Proiecţia bugetară pentru acest an este construită pe un produs intern brut de 1.022.500 milioane lei, o ţintă de creştere economică de 5,5%, o rată a inflaţiei de 2,8% şi un deficit bugetar pe cash estimat la 2,55% din PIB. Deficitul ESA este prognozat la 2,57% din PIB, conform proiectului de buget pe 2019 făcut public joi. Bugetele tuturor celor patru servicii de informaţii ale României cresc anul acesta. Creditele bugetare cumulate ale SRI, SIE, STS şi SPP se majorează astfel cu aproape 14%, potrivit proiectului bugetului de stat, de la 3,17 miliarde lei anul trecut la 3,61 miliarde lei în 2019, cea mai mare creştere fiind consemnată de STS, de aproape 70%. Proiectul de buget de stat pe 2019 prevede tăierea cu 6% a creditelor bugetare ale Direcţiei Naţionale Anticorupţie. Proiectul prevede reducerea cu 33,86%, faţă de execuţia preliminată pe 2018, a creditelor bugetare destinate susţinerii cultelor religioase, care constau în principal în bani alocaţi pentru construirea şi întreţinerea lăcaşelor de cult, de la 213,2 la 141 milioane lei. În 2017, în acest scop s-au cheltuit de la buget doar 70,26 milioane lei.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
CITEȘTE ȘI Proiectul de buget pe 2019 - Guvernul taie cu peste o treime banii pentru biserici
CITEȘTE ȘI Proiectul de buget pe 2019: Guvernul taie cu 6% bugetul Direcţiei Naţionale Anticorupţie
CITEȘTE ȘI Proiectul de buget pe 2019: Bugetele serviciilor secrete cresc cu 14%. Cea mai mare creştere, la STS

Veniturile bugetului general consolidat proiectate pentru 2019 sunt estimate la 341,4 miliarde de lei, respectiv 33,4% din PIB. Cele mai mari venituri sunt înregistrate la contribuţiile de asigurări sociale, 11,5%, TVA, 6,8 %, accize 3%, impozit pe salarii şi pe venit 2,3 % din PIB, conform cifrelor analizate de Profit.ro.

Cheltuielile bugetului general consolidat pentru anul 2019 sunt estimate la 367,5 miliarde lei, ceea ce reprezintă 35,9% din PIB. Cele mai mari ponderi în PIB le au: 

- Cheltuielile cu asistenţa socială - estimate la 109,8 miliarde lei, respectiv 10,7% din PIB (se menţin la aceeaşi pondere ca şi în anul 2018);

-Cheltuielile de personal – în sumă de 102,5 miliarde lei (10% din PIB),  pe fondul aplicării Legii cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, însă pe orizontul de referinţă se înregistrează o traiectorie descendentă a ponderii acestora în PIB; 

- Cheltuielile cu bunuri şi servicii - estimate la  46,5 miliarde lei (4,5% din PIB), în creştere cu 1,8 miliarde lei faţă de cele efectuate în anul 2018; din această creştere 1,5 miliarde de lei reprezintă bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate;

- Cheltuielile cu investiţiile - preconizate la 46,8 miliarde lei (4,57 % din PIB), în creştere cu 12,5 miliarde lei faţă de 2018.

- Cheltuielile cu dobânzile aferente datoriei publice - estimate la 13,5 miliarde lei, au o pondere mai redusă în PIB de 1,3% în anul 2019 faţă de 1,4% în anul 2018.

 

Pentru primari, Guvernul susţine că sunt alocări record - - 11,1 miliarde lei din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, cu 5,4 miliarde lei, respectiv 95%, mai mult decât s-a alocat în anul 2018. Această sumă  se adaugă la veniturile proprii ale unităţilor administrativ teritoriale care se vor încasa în anul 2019 precum şi excedentele acumulate până la sfârşitul anului 2018, în valoare de 13,1 miliarde lei dar şi sumele defalcate din TVA pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate, adică 2,3 miliarde lei. 

- 100% din impozitul pe venit colectat la bugetul de stat se repartizează bugetelor locale, respectiv 22,2 miliarde de lei, comparativ cu 71,5% (15 miliarde de lei) cât s-a repartizat în anul 2018;

- 10,9 miliarde de lei – totalul subvenţiilor de la bugetul de stat care se alocă prin bugetele unor ministere pentru investiţii (PNDL, spitale, şcoli, cofinanţate proiecte finanţate din fonduri europene, turism, mediu, etc.) şi asistenţă socială şi din bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.

La fundamentarea sumelor alocate bugetelor locale s-au avut în vedere asigurarea:

- la Consiliile Judeţene - minim 400 lei/locuitor la nivelul judeţului, comparativ cu 250 lei/locuitor în anul 2018, 

- la municipii (cu excepţia Municipiului Bucureşti), oraşe, comune – 1.200 lei/locuitor, comparativ cu 750 lei/locuitor în anul 2018.

De asemenea s-au stabilit plafoane minime de 2 milioane lei la comune, faţă de 1 milion de lei în anul 2018, 6 milioane lei la oraşe, comparativ cu 3 milioane lei în anul 2018 şi 20 milioane lei la municipii, de la 5 milioane lei în anul 2018.

La Municipiul Bucureşti - minim 1.450 lei/locuitor;

La Sectoarele Municipiului Bucureşti - minim 1.350 lei/locuitor.

Finanţarea integrală din bugetul local a cheltuielilor de asistenţă socială aferente protecţiei copilului şi persoanelor cu handicap, precum şi contribuţiile pentru personalul neclerical, în sumă de 6,3 miliarde lei.

Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a declarat la Digi24 că sâmbătă va fi aprobat proiectul de buget în Guvern, iar săptămâna viitoare va fi dezbătut în Parlament.

”Este un buget bun, în condiţiile în care eu am fost unul dintre cei care au susţinut că trebuie redus deficitul bugetar şi bugetul e construit pe un deficit bugetar de 2,5% din PIB”, a mai spus Tăriceanu.

Liderul ALDE a susţinut că va fi un buget orientat mai mult pe proiecte de investiţii, unul dintre obiective fiind realizarea infrastructurii pe Moldova.

Tăriceanu a mai afirmat că veniturile bugetare „vor atinge un record“ - 28% din PIB, PIB fiind 1000 de miliarde de lei.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.