Analiştii financiari consideră că iniţierea unei noi afaceri pe timp de criză poate fi o idee bună dacă se realizează mai întâi o analiză pragmatică pentru a evalua diverşi factori, precum: tipul de afacere, piaţa de desfacere şi rentabilitatea potenţială.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În plus, este necesară şi o abordare practică a aspectelor financiare. O afacere care se extinde şi în pieţele internaţionale are nevoie de o abordare clară a factorilor-cheie, precum volatilitatea pieţei sau calcularea corectă a marjelor comerciale în funcţie de cheltuielile asociate tranzacţiilor internaţionale.

Este sau nu oportun să începi un nou business în timp de criză?

Când vine vorba despre începerea unei noi afaceri pe timp de criză este important să ne amintim că orice afacere este rezistentă la recesiune doar atunci când se pune un mai mare accent pe a supravieţui. Pentru orice investitor este esenţială etapa de documentare şi găsirea unei afaceri care să fie rezistentă la criză, adică pliată pe o nişă de interes. 

Atunci când începi un business nou este dezirabil, de asemenea, să fii realist în ceea ce priveşte aşteptările avute. Trebuie să ai răbdare şi să ştii că recuperarea post-criză poate dura ceva timp. În general, dacă eşti pasionat de afacerea ta şi eşti dispus să munceşti din greu, nu există niciun motiv pentru care să nu poţi începe o afacere nouă de import-export care sa aibă succes în timpul recesiunii.

Chiar această perioadă pe care o traversăm, marcată de pandemia de Covid, dar şi de criza economică mondială care i-a urmat, oferă antreprenorilor la început de drum numeroase lecţii şi oportunităţi de luat în calcul.

Riscurile asociate cu începerea unei afaceri de import-export în timpul unei crize

Cel mai mare risc pe care îl implică înfiinţarea unei companii de import-export este acela de a nu avea control asupra costurilor, ceea ce va duce la supraîncărcarea companiei cu datorii şi, cel mai probabil, la falimentul companiei.

Atenţia la detalii face toată diferenţa, deci nu uita :

  • Să îţi asiguri bunurile asociate afacerii pentru a acoperi orice pierderi potenţiale;
  • Să urmăreşti noutăţile din piaţa de capital, dar şi din cea de business în nişa în care vei activa, astfel încât să rămâi ancorat în realitatea pieţei şi a te putea adapta la momentul potrivit;
  • Să îţi lărgeşti cercul de cunoştinţe de business, fie înrolându-te în grupuri de antreprenori, fie căutând acceleratoare de business potrivite profilului companiei tale, pentru a-ţi putea creşte şansele de reuşită încă de la început.

Fireşte, pornirea unei afaceri presupune un volum de informaţie aproape copleşitor de care ai avea nevoie. Te asigurăm, însă, că pe măsură ce te vei obişnui cu dinamica businessului te vei acomoda rapid cu tot ce ai de acoperit.

Reducerea riscului de a înfiinţa o companie de import-export în timpul unei crize

Există mai multe modalităţi prin care se poate reduce riscul pe care îl oferă începerea unei afaceri de import-export pe timp de criză. În primul rând, ar trebui să cercetezi piaţa pe care doreşti să intri, luând în calcul potenţialul real de vânzare al serviciilor sau bunurilor pe care intenţionezi să le oferi. Un research calitativ te poate orienta foarte bine în această etapă. În al doilea rând, află cine mai vinde bunuri similare în aceeaşi zonă pentru a-ţi cunoaşte concurenţa. În cele din urmă, găseşte pe cineva care are experienţă în gestionarea unei afaceri de import-export de succes şi ia-l partener alături de tine în afacere sau solicită-i consultanţa, dacă doreşti să îţi administrezi singur afacerea.

Cei mai importanţi factori pentru reuşita afacerii

Atunci când economia intră în criză, ne aşteptăm cu toţii ca succesul unei afaceri să scadă. Există, totuşi, câteva lucruri pe care le poţi face pentru a te asigura că businessul tău supravieţuieşte şi creşte. Când este momentul oportun să începi o nouă afacere, iar businessul este unul de import-export, sunt câţiva factori de care să ţii cont pe termen scurt şi mediu, respectiv până la trecerea perioadei de criză: 

1. Porneşte la drum cu o strategie bine-definită. Este esenţial ca viitoarea afacere să aibă o strategie clară cu privire la modul în care va răspunde provocărilor din perioada de criză. Ai de gând să reduci cheltuielile sau să creşti vânzările? Cum vei face faţă situaţiilor financiare dificile generate de scăderea cererii? Ai planuri de rezervă pentru furnizori în cazul în care apare o indisponibilitate de livrare? Stabilirea din timp a direcţiei strategice poate ajuta la reducerea surprizelor, generând, astfel, un proces decizional mai eficient;

2. Respectă ceea ce ţi-ai propus cu privire la calitatea serviciilor. Este important ca viziunea şi pozitionarea mesajului tău de brand în spaţiul public să fie aliniate. Te-ai angajat să oferi produse şi servicii de calitate la preţuri competitive? Dacă da, atunci este esenţial să te asiguri că valorile tale reflectă acest obiectiv şi că ceea ce ajunge la consumator este ceea ce promiţi. Fără claritate cu privire la ceea ce reprezentăm ca proprietari de afaceri, progresul poate fi lent sau chiar imposibil;

3. Fii agil în rezolvarea problemelor. Nu în ultimul rând, este foarte important ca echipele de management să fie proactive şi receptive în abordarea problemelor pe măsură ce acestea apar. Deciziile luate pe timp de criză trebuie să rămână flexibile pentru a nu perturba operaţiunile în desfăşurare. Atunci când circumstanţele se schimbă în mod neaşteptat, aşa cum se întâmplă în mod inevitabil în astfel de perioade, este esenţial să se acţioneze rapid pentru a menţine stabilitatea în cadrul culturii companiei şi pentru a evita potenţialele probleme apărute pe parcurs din punct de vedere al percepţiei de piaţă; 

4. Acordă atenţie costurilor tranzacţiilor. La început de drum, puţini antreprenori îşi pot forma o imagine corectă asupra costurilor reale asociate tranzacţionării internaţionale (de exemplu, pierderi cauzate de diferenţele de curs valutar sau de comisioanele şi taxele bancare). Tocmai pentru că în timp de criză cursul valutar generează o multitudine de probleme, o strategie clară aplicată de la prima tranzacţie este esenţială. Vestea bună este că există modalităţi de reducere sau chiar de eliminare a unor taxe şi comisioane în tranzacţionarea în monedă străină.

Companiile de tip fintech, aşa cum este AKCENTA, oferă IMM-urilor condiţii excelente pentru schimb valutar, plăţi internaţionale şi soluţii de gestionare a riscului volatilităţii valutare.

Peste 42 000 de companii europene realizează conversiile valutare curente prin AKCENTA. Monedele  tranzacţionate cel mai mult sunt, cum era firesc, EUR, USD şi GBP, dar există şi conversii valutare mai puţin obişnuite în şi din monede precum CAD, AUD, JPY, CHF, CZK, PLN, DKK, NOK, SEK, HUF, RON, RUB, CNY, TRY, HRK şi BGN.

Atunci când vei începe tranzacţionarea vei vedea cât este de comod să poţi face plăţile şi încasările într-o singură platformă online, din orice loc te-ai afla şi aproape în orice monedă, în condiţii excelente!

Recomandări pentru antreprenorii care au deschis în 2022 un business nou de import-export 

Actuala criză economică globală face ca multe întreprinderi să se confrunte cu dificultăţi. Cu toate acestea, există recomandări-cheie care vor ajuta orice afacere de import-export să reuşească în această perioadă dificilă. Iată câteva sfaturi care te pot ghida în a evita potenţiale probleme de adaptare în piaţă a afacerii tale:

  • Alege o nişă de piaţă care este foarte solicitată. Acest lucru va face ca produsele tale să fie mai valoroase şi te va ajuta să obţii profituri mai mari. Fă câteva cercetări înainte de a începe afacerea. Familiariză-te cu cele mai recente tendinţe şi informaţii despre industrie, astfel încât să poţi comercializa produse de calitate care să răspundă nevoilor clienţilor;
  • Este important să fii la curent cu legile şi reglementările legate de exportul de bunuri în străinătate. Asigură-te că toate materialele sunt conforme cu standardele internaţionale şi rămâi informat cu privire la schimbări, astfel încât să nu întâmpini probleme pe parcurs;
  • Construieşte relaţii puternice atât cu clienţii, cât şi cu furnizorii – acest lucru va asigura succesul pe termen lung al afacerii tale; 
  • Rămâi concentrat pe misiunea şi scopul principal. Păstrează-ţi obiectivele în centrul atenţiei şi nu te lăsa distras de factori externi, cum ar fi economia. Aminteşte-ţi că ai fondat firma pentru a face ceva uimitor şi nimic altceva nu contează. Nu lăsa nimic să stea în calea atingerii acelor obiective;
  • Adaptează-te. Fii atent la modificările cererii şi ofertei în nişa în care activezi. Nu aşteptat ca pierderile să copleşească bugetul companiei tale înainte de a-ţi diversifica activitatea. Comunică în permanenţă cu clienţii fideli pentru a afla care sunt nevoile lor reale şi a-ţi putea adapta, astfel, strategia pe termen scurt;
  • Tranzacţionează prin intermediul companiilor de tip fintech, precum AKCENTA. Vei beneficia de plăţi internaţionale în maximum 2 ore, gratuite sau cu comisioane minime, dar mai ales de un model unic de calcul al cursului valutar. AKCENTA asigură clienţilor săi oferte personalizate atunci când este vorba despre schimburile valutare, dar şi suport în simplificarea tranzacţionărilor (schimburi valutare şi plăţi efectuate fie telefonic, fie online, pe baza unor protocoale avansate de securitate);
  • Perseverează în momentele dificile. Adevărul este că majoritatea afacerilor trec prin momente dificile din când în când. Este important să nu renunţi ci, în schimb, să îţi păstrezi tenacitatea şi atunci când ai parte de provocări. Doar astfel poţi deveni un antreprenor mai puternic, capabil să înveţe regulile de piaţă şi să dezvolte o afacere stabilă. Aşa au făcut toţi cei care au ajuns jucători de top de-a lungul timpului.

În concluzie, nu te teme să începi o afacere nouă de import-export chiar şi pe timp de criză. Cu o atitudine potrivită, o strategie de afaceri pragmatică şi un partener care să te susţină în tranzacţionarea internaţională, poţi fi sigur de succes.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.