Iranul avertizează că soarta petrolierului sub pavilion britanic pe care l-a imobilizat depinde de buna colaborare a echipajului în anchetă, iar Londra respinge versiunea iraniană a incidentului de vineri din Strâmtoarea ormuz, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Suspectaţi de ”nerespectarea codului maritim internaţional”, petrolierul Stena Impero şi cei 23 de membri ai echipajului erau reţiunţi în largul portului Bandar Abbas, în sudul Iranului.

”Ancheta depinde de cooperarea membrilor echipajului vasului şi de accesul nostru la probe necesare în vederea examinării cazului”, a subliniat Allah-Morad Afifipour, directorul general al Autorităţii portuare şi maritime locale. Ei sunt ”sănăoşi”, a adăugat el.

La Riga, ministrul leton de Externe a anunţat că autorităţile iraniene au respins cereri de intrare în contact cu un leton prezent la bord.

Proproetate a unui armator suedez, petrolierul a fost imobilizat vineri de către Gardienii Revoluţiei, armata ideologică iraniană.

Potrivit Teheranului, nava a ”intrat în coliziune cu un vapor de pescuit”, iar autorităţile iraniene au deschis o anchetă cu privire la ”cauzele” accidentului.

Londra a respins duminică această versiune, într-un mesaj adresat ONU.

Iranul ”pretinde” că petrolierul ”a intrat în Strâmtoarea Ormuz pe la ieţire şi că a nu răspundea unor mesaje de avertisment”, scrie adjunctul ambasadorului britanic la ONU Jonathan Allen.

”Nu există vreo probă în acest sens şi, chiar dacă s-ar fi întâmplat, localizarea (petrolierului) Stena Impera în apele teritoriale ale Omanului înseamnă că Iranul nu avea dreptul să-l intercepteze”.

Catalogând imobilizarea drept ”inacceptabilă”, Londra a îndemnat sâmbătă Teheranul să elibereze petrolierul.

”DEZAMORSAREA SITUAŢIEI”

Premierul britanic Theresa May prezidează luni o reuniune interministerială de criză consacrată acestui caz, a anunţat duminică seara Downing Street.

Şeful diplomaţiei brutanice Jeremy Hunt a discutat duminică cu omologii săi francez şi german, cu care a convenit că ”securitatea trecerii navelor prin Strâmtoarea Ormuz este o prioritate absolută pentru ţările europene, evitând totodată orice escaladare posibilăîn regiune”, au anunţat serviciile acestuia

Hunt a anunţat deja anterior că Executivul urmează să informeze luni Parlamentul cu privire la ”măsuri suplimentare” pe care Regatul Unit intenţionează să le ia.

”Vom examina o serie de opţiuni”, a declarat duminică secretarul de stat la Ministerul britanic al Apărării Tobias Ellwood, fără să facă alte precizări.

Ambasadorul Iranului la Londra Hamid Baeidinejad a îndemnat Guvernul britanic, pe Twitter, ”să controleze forţele politice interne care vor o escaladare a tesniunilor”. Iranul, a adăugat el, ”este pregătit de diverse scenarii”.

Confiscarea Stena Impero a avut loc la doar câteva ore după hotărârea Curţii Supreme din Gibraltar de a prelungi cu 30 de zile reţinerea unui petrolier iranian, Grace 1.

Petrolierul iranian, suspectat că voia să livreze ţiţei Siriei - ceea ce teheranul neagă - încălcând sancţiuni europene, a fost imobilizat la 4 iulie de către autorităţile din Gibraltar, un teritoriu britanic situat în sudul Spaniei.

Cazurile Grace 1 şi Stena Impero sunt foarte diferite, consideră Hunt.

”Grace 1 a fost (confiscat) în mod legal, în apele Gibraltarului”, în timp ce ”Stena Impero a fost confiscat în apele Omanului, o încălcare flagrantă a dreptului internaţional”.

”NICIO RUŞINE”

Liderul suprem iranian, ayatollahul Ali Khamenei, declara marţi că Iranul avea să răspundă ”la momentul şi la locul oportune” confiscării Grace 1, denunţând un act de ”piraterie”.

Germania, Franţa, Uniunea Europeană (UE), NATO şi Oman - care împarte controlul Strâmtorii Ormuz împreună cu Iranul - au somat Teheranul să elibereze petrolierul Stena Impero.

Arabia Saudită, marele rival regional al Iranului, a catalogat duminică, prin vocea ministrului său de stat la Ministerul de Externe Adel al-Jubeir, ”total inacceptabilă” imobilizarea perolierului. ”Comunitatea internaţională trebuie să ia măsuri săîmpiedice un asemenea comportament”, a adăugat el.

Regiunea Golfului Persic şi Strâmtoarea Ormuz, tranzitată de o treime din petrolul transportat pe mare la nivel mondial, se află în centrul unor tensiuni, pe fondul unui înfruntări între Iran şi Statele Unite.

Sfârşitul săptămânii a fost marcat de o polemică pe tema unei drone ”iraniene” pe care americanii spun că au ”distrus-o” în strâmtoare. Iranul a anunţat că nu a pierdut vreo dronă.

Tensiunile între Teheran şi Washington au crescut după retragerea unilaterală americană, în mai 2018, din Acordul de la Viena din 2015 în dosarul nuclear iranian.

Ele au fost exacerbate de sabotaje sau atacuri care au vizat din mai şase nave în regiunea Golfului Persic - imputate de către Statele Unite Iranului, care a dezminţit -, dar şi de distrugerea, la 20 iunie, de către Iran a unei drone americane.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.