În luna mai va fi recepţionat primul tronson finalizat din România echipat cu sistemul european de gestionare a traficului feroviar ERTMS Nivelul 2, pe o distanţă de 42 km din Coridorul IV paneuropean feroviar, de la Curtici până la Km 614, ca urmare a unui proiect complex de reabilitare, care va îmbunătăţi calitatea transportului feroviar şi va spori viteza de circulaţie a trenurilor pe acest tronson la 160 km/h, a declarat pentru News.ro Gabriel Stanciu, director general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

“Sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS) este un standard european ce trebuie implementat ca atare şi pentru asta există fonduri disponibile la nivelul UE. Acesta este primul tronson finalizat de cale ferată din România echipat cu ERTMS Nivelul 2. Sistemul va fi implementat pe tot Coridorul European Rin-Dunăre, Coridorul IV, care în România are o lungime totală de aproximativ 800 de km. Alstom va acoperi 300 km, de la frontieră până la Arad şi la Sighişoara, sunt contracte în execuţie”, a declarat Gabriel Stanciu, pentru News.ro.

În anii 1990, Europa avea 23 de sisteme automate de control şi semnalizare incompatibile, fapt ce reprezenta un obstacol major pentru dezvoltarea traficului feroviar internaţional şi care genera multe costuri suplimentare. O măsură în vederea standardizării şi modernizării traficului feroviar a fost luată la începutul anilor 1990 de Uniunea Europeană o dată cu lansarea programului său ERTMS – European Railway Traffic Management System –, pe care toate ţările europene, inclusiv România, s-au angajat să îl implementeze. Obiectivul sistemului ERTMS este înlocuirea tuturor sistemelor de semnalizare existente în Europa cu un sistem unic, pentru a promova interoperabilitatea reţelelor feroviare naţionale şi transportul feroviar transfrontalier.

“ERTMS are ca scop garantarea unui standard comun, care să permită trenurilor să circule neîntrerupt între diferite ţări şi să faciliteze competitivitatea sectorului feroviar”, a precizat Stanciu.

În total, Comisia Europeană a alocat câteva miliarde de euro pentru implementarea ERTMS pe Coridorul IV paneuropean feroviar pe teritoriul României, prin lucrări pentru modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare.

Semnalizarea feroviară este utilizată pentru controlul traficului feroviar şi pentru a asigura evitarea oricărei coliziuni sau deraieri.

”În România, ERTMS de nivelul 2 a fost implementat de la frontiera Curtici, la Arad, până la Km 614, adică pe o distanţă de 42 km. Recepţia lucrării de 250 milioane euro va avea loc în luna mai. E terminat din septembrie 2015, de atunci suntem în probe. Iar lucrările de reabilitare feroviară, de la Km 614 până la Simeria, respectiv pe tronsonul de la Simeria la Sighişoara, vor fi terminate în 2021-2022 ”, spune Gabriel Stanciu.

”Mai sunt totodată în curs de desfăşurare licitaţii pentru lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS pe secţiuni între Sighişoara şi Braşov, de circa 1,3 miliarde euro în total, la care a participat şi Alstom. Mai rămâne o porţiune între Câmpina - Predeal - Braşov. Obiectivul general al proiectelor constă în reabilitarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru circulaţia trenurilor de călători cu viteza maximă de 160 km/h”, adaugă şeful Alstom România.

Alstom efectuează lucrări de reabilitare completă pe aceste proiecte, fiind contractor, partener în asociaţie sau subcontractor.

”Se face rutarea automată a trenurilor, adică intervenţia umană este redusă la minimum. ERTMS este un standard european adoptat având la bază ideea că fiecare infrastructură naţională de căi ferate are în prezent propriul sistem de semnalizare feroviară, ceea ce face practic imposibilă călătoria unui tren de la, să zicem, Constanţa la Rotterdam. Sunt trei piedici majore pentru ca acelaşi vehicul feroviar să circule de la un capăt al altul al Europei, respectiv ecartamentul, tensiunea de alimentare şi semnalizările”, a declarat Gabriel Stanciu.

ERTMS include toate soluţiile de semnalizare pentru gestionarea traficului feroviar: ETCS (Sistemul european de control al trenurilor) cu rol în controlarea trenurilor pe reţea şi GSM-R, standardul radio pentru comunicaţii feroviare. ERTMS a fost standardizat pe două niveluri denumite Nivelul 1 (L1) şi Nivelul 2 (L2).

În 2005, Alstom a fost prima companie care a pus în funcţiune sistemul de comunicaţii radio ERTMS Nivel 2, pe linia de mare viteză Roma-Napoli, eliberând astfel sistemul de control al trenului de constrângerile şi costurile semnalelor luminoase de cale.

Până la sfârşitul anului 2016, doar aproximativ 4.100 km fuseseră echipaţi cu ERTMS, potrivit datelor Curţii europene de Conturi. Noul plan de implementare la nivel european prevede anul 2023 ca termen-limită pentru primii 10.000 km, urmând ca pe toate cele nouă coridoare ale reţelei centrale, ERTMS să fie implementat în totalitate până în 2030.

În prezent, 38% din sistemul ERTMS Nivel 2 în funcţiune în Europa este realizat cu Alstom.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.