Single-urile care ajung pe prima poziţie în topul american Billboard 100 au devenit de-a lungul anilor mai scurte, mai rare şi cu versuri tot mai vulgare, potrivit unui studiu realizat de Mark Bannister, un specialist în analiza bazelor de date, informează revista New Musical Express.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Un nou studiu al topului muzical american, intitulat ”Exploring Six Decades of Billboard 100 Number One Singles”, realizat de expertul în analiza bazelor de date Mark Bannister, a evidenţiat modul în care piesele populare s-au schimbat de-a lungul anilor.

Studiul, publicat la începutul lunii aprilie, reprezintă o examinare a întregii istorii a topului Billboard 100. Cercetarea a cuprins intervalul august 1958 - aprilie 2017 şi a analizat cei aproape 60 de ani de existenţă ai celebrului clasament muzical american.

Autorul studiului a formulat şi câteva concluzii, încercând să identifice elementele care contribuie la succesul pieselor care ajung pe primul loc în Billboard 100.

Cel mai de succes single american din toate timpurile este ”One Sweet Day”, interpretat de Mariah Carey şi Boyz II Men

Această piesă a petrecut 16 săptămâni în fruntea topului american în  1995 - cel mai mare număr de săptămâni consecutive din istoria clasamentului.

Pe locul al doilea, cu 14 săptămâni petrecute pe prima poziţie în Billboard 100, se află la egalitate următoarele piese: ”Uptown Funk” (Mark Ronson - 2015), ”I Will Always Love You” (Whitney Houston - 1992), ”Macarena” (Los Del Rio - 1996), ”I Gotta Feeling” (The Black Eyed Peas - 2009), ”We Belong Together” (Mariah Carey - 2005) şi ”I’ll Make Love to You” (Boyz II Men - 1994).

Numărul de piese unice de pe primul loc în top este în scădere

În anii 1970, numărul mediu de piese care ajungeau pe prima poziţie în Billboard 100 era de 30 pe an. În ultimii patru ani nu au existat mai mult de 13 piese unice pe primul loc per an. Această ”inerţie” a topului american poate fi pusă pe seama platformelor de streaming, care au început să fie luate în calcul în alcătuirea clasamentelor muzicale, a explicat Chris Price, directorul BBC Radio 1.

”Ne-am îndepărtat de era când toată lumea intra în magazinele lanţului HMW şi cumpăra muzică pe suporturi fizice sau descărca cu 99 de pence single-uri de pe iTunes şi ne-am îndreptat mai mult spre o eră în care este măsurat angajamentul în timp al clientului. Nu mai seamănă cu vremurile când oamenii mergeau în magazine şi cumpărau muzică, acum e ca şi cum toată lumea stă acasă, în dormitor şi ascultă o piesă de mai multe ori”, a spus Chris Price.

Artiştii ”de featuring” sunt în creştere

Din 1998, numărul ”artiştilor unici” per single No.1 a crescut în mod constant: Potrivit analizei lui Mark Bannister, datele sugerează că un single ajuns pe prima poziţie în Billboard 100 prezintă o probabilitate mult mai mare de a include o colaborare a artistului principal cu unul sau mai mulţi artişti secundari în comparaţie cu acum 20 de ani. O treime dintre piesele No.1 lansate de Katy Perry reprezintă colaborări cu alţi artişi. ”Folosirea unor artişti invitaţi în muzica pop este în mod evident un fenomen relativ modern, cel mai probabil asociat cu creşterea popularităţii muzicii hip-hop după anii 1990. Featuring-urile sunt o marcă a genului şi sunt folosite ca un mijloc de atragere a fanilor din două tabere diferite”, a spus Mark Bannister.

Înjurăturile sunt mult mai răspândite decât erau altădată

În ultimii 16 ani, folosirea limbajului explicit a crescut considerabil. Acest limbaj nu prea exista în piesele care ajungeau pe primul loc în Billboard 100 înainte de anii 2000, dar, începând de atunci, folosirea înjurăturilor a explodat pur şi simplu în cântecele americane. 75% din totalul pieselor care au devenit No.1 în topul Billboard în acest an conţin limbaj explicit. Această tendinţă se datorează cel mai probabil unor schimbări în atitudinile de bază ale americanilor, alături de creşterea difuzărilor în streaming. Radiourile obişnuiau să creeze succesul unor cântece şi să le desfiinţeze pe altele, iar acel mediu de difuzare avea anumite reguli în privinţa limbajului. 

Cântecele pop devin tot mai scurte

Durata medie a pieselor care au ajuns pe primul loc în Billboard 100 în întreaga istorie a acestui clasament este de 3,8 minute. În anii 1960, aceste piese aveau o durată de aproximativ 2 minute. La sfârşitul anilor 1980, durata medie a pieselor devenite No.1 se apropia de 5 minute. Însă începând din 2009, această durată medie s-a redus treptat, iar în 2017 a scăzut sub durata medie din toate timpurile (3,8 minute), ajungând la 3,5 minute.

Gama majoră se descurcă mult mai bine decât cea minoră

Dintre cele 30 de single-uri care au petrecut mai mult de 10 săptămâni pe primul loc în Billboard 100, doar nouă au fost compuse într-o gamă minoră - oamenii par să prefere melodiile vesele, nu vibraţia melancolică oferită de gamele minore.

Tempoul clasic se menţine constant

Viteza medie pentru o piesă care devine No.1 este de 118,5 timpi (bătăi) per minut  (bmp) - aşadar, fiecare bătaie e produce aproximativ de două ori pe secundă. Un procent de 75% din totalul pieselor No.1 variază cu cel mult 30 de bmp faţă de acea viteză medie (118,5). În mod surprinzător, această viteză nu s-a modificat cu adevărat pe parcursul istoriei de 60 de ani a topului Billboard 100.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.