să justifice înlocuirea parlamentului, ca putere legiuitoare, de către guvern (putere executivă). Niciuna din cele opt ordonanţe nu este motivată de vreo urgenţă reală sau o situaţie extraordinară care să justifice emiterea ei. Mai mult, în cazul ordonanţei privind alegerile anticipate, OUG 26/2020, în preambul se spune că la caracterul excepţional al situaţiei ar concura „… eventualitatea adoptării moţiunii de cenzură”, ceea ce e şi netemeinic şi comic, întrucât iminenţa demiterii unui guvern nu justifică intensificarea activităţii de legiuitor delegat, ci dimpotrivă, o reţinere generată de indiciile puternice că acel guvern este pe cale de a-şi pierde legitimitatea.

 - Nesolicitarea avizelor prevăzute de lege pentru proiectele de ordonanţe de urgenţă. În spaţiul public s-a vehiculat informaţia că ordonanţele în discuţie ar fi fost adoptate fără avizele prevăzute de lege, de la Consiliul Legislativ, de la Consiliul Economic şi Social, de la alte entităţi prevăzute de lege. Am cerut AVP să verifice acest aspect.

-  Încălcarea Referendumului naţional din 2019, în care s-a stabilit că nu pot fi emise ordonanţe de urgenţă în domeniul organizării judiciare. În cazul OUG 23/2020, prin introducerea unei noi abateri disciplinare, în cazul achiziţiilor publice, aceasta se referă şi la judecători. În plus, abaterile disciplinare ale magistraţilor nu pot fi prevăzute într-o lege privind achiziţiile publice, ci într-o lege din domeniul organizării judiciare (statutul magistraţilor).

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.