Deputatul USR Cătălin Drulă a anunţat miercuri, în plenul Camerei Deputaţilor, că USR, împreună cu PMP şi deputaţii neafiliaţi, a depus o moţiune simplă împotriva ministrului Transporturilor, Lucian Şova.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit lui Drulă, moţiunea este intitulată "Ministerul Transporturilor sub PSD este Ministerul anti-autostrăzi" şi a fost semnată de mai mulţi deputatţi USR, PMP şi neafiliaţi.

Potrivit textului moţiunii, senatarii îi reproşează ministrului că a afirmat faptul că, atunci “când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari şi vor pleca multinaţionalele”.
 
“Este o afirmaţie incredibilă. Un ministru al Transporturilor ar trebui să fie un campion al infrastructurii. Un susţinător al autostrăzilor. Dvs., din contră, sunteţi un veritabil ministru Anti-Autostrăzi. Pentru dvs. lipsa autostrăzilor e în regulă pentru că românii rămân cu salarii mici. Asta este logica PSD privind infrastructura, asta explică de ce nu avem nici drumuri moderne, dar nici salarii decente pentru români”, se arată în moţiune.
 
De asemenea, USR îi reproşează că nu a făcut nimic pentru încereprea construcţiei la autostrada Târgu Mureş - Iaşi. “Să începem cu autostrada Târgu Mureş - Iaşi, trecerea Carpaţilor Orientali, care este o legătură vitală pentru economia Moldovei. PSD a reziliat contractul pentru realizarea studiilor geotehnice pentru sectorul Tg. Mureş - Ditrău, cei 100 km din Transilvania ai autostrăzii, deşi contractul avea finanţare din fonduri europene. Ulterior, până în ziua de azi, dle. ministru, nu aţi mai făcut nimic pentru acest proiect. Studiile geotehnice şi proiectarea nu au fost contractate, deşi toată Moldova vă cere să daţi drumul la licitaţii. Ce e mai grav este că dvs., PSD-ul, v-aţi bătut joc de oamenii care au venit de la sute de kilometri să protesteze pentru infrastructură!”, mai spun semnatarii.
 
De asemenea, se mai arată în document, pentru Centura Bucureştiului “aveţi o oportunitate nesperată şi de neratat. Banca Europeană de Investiţii a pregătit un studiu excelent în care arată că ambele inele - şi centura existentă şi noul inel de autostradă - sunt necesare pentru a debloca coridorul european Constanţa-Nădlac şi astfel ambele sunt eligibile pentru fonduri europene. oportunitate uriaşă, pe care nu o folosiţi, trenând licitaţia pentru autostrada de centură A0 Nord”.
 
USR afirmă că fondurile europene sunt “aur pentru România“ şi îl acuză pe Şova că nu doreşte să le atragă. “Fondurile europene, dle. ministru, sunt aur curat pentru România, dar dvs. nu-l doriţi. Căutaţi finanţări prin Asia şi prin alte părţi... Banii europeni care trebuie cheltuiţi corect şi legal nu vă trebuie. Chiar colega dvs. de partid, dna. comisar Creţu, a tras un semnal de alarmă şi s-a declarat extrem de îngrijorată. Singurele proiecte care atrag fonduri europene în prezent sunt cele fazate din exerciţiul financiar trecut, proiecte care ar fi trebuit să fie finalizate încă de atunci. Despre proiecte noi nu poate fi vorba, atâta timp cât renunţaţi la sprijinul profesioniştilor şi preferaţi să se ocupe Comisia de Prognoză de autostrăzi”, mai spune textul moţiunii simple.

Drulă anunţa joi că membrii Comisiei Transporturi din Camera Deputaţilor au fost înştiinţaţi că Guvernul renunţă la pregătirea proiectului autostrăzii Comarnic-Braşov cu Banca Mondială, intenţionând să realizeze drumul în parteneriat public-privat, sub coordonarea lui Narcis Neaga. ”Ne distrugem orice credibilitate în relaţia cu instituţiile financiare internaţionale”, susţine deputatul USR, care afirmă că directorul Companiei Naţionale de Adrministrare a Infrastructurii Rutiere a mai eşuat de trei ori până acum în implementarea acestui proiect.

”Vin cu o veste, probabil în premieră. Din păcate, o veste proastă pentru proiect. Ministrul Şova ne-a anunţat că renunţă la pregătirea proiectului cu Banca Mondială. Cu asta se duce pe Apa Sâmbetei orice şansă de profesionalism pe care o avea această investiţie Reamintesc că pregătirea proiectului cu Banca Mondială a fost anunţată cu surle şi trâmbiţe, anul trecut, de anteriorul Guvern PSD. Acum, actualul Guvern PSD se răzgândeşte. Ne distrugem orice credibilitate, ca ţară, în relaţia cu instituţiile financiare internaţionale”, scria Drulă pe pagina sa de Facebook. 

Potrivit acestuia, soluţia a mai fost încercată de trei ori până acum.

”În mod incredibil, soluţia PSD este aceeaşi încercată de 3 ori până acum, în 2003-2005, 2007-2009 şi 2013-2015: magicul partneriat public-privat (PPP). Mai mult, cel care se va ocupa este acelaşi om care s-a ocupat de anterioarele trei eşecuri - Narcis Neaga. E halucinant că dl. Neaga, care a participat la şedinţă, recunoaşte senin că proiectul nu se poate susţine din taxele de trafic (o iluzie care a fost vândută românilor de politicieni ani de-a rândul). Aşa este. Ceea ce înseamnă, cum am tot spus, că statul trebuie să acopere rata anuală pe zeci de ani - aşa-numita plată de disponibilitate”, mai spune drulă. 

Deputatul USR afirmă că, la ultima încercare era vorba de 300 de milioane de euro/an timp de 26 de ani.

”Ca termen de comparaţie, anul trecut toată contribuţia de la buget pentru toate proiectele CNAIR, autostrăzi, drumuri naţionale, centuri, etc a fost mai mică de atât. Dar dincolo de efortul bugetar, problema fundamentală este că clasificarea conform regulilor Eurostat a acestui tip de proiect este «on the balance sheet». Adică, pe româneşte, toată suma se marchează în deficitul bugetar. Ori deficitul deja este la limita de 3% sau chiar peste după cum a gestionat PSD economia în ultimii doi ani.”, mai spune deputatul USR. 

Acesta precizează că în 2003-2005, proiectul a eşuat pentru că nu avea studii geotehnice de detaliu, iar Narcis Neaga a admis că ele nu există nici în prezent. 

”Ori, fără aceste studii serios făcute nu se poate face proiectul. Avem fonduri europene disponibile pentru acest coridor - nu e nevoie de PPP, s-ar putea scoate la licitaţie ca un proiect realizat cu finanţare din fonduri de coeziune. Dacă am avea acea pregătire care trebuia făcută în cooperare cu Banca Mondială, dar care se anulează. Am plecat de la această întâlnire cu un gust amar. Mai toată lumea de faţă - primarii localităţilor din zonă, reprezentanţii consiliilor judeţene (majoritatea tot din PSD), membrii din Comisie - toţi scuturau din cap a lipsă de încredere că acest proiect se va realiza”, povesteşte Drulă. 

Acesta afirmă că ”ar fi atât de uşor cu profesionalism şi cu lucrurile făcute în ordinea lor firească”. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.