Ştiaţi că primele crampoane sau ghete de fotbal au fost deţinute de regele Henric al VIII-lea şi au fost făcute la comandă de cizmarul său regal, Cornelius Johnson, în 1525?

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Acest lucru s-a întâmplat după ce oamenii au început să joace fotbal în Anglia şi şi-au folosit cizmele normale de lucru. Acele ghete de fotbal semănau cu botinele şi erau făcute din piele rigidă, ceea ce le făcea mult mai grele decât pantofii obişnuiţi din acea perioadă.

O caracteristică specială a acestor ghete a fost că aveau ştifturi metalice în tălpile exterioare, pentru o mai bună aderenţă pe teren. Această nouă invenţie va vedea în curând o evoluţie semnificativă a crampoanelor de fotbal, pe măsură ce au apărut noi tehnologii şi a crescut cererea.

În acest articol, ne uităm la unele dintre schimbările semnificative care au avut loc de-a lungul anilor, de la inventarea primei perechi de ghete de fotbal.

La începutul anilor 1900

Pe măsură ce dragostea pentru jocul de fotbal a luat avânt, la fel şi fabricarea crampoanelor şi ghetelor de fotbal din diferite părţi ale lumii. De exemplu, în Germania, fabrica de încălţăminte Dassler Brothers, deţinută de fraţii Adolf şi Rudolf, a fabricat crampoane de fotbal cu ştifturi interschimbabile, care puteau fi ajustate pentru a se potrivi condiţiilor de teren diferite. Acest lucru a făcut ca pantofii să dureze mai mult, deoarece utilizatorul trebuia doar să înlocuiască ştiftul atunci când se uza. Alte mărci semnificative au fost Gola şi Valsport.

Anii 1940-1960 (după cel de-al doilea Război Mondial)

Sfârşitul celui de-al doilea Război Mondial a venit cu o creştere impresionantă pentru fotbalul internaţional, deoarece exista pace şi oamenii puteau călători în diferite ţări pentru meciuri. În consecinţă, a fost nevoie de mai multe crampoane şi ghete de fotbal şi de diferite companii care să vizeze producerea celor mai bune perechi de încălţăminte de fotbal pentru jucători.

Accentul s-a schimbat de la pur şi simplu protecţie la mai mult confort şi adaptare pentru a spori tehnica jucătorilor. Aceasta este şi perioada în care faimoasa fabrică de pantofi Dassler Brothers s-a dizolvat şi cei doi fraţi, Adolf şi Rudolf, au continuat să-şi formeze companiile individuale, Adidas şi, respectiv, Puma.

Odată cu apariţia tehnologiei, materialele utilizate în fabricare s-au schimbat şi ele din piele în materiale mai uşoare pentru un confort mai mare. Ştifturile erau acum făcute din plastic şi cauciuc, mai degrabă decât din metal, pentru a reduce riscul de rănire.

Calota Super Atom a lui Puma a devenit faimoasă după ce Pele a purtat-o ​​în timpul Cupei Mondiale din 1970. Popularitatea crampoanelor Adidas a crescut, de asemenea, odată cu tot mai mulţi jucători care purtau Adidas în timpul meciurilor internaţionale.

Anii 1970

Producţia de ghete a devenit mai competitivă, iar companiile au început să se concentreze asupra designului, pentru a-şi depăşi concurenţa. Promovarea a devenit, de asemenea, o normă, diferitele mărci sponsorizând jucători sau echipe, pentru a-şi comercializa produsele. Cu toate acestea, Adidas a devenit cel mai bine vândut brand în jurul anului 1979.

Anii 1980

În anii 80, au avut loc făcut destul de multe schimbări în ceea ce priveşte designul şi structura ghetelor de fotbal. Au apărut şi alte companii şi ghetele au devenit mai uşoare şi chiar mai confortabile. De exemplu, compania italiană LOTTO şi compania spaniolă KELME au devenit populare în 1982. Mai târziu, în 1985, compania britanică UMBRO a început de asemenea să producă ghete.

Anii 1990

Adidas, care până atunci modelase piaţa crampoanelor de fotbal, a introdus faimoasele crampoane predator, care au fost iniţial proiectate de Craig Johnson. În anii 1990 şi începutul anilor 2000 au apărut noi branduri pe piaţă, cum ar fi NIKE, Hummel, Nomis şi Diadora.

Noul mileniu

Odată cu noul mileniu a apărut o nouă tehnologie. Aceasta este probabil perioada în care tehnicile de proiectare şi fabricaţie au prins contur în mod semnificativ pentru ghetele de fotbal. Fotbalul este acum un sport mondial şi există nenumărate companii care produc crampoane de fotbal din diferite părţi ale lumii.

Fiecare concurează cu celălalt, iar jucătorii au o gamă largă de mărci din care să aleagă. De asemenea, apar noi tendinţe şi tehnologii. De exemplu, crampoanele personalizate devin din ce în ce mai populare în rândul jucătorilor de fotbal celebri care au ghete special concepute pentru ei şi chiar au numele sau numerele de tricou imprimate pe ele.

Aşa cum tehnologia a acaparat orice altă industrie, crampoanele de fotbal nu sunt lăsate în urmă. Există acum ghete tehnologice dotate cu microcipuri pentru a urmări performanţa unui jucător şi pentru a oferi un palmares şi o analiză a zonelor pe care trebuie să le îmbunătăţească. Companii precum Adidas, cu noua lor tehnologie miCoach, pot urmări performanţa unui jucător şi pot oferi analize pentru îmbunătăţire, cu dispozitive AI montate în ghete.

Nu ştim ce ne aşteaptă în viitorul ghetelor de fotbal, dar putem fi siguri că se vor schimba multe în următorii ani, odată cu tehnologia dinamică din zilele noastre.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.