Acţionarii semnificativi ai companiilor de pe piaţa asigurărilor, a pensiilor private şi de pe piaţa de capital, precum şi potenţialii cumpărători de participaţii în aceste societăţi vor fi evaluaţi şi aprobaţi de Autoritatea de Supraveghere Financiară în funcţie de mai multe criterii, precum reputaţie, experienţă sau soliditate şi stabilitate financiară.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Pentru evaluarea capacităţii de respectare a cerinţelor de prudenţialitate, ASF va solicita potenţialului cumpărător al unei participaţii de control să prezinte planul de afaceri pe trei ani în avans, precum şi capacitatea de suplimentare a fondurilor necesare în cazul unor probleme de lichiditate sau de solvabilitate.

Dacă ASF constată că potenţialul achizitor ar putea întâmpina dificultăţi financiare în perioada procesului de achiziţie sau în următorii trei ani, proiectul de achiziţie este respins.

Aceste prevederi sunt incluse în Regulamentul privind criteriile aplicabile şi procedura pentru evaluarea prudenţială a achiziţiilor şi a majorărilor participaţiilor la entităţile reglementate de ASF, adoptat de Consiliul autorităţii.

Orice potenţial cumpărător va transmite ASF un proiect de achiziţie care trebuie să includă un set de informaţii relevante, inclusiv valoarea participaţiei care urmează să fie deţinută, se arată într-un comunicat al autorităţii.

La rândul lor, acţionarii care intenţionează să cedeze o participaţie calificată vor notifica ASF, menţionând numărul de acţiuni vândute şi cota participaţiei deţinute în urma cedării.

Prevederile regulamentului vizează toţi acţionarii semnificativi şi potenţialii investitori în societăţi de servicii de investiţii financiare, societăţi de administrare a investiţiilor, administratori ai fondurilor alternative de tranzacţionare, operatori de piaţă, depozitar central, contraparte centrală, societăţi de asigurare şi reasigurare, administratori ai fondurilor de pensii private.

Criteriile şi regulile se aplică când apar modificări în structura acţionariatului, la atingerea sau depăşirea unor praguri de deţinere cuprinse între 5% şi 50% sau de câte ori este cazul în cadrul procesului de supraveghere şi control exercitat de ASF.

Spre exemplu, se aplică pentru un prag de 5% la depozitarul central, 20% la operator de piaţă sau 33% la contrapartea centrală.

Indiferent de piaţa pe care activează compania, aceasta va trimite ASF acelaşi set de documente pentru aprobarea acţionarilor semnificativi.

Totodată, autoritatea va acorda o singură decizie de aprobare-avizare pentru persoanele din conducerea companiilor care operează pe două pieţe şi nu va fi nevoie de un nou set de documente pentru persoane care au fost deja autorizate în ultimii doi ani.

Regulamentul mai prevede că potenţialii cumpărători deja evaluaţi de autorităţi din România sau din alte state membre ale UE vor fi supuşi unei proceduri de evaluare simplificată.

Potenţialii acţionari semnificativi noi vor fi evaluaţi în funcţie de reputaţia şi competenţa profesională a acestora, de soliditatea şi stabilitatea financiară, precum şi de capacitatea sa de a finanţa participaţia şi de a menţine o structură financiară stabilă.

Concomitent, va fi evaluată reputaţia şi experienţa oricărei persoane care va exercita responsabilităţi de conducere a companiei, dar şi capacitatea societăţii de a se conforma permanent cerinţelor prudenţiale astfel încât să respecte indicatorii de prudenţialitate, iar structura grupului rezultată în urma achiziţiei să permită exercitarea unei supravegheri eficiente.

ASF va verifica, de asemenea, nivelul de transparenţă al operaţiunilor şi/sau al structurilor juridice implicate şi va evalua riscurile de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului, precum şi incidenţa regimului de sancţiuni internaţionale.

Autoritatea va compara informaţiile transmise de potenţialul cumpărător cu datele din baza ASF şi cu informaţii obţinute de la alte autorităţi de supraveghere.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.