Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) a anunţat, într-un comunicat, că hiper-reglementarea tutunului afectează substanţial activitatea comercială, dar înseamnă şi locuri de muncă pierdute, ţigări mai scumpe şi mai mulţi bani pentru contrabandişti, iar propunerea legislativă referitoare la noi restricţii pentru piaţa tutunului va aduce pierderi cumulate de peste 1,1 miliarde de euro anual pentru bugetul de stat.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării reuneşte companii care produc şi comercializează ţigarete şi produse cu potenţial de risc redus, distribuitori engros, retaileri, mici comercianţi, reprezentanţi ai HoReCa, ONG-uri şi agenţii de publicitate şi comunicare. Membrii CLCC au o cifra de afaceri cumulata de circa 4 miliarde de euro.

”CLCC consideră că proiectul de hiper-reglementare în domeniul tutunului (L443/2019) înseamnă afectarea gravă a peste 70.000 de operatori economici, interzicerea oricărei comunicări legate de produsele cu potenţial de risc redus, pachete de ţigări mai scumpe şi pierderi cumulate de peste 1,1 miliarde de euro anual pentru bugetul de stat. Singurii beneficiari, dacă proiectul va fi adoptat, vor fi contrabandiştii care vând oricui, inclusiv minorilor, ţigarete de provenienţă incertă la jumătate din preţul celor legale şi ONG-urile antitutun care obţin granturi internaţionale proporţionale cu restricţiile pe care reuşesc să le impună”, arată coaliţia, într-un comunicat.

Potrivit reprezentanţilor coaliţiei, propunerea legislativă încurajează piaţa neagră şi demonizează industria legală şi comercianţii corecţi prin interzicerea expunerii produselor legale în magazine şi, ”în condiţiile în care ţigaretele vor fi vândute de sub tejghea, nu va mai exista nicio modalitate de diferenţiere între produsele legale şi cele ilegale”.

Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării precizează că o consecinţă va fi diminuarea veniturilor statului cu peste 1 miliard de euro anual şi pierderi de circa 100 de milioane de euro în fiecare an pentru comercianţi. Mai mult, propunerea legislativă ”interzice orice formă de comunicare destinată fumătorilor adulţi, care nu vor mai avea nicio posibilitate de a se informa cu privire la produsele din tutun şi produsele cu potenţial de risc redus”.

Proiectul introduce şi bariere comerciale la intrarea pe piata a noilor produse, inclusiv lansarea de produse noi, cu potenţial de risc redus, afectând astfel grav inovaţia, libertatea comercială şi concurenţa, arată coaliţia.

”Interzice folosirea în interior a produselor cu potenţial de risc redus, ignorând studiile care arată lipsa impactului negativasupra calităţii aerului şi faptul că iniţiative similare au fost respinse recent de Parlament. Creşte semnificativ preţul ţigărilor, prin introducerea unei noi taxe, în condiţiile în care taxele reprezintă, conform legislaţiei actuale, aproape 80% din preţul unui pachet de ţigarete. Românii cumpără deja cele mai scumpe ţigări din Uniunea Europeană, raportat la puterea de cumpărare acestea fiind şi de trei ori mai scumpe decât media europeană”, arată reprezentanţii coaliţiei.

Ei mai spun că propunerea legislativă interzice sponsorizarea oricărui eveniment de către companiile producătoare de ţigarete, cu toate că industria creativă şi de evenimente, care se confruntă deja cu probleme serioase de finanţare, poziţionează România pe harta turistică şi culturală a Europei.

Propunerea ignoră realitatea legislativă existentă în România: pe de-o parte, comercializarea produselor din tutun către minori este interzisă şi sancţionabilă prin lege, iar pe de altă parte România are deja al şaptelea cel mai restrictiv cadru legislativ în domeniul tutunului dintre cele 35 de state europene măsurate în cadrul Tobacco Control Scale, un studiu independent realizat potrivit recomandărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.

”Iniţiatorii proiectului îşi doresc ţigări mai scumpe, mai puţini bani pentru evenimente culturale, comercianţi, industria ospitalităţii şi bugetul statului. Pretinsa facere de bine va avea un singur beneficiar: reţelele de contrabandă neîngrădite de vreo lege”, au declarat reprezentanţii CLCC.

Reprezentanţii Coaliţiei pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării fac un apel către membrii Parlamentului României de a trata cu maximă seriozitate şi responsabilitate acest pachet de măsuri care poate destabiliza un întreg lanţ de afaceri legitime şi poate genera efecte devastatoare la nivel bugetar şi social printr-o explozie a pieţei de contrabandă.

Comercializarea produselor din tutun către minori este interzisă şi sancţionată în România. România are a şaptea cea mai restrictivă legislaţie anti-tutun din Europa. Cele mai puţine restricţii se înregistrează în Austria, Germania şi Luxemburg.

65% din ambele feţe ale ambalajului unui pachet de ţigări sunt acoperite cu avertismente de sănătate şi mesaje clare şi explicite.”Practica unor supra-reglementări care exced prevederile Directivei tutunului în state precum Marea Britanie, Franţa, Grecia sau Irlanda nu doar că nu a avut rezultatele scontate privind reducerea consumului de tutun, dar a condus la creşterea contrabandei cu ţigarete, în special cele contrafăcute, facilitând accesul consumatorilor şi în special al minorilor, la produse ieftine”, adaugă coaliţia.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.