Studiul de oportunitate pentru achiziţionarea celor 100 de autobuze electrice din fonduri europene a fost aprobat miercuri de Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB), municipalitatea sperând ca vehiculele să intre în circulaţie la sfârşitul anului viitor. Suma totală pentru această achiziţie ar fi de 220 de milioane de euro, spune primarul Gabriela Firea, din care 186 de milioane de euro vor fi decontate de POR.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Proiectul de hotărâre privind studiul de oportunitate a fost aprobat cu 38 de voturi „pentru” şi două abţineri.

„Este o oportunitate pe care o avem ca primărie a Capitalei. În PMUD noi deja ne-am exprimat intenţia să achiziţionăm 100 de tramvaie şi 100 de autobuze electrice. Tramvaiele erau deja trecute pentru fonduri europene, dar cum a existat oportunitatea de a introduce şi autobuzele. Suma totală pentru această achiziţie ar fi de 220 de milioane de euro, din care 186 de milioane de euro vor fi decontate de POR”, a declarat primarul Capitalei Gabriela Firea, la începutul şedinţei de îndată a CGMB, care a început cu 40 de minute întârziere, ceea ce a creat nemulţumiri în rândul consilierilor generali.

Aura Răducu, director al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov, a spus că autobuzele electrice ar urma să intre în circulaţie pe cele 14 rute aprobate la sfârşitul anului viitor, până atunci urmând să ajungă în Bucureşti cele 400 de autobuze Euro 6 de la Otokar, pentru care s-a semnat deja contractul de achiziţie.

„CGMB a aprobat studiul de oportunitate şi documentaţia ce urmează să o depunem pe fonduri europene cu termen mâine (joi, n.r.) pentru achiziţionarea a 100 de autobuze electrice care vor funcţiona pe 14 rute în Bucureşti. Mâine este data de depunere, apoi începe procedura de pregătire a licitaţiei şi după încheierea perioadei de licitaţie, urmează încheierea contractului şi efectiv achiţionarea acestor vehicule. Durata contractului s-ar putea să fie de aproximativ 10 luni, adică în 10 luni să primim aceste 100 de autobuze electrice. Sperăm că undeva spre sfârşitul anului viitor să avem efectiv echipamentele, să ruleze pe rutele Bucureştiului aceste maşini. Din această toamnă încep să vină autobuzele Diesel, cele 400 de autobuze, şi urmează să vină în tranşe, spre sfârşitul acestui an, începând din octombrie, şi anul viitor”, a spus Aura Răducu.

Ea a explicat că cele 100 de autobuze electrice reprezintă un supliment, iar împreună cu cele 400 de autobuze Euro 6 vor circula în paralel cu cele pe care le are deja RATB, pentru că nu este necesară înlocuirea întregii flote.

„Într-un an şi câteva luni, cele 400 de autobuze Euro 6 vor veni toate. O parte de autobuze vor fi scoase, sunt unele care au ieşit din uz şi nu mai pot fi folosite, dar pentru o parte se pot face reparaţii şi vor putea funcţiona şi vor putea fi utilizate. Nu toate vor fi scoase”, a spus Aura Răducu.

Directorul asociaţiei a precizat că se pregăteşte documentaţia pentru cele 100 de troleibuze electrice, iar achiziţia lor s-ar putea face din fondul de mediu

Studiul de oportunitate are peste 500 de pagini şi a fost publicat marţi seară pe site-ul Primăriei Capitalei. Autobuzele electrice vor fi cumpărate prin fonduri europene, acesta fiind şi motivul convocării şedinţei de îndată a CGMB. Conform expunerii de motive a proiectului, data limită pentru depunerea documentelor în vederea obţinerii fondurilor nerambursabile este 21 iunie.

Consilierii generali s-au plâns de graba în care a fost realizat studiul de oportunitate şi a fost convocată şedinţa, având în vedere că au fost nevoiţi să studieze sute de pagini de pe-o zi pe alta.

„Ne aşteptăm la o planificare mai riguroasă, mai ales pe un subiect atât de important”, a spus consilierul general USR Matei Ţugui.

La rândul său, consilierul general PNL Ciprian Ciucu a spus, la rândul său, că studiul cuprinde multe informaţii irelevante şi a reproşat faptul că pare „pregătit pe genunchi în câteva zile”, drept dovadă stând faptul că CGMB s-a reunit cu doar o zi înainte de data limită a depunerii documentaţiei.

„Este un studiu cuprinzător, foarte mare, l-am primit ieri scris, iar scanat foarte prost. Nu aşa se face un studiu şi credeţi-mă, am văzut multe studii. Şi cuprinde multe informaţii irelevante. Observ că sunt luate doar două opţiuni în calcul, diesel sau electric. Nu se menţionează niciun rând că deja s-a semnat contractul cu firma aceea turcească ce va aduce autobuzele Euro 6 în bucureşti. Acesta este doar un studiu făcut ca să fie ataşat documentelor mâine. Nu vreau să cred că PMB depune proiecte de sute de milioane de euro pe care le pregăteşte pe genunchi în câteva zile. Drept dovadă că nu a fost pregătit acest document din timp este faptul că noi suntem azi aici cu doar o zi înainte de depunerea documentaţiei”, a spus Ciucu.

În replică, Gabriela Firea a spus că studiul nu a fost realizat în grabă, aşa cum afirmă opoziţia, pentru că municipalitatea oricum ar fi lucrat la realizarea lor pentru achiziţionarea autobuzelor electrice din fonduri proprii, asta înainte să apară oportunitatea de a finanţa achiziţia cu bani europeni.

„Am precizat la început, îmi pare rău că nu a fost toată lumea atentă, faptul că noi oricum pregăteam toate documentele necesare pentru a finanţa din fonduri proprii achiziţia autobuzelor. Am spus că am depus deja docuemtnele pentru tramvaie şi era păcat să nu mergemla decontare şi cu autobuzele. Noi oricum lucram pentru documentele astea. Eu înţeleg că fiecare trebuie să ia cuvântul ca să îşi marcheze personalitatea, dar haideţi să nu jignim nişte oameni care au muncit”, a spus Firea.

Concluziile studiului de oportunitate propun achiziţionarea unui număr de 100 de autobuze urbane electrice de 12 metri, adaptate persoanelor cu dizabilităţi, care să fie introduse pe liniile 137, 138, 173, 300, 311, 312, 313, 330, 335, 336, 368, 381, 385 şi 601. Autobuzele vor avea podeaua total coborâtă şi vor fi dotate cu instalaţie de ventilaţie, aer condiţionat şi încălzire, precum şi cu facilităţi pentru accesul persoanelor cu handicap, vor fi echipate cu sisteme IT de informare a călătorilor, atât audio, cât şi video, cu sistem de supraveghere video, un sistem de taxare pentru carduri contactless, sistem de numărare călători, wifi şi sistem de comunicare online.

Pe lângă cumpărarea autobuzelor sunt avute în vedere şi lucrările de infrastructură, precum instalarea de staţii de încărcare rapidă, iar pe anumite secţiuni de traseu se vor institui măsuri pentru fluidizarea circulaţiei autobuzelor electrice, precum interzicerea parcării auto pe carosabil de-a lungul traseului sau prin realizarea unor benzi speciale pentru aceste autobuze.

Documentul prezintă şi planificarea achiziţiei de autobuze pe fiecare linie în funcţie de caracteristicile tehnice.

Autonomia autobuzelor electrice între două încărcări va fi de minim 250 de kilometri parcurşi în condiţii specifice Capitalei, un parcurs suficient pentru o zi de circulaţie, şi este solicitată o garanţie de minim 8 ani sau minim 480.000 de kilometri pentru autobuze şi de opt ani pentru infrastructura de încărcare, arăta studiul de fezabilitate realizat de RATB pentru achiziţionarea primelor 42 din cele 100 de autobuze electrice, adoptat anul trecut în şedinţa CGMB din decembrie.

Municipalitatea explică faptul că prin înlocuirea autobuzelor Diesel cu cele electrice se vor reduce noxele în centrul Capitalei, pentru că nu emit poluanţi. De asemenea, autobuzele electrice sunt silenţioase, fără şocuri la demaraj şi la frânare şi reduc zgomotul şi vibraţiile în zona centrală.

Consilierii generali şi-au dat acordul de principiu pentru achiziţionarea a 100 de autobuze electrice în şedinţa din 30 iunie 2017, proiectul de hotărâre fiind adoptat în unanimitate.

Şedinţa de îndată a CGMB pentru acest proiect vine după ce comisarul european Corina Creţu spunea luna trecută într-o scrisoare adresată Guvernului – prezentată de PNL în Parlament – că se declară ”extrem de îngrijorată” cu privire la planificarea şi implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanţate de Fondul de coeziune şi de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.