Agenţia Naţională de Integritate a constatat starea de incompatibilitate, existenţa conflictului de interese de natură administrativă, precum şi indicii privind existenţa conflictului de interese de natură penală în cazul a 10 foşti şi actuali aleşi locali, după cum urmează:

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

 1.  VALS SORIN, primar al comunei Greci, judeţul Tulcea

INCOMPATIBILITATE

În perioada 27 iulie 2012 – 06 ianuarie 2014, a deţinut simultan funcţia de primar şi calitatea de membru în Consiliul de Administraţie al Şcolii Gimnaziale Greci, judeţul Tulcea, încălcând astfeldispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003 şi nerespectând dispoziţiile art. 91, alin. (3), teza 1 din acelaşi act normativ.

2.  BÂLE VASILE, fost primar al comunei Cămărzana, judeţul Satu Mare

INCOMPATIBILITATE

În perioada  19 iunie 2012 – 24 iunie 2015, a deţinut funcţia de primar şi calitatea de comerciant persoană fizică în cadrul „Bâle Vasile” Persoană Fizică Autorizată, încălcând astfel dispoziţiileart. 87, alin. (1), lit. g) din Legea nr. 161/2003.

3.  FULGA JANA, fost primar al comunei Şimnicu de Sus, judeţul Dolj

INCOMPATIBILITATE

În perioada 06 septembrie – 23 octombrie 2012 a deţinut simultan funcţia de primar şi calitatea de membru în Consiliul de Administraţie al Şcolii Gimnaziale Leşile, încălcând astfel dispoziţiileart. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

4. VASILIU MIHAI, viceprimar al comunei Agapia, judeţul Neamţ

INCOMPATIBILITATE

În perioada 20 august 2013 – 30 aprilie 2014, a deţinut funcţia de viceprimar şi calitatea de comerciant persoană fizică în cadrul „Vasiliu Mihai” Persoană Fizică Autorizată, încălcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. g) din Legea nr. 161/2003.

5. FENIC SILVIU EUGEN, fost viceprimar al oraşului Băicoi, judeţul Prahova

INCOMPATIBILITATE

În perioada 16 septembrie 2009 – 12 septembrie 2011, a deţinut simultan funcţia de viceprimar şi calitatea de membru în Consiliului de Administraţie în cadrul Spitalului Orăşenesc Băicoi, respectiv în cadrul Grupului Şcolar ”Constantin Cantacuzino” Băicoi, încălcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

6. AXINTE VASILE, fost viceprimar al municipiului Paşcani, judeţul Iaşi

INCOMPATIBILITATE

În perioada 2012 - 2013, S.C. Rom-Elada S.R.L. (societate în cadrul căreia persoana evaluată a deţinut funcţia de administrator şi calitatea de asociat) a desfăşurat operaţiuni comerciale cu Primăria municipiului Paşcani, judeţul Iaşi, prin emiterea unui număr de 16 facturi fiscale reprezentând plata pentru furnizarea de bonuri valorice de carburant, în valoare totală de 54.300 Lei, AXINTE VASILE încălcând astfel dispoziţiile art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

7. JUDEA ŞTEFAN FLORIN, fost viceprimar şi actual consilier local al comunei Răcăşdia, judeţul Caraş-Severin

INCOMPATIBILITATE

În perioada 26 iunie – 29 noiembrie 2012, a deţinut simultan funcţia de viceprimar şi pe cea de administrator al S.C. Moflav S.R.L, încălcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

8. ŢÎNŢAŞ VIOREL, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Deseşti, judeţul Maramureş

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV ŞI PENAL

În calitate de consilier local, a participat la deliberarea şi adoptarea a două hotărâri (votând “pentru”), cu privire la Asociaţia “PLISACA” pentru păşunat şi gospodărire a pajiştilor din Comuna Deseşti, al cărei membru este.

Una dintre Hotărâri viza modificarea şi completarea unei alte Hotărâri privind aprobarea închirierii suprafeţei de 1414 ha păşune ce se află în proprietatea publică a comunei Deseşti, judeţul Maramureş, în baza căreia a fost încheiat un Contract de închiriere între Primăria Comunei Deseşti şi Asociaţia “Plisaca”, iar cealaltă Hotărâre viza modificarea preţului de închiriere a pajiştilor permanente aparţinând domeniului public al comunei Deseşti.

 

Astfel, persoana evaluată a încălcat dispoziţiile art. 70 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 şi cu dispoziţiile art. 75 lit. a) şi art. 77 din Legea nr. 393/2004.

 

De asemenea, întrucât există indicii privind posibila săvârşire a infracţiunii de conflict de interese, Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Tribunalul Maramureş în vederea verificării indiciilor privind săvârşirea de către ŢÎNŢAŞ VIOREL a infracţiunii de conflict de interese, prevăzută de art. 301 din Codul Penal al României.

9. GHERGHIŢĂ IONELA NICOLETA, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al oraşului Corabia, judeţul Olt

INCOMPATIBILITATE

În perioada 21 iunie 2012 – 31 octombrie 2013, S.C. Cora Termoinstal S.R.L şi S.C. Fereastra Cora S.R.L. (societăţi comerciale la care soţul persoanei evaluate deţine calitatea de asociat şi funcţia de administrator) au desfăşurat operaţiuni comerciale de furnizare bunuri în baza facturilor fiscale, cu Primăria oraşului Corabia, Colegiul Naţional “Al. I. Cuza”, Colegiul Tehnic “Danubius” şi Centrul de execuţie bugetară Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu”, în cuantum de 66.363,42 Lei, încălcând astfel dispoziţiile art. 90, alin (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003.

10. PIPEI ARPAD, fost consilier local în cadrul Consiliului local al comunei Jibert, judeţul Braşov

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV ŞI PENAL

În calitate de consilier local, a votat Proiectul de hotărâre cu privire la diminuarea suprafeţei de păşunat concesionat către Asociaţia Crescătorilor de Taurine Jibert (contract încheiat anterior exercitării mandatului, respectiv în anul 2010), Asociaţie în cadrul căreia persoana evaluată şi soţia sa au calitatea de membru.

 

Astfel, persoana evaluată a încălcat dispoziţiile art. 70 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 şi cu dispoziţiile art. 75, lit. f) şi art. 77, alin (1) din Legea nr. 393/2004.

 

De asemenea, întrucât există indicii privind posibila săvârşire a infracţiunii de conflict de interese, Agenţia Naţională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov în vederea verificării indiciilor privind săvârşirea de către PIPEI ARPAD a infracţiunii de conflict de interese, prevăzută de art. 301 din Codul Penal al României.


Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Persoanele evaluate au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.

Persoanele menţionate au încălcat următoarele prevederi legale:

·  art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”;

·  art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prevăzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare”;

·  art. 87, alin. (1) lit. d) şi g) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Funcţia de primar şi viceprimar, primar general şi viceprimar al municipiului Bucureşti, preşedinte şi vicepreşedinte al consiliului judeţean este incompatibilă cu […] lit.d) funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie ori cenzor sau orice funcţie de conducere ori de execuţie la societăţile comerciale, inclusiv băncile sau alte instituţii de credit, societăţile de asigurare şi cele financiare, la regiile autonome de interes naţional sau local, la companiile şi societăţile naţionale, precum şi la instituţiile publice, […] lit.g) calitatea de comerciant persoană fizică”;

·  art. 90, alin (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „ (1) Consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi admninistrativ-teritoriale, nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile comerciale înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective. (2) Prevederile alin (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local”;


·  art. 91, alin. (3), teza I din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Alesul local poate renunţa la funcţia deţinută înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate, sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în această funcţie”;

· art. 75, lit. a) şi lit. f) din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „Aleşii locali au un interes personal într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să anticipeze că o decizie a autorităţii publice locale din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: […] f) o asociaţie sau fundaţie din care fac parte”;
                                                                                                              
· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit căruia „(1) Consilierii judeţeni şi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii. (2) În situaţiile prevăzute la alin. 1, consilierii locali şi consilierii judeţeni sunt obligaţi să anunţe la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl au în problema respectivă. (3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în procesul - verbal al şedinţei”;

· art. 46 din Legea nr. 215/2001, potrivit căruia „(1) Nu poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotărârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusă dezbaterilor consiliului local. (2) Hotărârile adoptate de consiliul local cu încălcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constată de către instanţa de contencios administrativ. Acţiunea poate fi introdusă de orice persoană interesată”;

· art. 301, alin. (1) din Codul Penal al României, potrivit căruia „Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial, pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective […]”.

„Persoana […] faţă de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică […] pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcţia ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcţie eligibilă, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Agenţia Naţională de Integritate îşi exercită atribuţiile cu respectarea principiilor legalităţii, confidenţialităţii, imparţialităţii, independenţei operaţionale, celerităţii, bunei administrări, precum şi al dreptului la apărare.

AGENŢIA NAŢIONALĂ DE INTEGRITATE

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.