Gizelle Baker, coordonatorul echipei Philip Morris International Science, a vorbit într-un interviu acordat News.ro despre produsele pe bază de tutun încălzit, despre studiile întreprinse de compania al cărei scop este ca în următoarele decenii să renunţe la fabricarea şi comercializarea ţigărilor. Cercetătoarea este de părere că trebuie să existe un dialog deschis între autorităţi şi companiile din industria tutunului şi că, înainte de orice, trebuie stabilit cadrul de reglementare a produselor alternative la fumat.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Conduce echipa de Epidemiologie şi Biostatistică din departamentul Product Assessment and Scientific Substantiation, care coordonează studiile clinice.

Este epidemiolog, a lucrat în industria farmaceutică – realiza studii pentru medicamente care urmau să fie aprobate (boli cardiovasculare, cancer) – şi „dacă te uiţi la cele două arii, fumatul a avut mereu un impact puternic şi vedeai efectele negative pe care le are asupra pacientului care continua să fumeze deşi se afla sub tratament”.

În 2012, s-a alăturat echipei Philip Morris International. „Când m-au contactat şi mi-au spus ce vor să facă, am realizat că prevenirea bolii este mult mai bună decât tratarea ei. Am considerat că este o ocazie bună, din mai multe motive: puteam vedea datele şi să înţeleg întregul tablou şi, dacă avea să fie un produs care funcţiona, ca epidemiolog, am vrut să fiu parte din proiectul care putea ajuta la eradicarea ţigărilor”.

Nu a fumat niciodată, iar despre trecerea de la ţigări la dispozitive care încălzesc tutunul (Tobacco heating products, THP) a spus: „Un fumător ar trebui, mai întâi, să treacă printr-o perioadă de testare ghidată şi să ia o decizie după ce a încercat. Dacă te uiţi la produsele pe bază de tutun încălzit – în cazul în care este vorba despre ritualul de a fuma – nu este o înlocuire 1 la 1. Este ceva la care trebuie să te adaptezi. Poţi lua o decizie informată doar dacă încerci”.

„Nu am vreo problemă cu oamenii care fumează, fiecare face alegerea pentru el. Sunt sigură că şi eu am destul vicii pe care oamenii le resping, dar la nivel personal, medical şi ştiinţific, cred că să fiu parte din procesul de a face ca ţigările să fie depăşite în viitor este ceva care mă determină”.

PMI a publicat până în prezent 18 studii non-clinice şi 10 studii clinice, iar alte cinci sunt în desfăşurare.

Studiile sunt centrate pe trei ramuri: fumători care continuă să fumeze, fumători care renunţă complet la fumat şi fumători care schimbă ţigările cu produsul testat.

„Cel mai bun efect care poate fi obţinut în încercarea de reducere a riscurilor vine în urma renunţării complete la fumat. (...) Noi reducem expunerea la substanţele chimice. Nu adăugăm ceva nou, nu tratăm vreo boală, doar reducem nivelul toxicităţii. Când vorbim despre boli, spunem «este probabil să rezulte o reducere a incidenţei». Dacă vorbim despre expunere, da, reducere expunerea. Ştim asta sigur”.

Administraţia pentru alimente şi medicamente din Statele Unite (FDA) a ajuns la concluzii similare cu datele prezentate în urma studiilor realizate până acum.

Deocamdată, nu există studii clinice în care sunt testate 2 produse simultan. „Există 1 miliard de fumători în prezent şi zeci de milioane de oameni care folosesc ţigări electronice. Trebuie să reducem acel miliard cât mai repede posibil. Când mă gândesc la asta – ştiu că lucrez pentru PMI – dar dacă ai un produs care a redus nivelul în mod semnificativ a toxicităţii şi o persoană îl foloseşte, e mai bine decât fumatul. Oamenii trebuie să ştie ce sunt aceste produse, care sunt limitele lor şi să aibă acces la ele. Atâta vreme cât oamenii nu revin la ţigări, indiferent ce alternativă folosesc, este mai bine. Trebuie să fie încurajaţi să renunţe la fumat, dar nu forţaţi în vreun sens care i-ar putea face să se întoarcă la ţigări”.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii, a mai spus ea, prevede ca în 2025 – 2030 vor exista tot 1 miliard de fumători. „Extinderea fumatului scade, dar numărul populaţiei la nivel global creşte, aşadar chiar dacă faci ca răspândirea să scadă, numărul fumătorilor este stabil”.

„Acum facem tot ce putem să schimbăm acest număr cu un singur produs. Cu cât sunt mai multe produse pe piaţă, cu atât mai deschis este cadrul de reglementare, vor fi mai multe surse care vor încuraja oamenii să renunţe, spre deosebire de confuzia care este acum – Este nicotină? Vaping-ul este la fel de rău ca ţigările? Oamenii sunt confuzi şi trebuie să reparăm asta”.

Ea a continuat: „Pentru un nefumător, să înceapă să vapeze nu este o alegere bună. Pentru un fumător, să aleagă între a continua să fumeze şi un produs pe bază de tutun fără combustie... este clar”.

Baker susţine că produsele Philip Morris asigură o reducere cu 95% a nivelului substanţelor toxice inhalate şi cu 90% a carcinogenilor. „Nu le inhalezi o dată, ci de fiecare dată când fumezi, de mai multe ori pe zi, în fiecare zi”.

„Tinerii nu ar trebui să fumeze sau să intre în contact cu nicotina deloc, indiferent că este vorba despre ţigări, vape sau un produs pe bază de tutun încălzit. Aici, toate părţile ar trebui să fie de acord că nu ar trebui să lăsăm nicotina sau produsele din tutun pe mâna tinerilor. Cât îi priveşte pe cei care au vârsta de la care este permis legal fumatul şi care fumează, ei ar trebui încurajaţi să găsească o formă mai bună de nicotină”.

Baker a mai precizat că înainte de orice trebuie stabilit cadrul de reglementare a produselor, pentru că „istoria fumatului ne-a arătat că este mai dificil după apariţia lor”. „Acelaşi lucru este valabil pentru orice produs: permiţi oamenilor să aibă acces deplin la ceva înainte de a stabili cadrul. În plus, educaţia trebuie să intervină aici”.

Pornind de la campania PMI, ea a subliniat: „Dacă nu fumezi, nu începe. Dacă fumezi, renunţă. Dacă nu renunţi, schimbă, găseşte alternativa”.

Există, a mai spus cercetătoarea, o perioadă de două-trei săptămâni de adaptare a consumatorului la produs. „Odată ce descoperă cum să ia cantitatea necesară de nicotină din ele, revenind la cea pe care o primeau când fumau, sunt mulţumiţi. Ca să faci cu adevărat schimbarea trebuie să îi acorzi timp, să faci un efort. Undeva prin a treia, a patra săptămână, mulţi utilizatori au ajuns la concluzia că nu mai au nevoie de ţigări. Eu le spun oameni să încerce cu adevărat o lună. După asta, vei şti dacă este produsul pentru tine”.

Despre interzicerea produselor alternative aplicată de numeroase guverne, Gizelle Baker a declarat: „Suntem industrie de tutun şi există o istorie. Cred că în ceea ce priveşte organismele de sănătate publică şi reglementare este o chestiune greu de depăşit. Din acest motiv, crearea unui cadru, impunerea de limite, verificarea companiilor vor reprezenta un pas înainte, dar mai întâi trebuie să existe un dialog deschis pentru a începe”.

Până în anul 2025, scopul este ca cei 40 de milioane de fumători consumatori de produse PMI să treacă la noile produse.

În prezent, există aproximativ 10 milioane de consumatori de IQOS la nivel mondial, dintre care 7 milioane au renunţat complet să fumeze ţigări.

„Demonstrează că putem influenţa viitorul sănătăţii publice. Desigur, nimic nu se schimbă peste noapte sau din întâmplare, ci este nevoie de efort susţinut, colaborarea mai multor părţi”.

Philip Morris International a investit până în prezent peste 6,5 miliarde de dolari în dezvoltarea produselor, testarea lor şi campanii.

„Trebuie să te asiguri că ai capacitatea nu doar să îi faci pe oameni să schimbe ţigările cu ele, dar şi să îi ţii departe de ele. Convertim fabrici care făceau ţigări în unităţi care produs produse alternative şi am construit o fabrică dedicată 100% noilor produse”.

Viziunea viitorului: renunţarea la fabricarea ţigărilor. „Nu aş lucra aici, dacă nu ar fi aceasta viziunea. În prezent, evident, vindem ţigări şi ne mutăm în direcţia asta. Dar viziunea şi misiunea celei mai mari părţi din companie este ca, într-o zi, să nu mai vindem ţigări”, a conchis Baker.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.