Mirrors of Brâncuşi a atras într-o conversaţie inedită circa 5.100 de vizitatori, care s-au aflat astfel mai aproape de esenţa omului şi a marelui sculptor, reinterpretată pentru timpul prezent.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Ne-am dorit o legătură între tradiţia pe care o găzduim la Muzeului Ţăranului Român şi contemporaneitate. Pentru că este e expoziţie despre Brâncuşi, despre cum noi, cei de astăzi îl vedem”,  declara Virgil Niţulescu, Directorul Muzeului Naţional al Ţăranului Român (MNTR), la vernisajul expoziţiei multimedia Mirrors of Brâncuşi, care a avut loc pe 10 februarie.

După lansarea din februarie, expoziţia şi-a continuat periplul la Târgu Jiu, în perioada 19-22 iulie, la Universitatea “Constantin Brâncuşi”. Marile Festivaluri organizate pe durata verii şi-au deschis porţile pentru Mirrors of Brâncuşi, expoziţia fiind găzduită de TIFF,  la Muzeul de Artă din Cluj Napoca (23 – 30 iulie) şi de Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, la Cercul Militar, în perioada 20-26 august. „Rămâne o mândrie autentică faptul că un ţăran de la Hobiţa a revoluţionat nu doar sculptura, ci şi arta umanităţii în secolul XX. Din acelaşi motiv, e şi o durere a mea, care trebuie să fie a noastră, a tuturor, că poate cel mai fabulos complex de sculptură din Europa, de la Târgu Jiu, nu e încă trecut pe lista patrimoniului UNESCO. E o carenţă pe care nu o putem acoperi şi care ar trebui să devină prioritate naţională, pentru că în Brâncuşi e veşnicia, e absolutul acestui neam. Meritul acestei expoziţii este că deplasează măreţia într-o dinamică a firescului. Spre deosebire de alti artişti, Brâncuşi a creat o operă care este pentru oameni, e printre oameni, ne invită la atingere, la un raport direct, senzorial, afectiv, spiritual. Acest moment are un soi de teatralitate implicită. Suntem într-un spectacol, care e spectacolul formei, al esenţei. Pentru că mai mult decât oricine, Brâncuşi a ajuns până la adâncimea cea mai profundă a Universului, pe care apoi a revărsat-o în aceste forme de o simplitate absolut uluitoare”, declara Octavian Saiu, Profesor şi Teatrolog, la evenimentul de lansare a expoziţiei, la Sibiu.

De asemenea, proiectul multimedia a fost prezentat în Norvegia, la Galeria Kunstgarasjen din Bergen (9-13 august). Itinerariul Mirrors of Brâncuşi s-a încheiat la Bucureşti, la Sala Palatului, în cadrul celei de-a XXV-a ediţii a Festivalului Internaţional “George Enescu”, în septembrie. Cu toate acestea, expoziţia va putea fi prezentată oricând în viitor, datorită concepţiei şi execuţiei flexible.

Prezentarea expoziţiilor a fost marcată de evenimente care au atras şi mai mult publicul în a-l descoperi pe Brâncuşi, iar presa a reflectat pe larg conceptul interactiv în circa 200 de ştiri, articole şi reportaje.  „Am gândit această întâlnire ca pe o celebrare a lui Brâncuşi, o modalitate prin care să serbăm alături de public această zi specială. Vrem să pornim o conversaţie cu publicul despre Brâncuşi, despre ceea ce a însemnat el pentru noi şi despre cum putem duce mai departe moştenirea lui.”, declara Silvana Dulamă-Popa, curator, cu ocazia sărbătoririi a 145 de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, chiar în cadrul expoziţiei, printr-un tur ghidat gratuit al proiectului multimedia.

În cursul lunilor noiembrie şi decembrie au avut loc o serie de workshop-uri la care au participat echipa de creaţie, partenerul norvegian şi invitaţii săi din domeniul artistic, precum şi voluntarii care au susţinut organizarea proiectului. Evenimentele au avut ca scop schimbul de impresii, experienţă şi împărtăşirea celor mai bune practici.

„Cred că acest proiect şi-a atins scopul, ilustrând sublimarea privitorului contemporan în puritatea formei, pe cât de ancestrală, pe atît de eternă. Expoziţia interactivă a fost despre cum ne oglindim în creaţia lui Brâncuşi - o schimbare de perspectivă asupra operei şi artistului. Ideea unei expoziţii virtuale Brâncuşi a apărut acum mai bine de trei ani, în perioada pregătirii Europalia, când ne imaginam cum ar fi să prezentăm Coloana fără sfârşit în Piaţa Rogier, din Bruxelles, sau Poarta Sărutului la intrarea  Comisiei Europene… Ar fi fost o completare a excepţionalei Expoziţii Brâncuşi de la Bozar, organizată de ICR într-un moment de glorie pentru România. Concretizarea acestei idei în pandemie, precum şi periplul pe care l-a avut într-o perioadă atât de dificilă pentru evenimentele culturale reprezintă un model de urmat pentru viitoare descoperiri ale marilor artişti români,” a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova şi Bulgaria.

Curator: Silvana Dulama-Popa, scenograf: Diana Miroşu, lighting Designer: Alin Popa, muzica: Zoli Toth, video: Dilmana Yordanova şi Ovidiu Eftimie, foto: Iulian Dinu.

Mirrors of Brâncuşi a fost organizată de Fundaţia Art Production, Centrul de Resurse pentru Cetăţenie Activă şi Christian Westblink, cu sprijinul JTI şi al Muzeul Naţional al Ţăranului Român.

Proiectul a fost finanţat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

Sprijinul financiar nerambursabil acordat pentru realizarea proiectului Mirrors of Brâncuşi este de 947.646,45 lei, echivalentul a 195.653,24 Euro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.