După apariţia, la sfârşitul primului deceniu al secolului 21, a primelor proiecte de vehicule electrice, toate fiind maşini de mici dimensiuni, cu autonomie redusă, vândute în volume nesemnificative, în 2010 a apărut Nissan LEAF, primul automobil de familie complet electric, cu o producţie de masă şi vânzări care s-au extins rapid pe majoritatea pieţelor importante ale lumii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ultimele statistici arată că Nissan LEAF s-a instalat confortabil pe prima poziţie în vânzările de vehicule electrice. Lansat în urmă cu un an, LEAF a reuşit, în primele 8 luni ale lui 2018, să atingă un nivel al înmatriculărilor de 23.000 de exemplare, şi asta doar în Europa, o creştere uriaşă faţă de cele circa 17.000 unităţi înmatriculate în 2017.

Lansarea primei generaţii Nissan LEAF ar putea fi considerată momentul cheie în dezvoltarea automobilului electric modern, complet şi pregătit pentru a deveni un vehicul popular, aşa cum a fost în urmă cu 100 de ani Ford T sau acum 50 de ani VW Kafer. De la prezentarea primului exemplar, în urmă cu 8 ani, şi până la începutul acestui an au fost vândute deja peste 300.000 de exemplare, ceea ce demonstrează succesul de care s-a bucurat acest model. La sfârşitul anului trecut, Nissan prezenta deja publicului a doua generaţie a lui LEAF, una care avea să marcheze maturitatea acestui automobil, ca şi pe cea a întregii industrii auto, în materie de vehicule propulsate electric.

Practic, Nissan a adus pe piaţă maşina electrică complet echipată, cu o autonomie suficientă pentru deplasări lungi, cu tehnologii de asistenţă de ultimă generaţie, şi totul pe o platformă dedicată, care să asigure inclusiv costuri accesibile pentru clienţi.

Dacă primele vehicule electrice moderne aveau doar puţin peste 3 metri lungime şi erau echipate doar cu strictul necesar, noul Nissan LEAF are acum 4,50 metri lungime, la limita clasei medii, cu un ampatament de 2,70 metri, care se regăseşte în confortul pasagerilor şi în comportamentul rafinat pe şosele. În plus, este cel puţin la fel de confortabil la interior precum un automobil din clasa compactă/medie, asigură o conectare a vehiculului şi pasagerilor cu reţeaua de internet şi cu dispozitivele personale şi vine cu inovaţii care transformă experienţa la volan radical.

Dacă vorbim în termeni de management, putem preciza că noul LEAF face parte din strategia Intelligent Mobility a celor de la Nissan, care explică astfel viziunea companiei „pentru un viitor care va redefini modul în care clienţii conduc, precum şi modul în care vehiculele sunt alimentate şi integrate în societate”.

Ca să explicăm acest termen, trebuie să subliniem cele trei repere care stau la baza noii generaţii Nissan LEAF. Intelligent Power cuprinde noul sistem de propulsie electric avansat de 40 kW, cu o eficienţă energetică îmbunătăţită, un cuplu mai mare şi o putere crescută pentru o experienţă de conducere mai captivantă. LEAF are acum un motor mai performant, care livrează 150 CP, cu o acceleraţie liniară, bazată pe cuplul de 320 Nm, disponibil instantaneu. Bateria sa este suficientă pentru o autonomie, calculată în regim de rulare NEDC, de 350 km, respectiv 389 km, în regim urban, pe standard WLTP, iar încărcarea poate fi făcută, pentru 80% din capacitatea sa, în circa 60 de minute, la un charger de mare putere, sau în 7,5 ore la un încărcător de 6 kWh. Sistemul de baterii a fost redesenat, având o densitate a celulelor mai mare cu 67%, fiind capabile să stocheze mai mult curent electric, pe un volum similar.

Intelligent Driving este cel de-al doilea pilon al nolui LEAF şi conţine tehnologia concepută pentru a spori siguranţa şi a reduce stresul la volan. Intelligent Driving are în componenţa sa cele două tehnologii inovatoare, ProPILOT şi e-PEDAL, care fac un pas uriaş către conducerea autonomă.

ProPILOT este sistemul care asigură o rulare aproape perfectă pe şosea, în care computerul şi senzorii la care este conectat acesta preiau o mare parte din eforturile şoferului. Potrivit Nissan, ProPILOT a fost proiectat pentru a fi utilizat pentru rularea pe o singură bandă pe autostradă şi optimizat pentru a fi utilizat în cazul unui blocaj de trafic intens sau în cazul  rulării cu viteză mare. Sistemul se activează ca un cruise control convenţional, prin stabilirea vitezei de croazieră şi distanţa dorită faţă de vehiculul din faţă. Apoi, pe baza semnalelor trimise de senzori, va menţine cursul maşinii pe mijlocul benzii şi la distanţe optime de celelalte vehicule. În blocajele de trafic, ProPILOT poate rezolva mare parte din stresul pe care un astfel de rulaj îl aduce şoferului. Frânarea şi demarajul vor fi controlate de computer pentru o deplasare optimă.

ProPILOT include şi tehnologia ProPILOT Park, de parcare automată, prin care computerul gestionează independent parcarea pe un loc ales de şofer, fie că este paralel, fie perpendicular faţă de axul drumului.

Tehnologia e-Pedal este o inovaţie care va deveni, cu certitudine, standard pe vehiculele electrice viitoare. Sistemul permite controlul vitezei maşinii doar cu o singur pedală, cea de acceleraţie. La ridicarea piciorului, maşina va frâna automat, fără a fi necesară apăsarea pedalei de frână. Decelerarea are o valoare de 0,2G, fiind destul de intensă şi suficientă chiar şi pentru oprirea maşinii pe loc. Principalul câştig este tot la nivelul stresului şi oboselii şoferului, acesta fiind obligat să apese pedala de frână cu 90% mai puţin decât la o maşină convenţională.

Nu în ultimul rând, vorbim la noul Nissan LEAF despre Intelligent Integration, sistemul complex de conexiune a vehiculului cu lumea exterioară, prin sistemele de conectivitate, şi cu reţelele energetice, printr-o tehnologie unică de încărcare bidirecţională. Sistemul de infotainment complet, care oferă o navigaţie completă, conexiunea cu telefonul mobil, oferă informaţii din trafic (acolo unde sunt disponbile), comenzile vocale şi chiar compatibilitatea cu smartwatch-uri integrează maşina în ecosistemul personal pe toată durata deplasării. Din punct de vedere al energiei, noul Nissan LEAF este o unitate mobilă de putere care permite clienţilor să îşi gestioneze consumul de energie. Maşina este compatibilă cu tehnologia Vehicle to Grid, care permite (acolo unde este disponibilă) returnarea în reţea a energiei electrice stocate de baterii, astfel că managementul energiei şi al costurilor acesteia poate reprezenta un argument financiar.

În acest moment, Nissan LEAF este subiectul subvenţiilor acordate de stat pe mai multe pieţe europene, inclusiv România, astfel că preţul său de achiziţie poate ajunge la un nivel mult sub 30.000 de euro, similar cu cel al unui vehicul compact cu propulsie termică bine echipat. Dacă raportăm costul de achiziţie la costurile de utilizare, care elimină o bună parte din cheltuielile de întreţinere (consumabile motor, ulei şi alte fluide, inclusiv revizii mai rare), adăugând costul foarte mic al energiei electrice, obţinem un randament al acestui tip de autovehicul excelent, pe care niciun automobil cu motor pe benzină sau diesel nu-l poate atinge.

viewscnt

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.