Agenţia Naţionalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate şi existenţa conflictului de interese de natura administrativa în cazul a noua foşti şi actuali aleşi locali, dupa cum urmeaza:
1. GOGOAŞÃ MARIAN-EMIL, primar al comunei Valea Teilor, judeţul Tulcea | INCOMPATIBILITATE |
2. HODOROG SORIN POMPEI, viceprimar al comunei Sãuca, judeţul Satu Mare | INCOMPATIBILITATE |
3. BÂRLÃ FÃNICÃ, fost viceprimar al municipiului Buzãu, judeţul Buzãu | INCOMPATIBILITATE |
4. MEŞTERU EMIL, fost viceprimar al oraşului Slãnic, judeţul Prahova | INCOMPATIBILITATE |
5. KARASZ ENDRE, fost viceprimar şi actual consilier local al comunei Porumbeşti, judeţul Satu Mare | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV Totodatã, a votat în favoarea adoptãrii Hotãrârii Consiliului Local Porumbeşti de revocare a primei Hotãrâri, deşi avea un interes personal în problema supusã dezbaterilor consiliului local, întrucât avea posibilitatea sã anticipeze cã Asociaţia Crescãtorilor de Bovine din comuna Porumbeşti ar putea beneficia de pe urma adoptãrii celei dintâi Hotãrâri (fapt care s-a concretizat, întrucât de la bugetul local s-a alocat Asociaţiei suma de 15.000 Lei), ori cã Hotãrârea Consiliului Local de revocare ar putea duce la/influenţa realizarea unui avantaj/dezavantaj pentru respectiva Asociaţie. Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70, art. 71 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 ºi cu dispoziţiile art. 75, lit. b) şi f) ºi art. 77 din Legea nr. 393/2004. |
6. MURARIU ELENA VIOLETA, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bozieni, judeţul Neamţ | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV În temeiul acestei Hotãrâri, s-a încheiat un contract de concesiune între Primãria Comunei Bozieni şi Asociaţia Crescãtorilor de Taurine Bozienii de Jos, deşi persoana evaluatã avea un interes personal în problema supusã dezbaterilor consiliului local, întrucât avea posibilitatea sã anticipeze cã asociaţia va beneficia de pe urma adoptãrii lor. Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70, art. 71 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 ºi cu dispoziţiile art. 75, lit. b) şi f) ºi art. 77 din Legea nr. 393/2004. |
7. CERNAT IORDÃNEL MILICÃ, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Banca, judeţul Vaslui | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV Ulterior, în temeiul hotãrârii respective, s-a încheiat, între CERNAT IORDÃNEL MILICÃ şi unitatea administrativ – teritorialã menţionatã mai sus, un contract de concesiune prin care Primãria Comunei Banca i-a concesionat acestuia suprafaţa de 32 ha pajişte din domeniul public al comunei, în baza acestuia, persoana evaluatã încasând subvenţii agricole de la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã Vaslui. Menţionãm cã persoana evaluatã a accesat în campaniile din 2014, 2015 şi 2016 forme de sprijin (pe suprafaţã agricolã din care 32 ha pajişte primite în concesiune de la Primãria Banca prin Contractul de concesiune şi pe animale) în cuantum de 180.878,38 Lei, din care a încasat pânã în prezent suma de 129.323,42 Lei. Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70, art. 71 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2011 ºi cu dispoziţiile art. 75 ºi art. 77 din Legea nr. 393/2004. |
8. IOAN CREŢOIU, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al sectorului 2 Bucureşti | INCOMPATIBILITATE |
9. TACHE BOGDAN MARIAN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local Mãlureni, judeţul Argeş | INCOMPATIBILITATE |
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiazã - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. BÂRLÃ FÃNICÃ, MEŞTERU EMIL, MURARIU ELENA VIOLETA şi TACHE BOGDAN MARIAN nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.
Persoanele menţionate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:
· art. 70 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înþelege situaþia în care persoana ce exercitã o demnitate publicã sau o funcþie publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influenþa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuþiilor care îi revin potrivit Constituþiei ºi altor acte normative”;
· art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnitãþilor publice ºi funcþiilor publice sunt: imparþialitate, integritate, transparenþa deciziei ºi supremaþia interesului public”;
· art. 77 din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali şi judeţeni sunt prevãzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare”;
· art. 87, alin. (1), lit. c) şi lit. g) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcţia de primar […] este incompatibilã cu: […] lit c) calitatea de funcţionar public sau angajat cu contract individual de muncã, indiferent de durata acestuia […] lit d) funcţia de administrator, membru al consiliului de administraţie ori cenzor sau orice funcţie de conducere ori de execuţie la societãţile comerciale […] lit g) calitatea de comerciant persoanã fizicã”;
· art. 88, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcţia de consilier local […] este incompatibilã cu […] calitatea de […] angajat cu contract individual de muncã în aparatul propriu al consiliului local respectiv […]”;
· art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Consilierii locali ºi consilierii judeþeni care au funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie sau cenzor ori alte funcþii de conducere, precum ºi calitatea de acþionar sau asociat la societãþile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãþi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritãþile administraþiei publice locale din care fac parte, cu instituþiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeþean respectiv ori cu societãþile comerciale înfiinþate de consiliile locale sau consiliile judeþene respective.”;
· art. 94, alin. (2), lit. a) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „Funcþionarii publici nu pot deþine alte funcþii ºi nu pot desfãºura alte activitãþi, remunerate sau neremunerate, dupã cum urmeazã: a) în cadrul autoritãþilor sau instituþiilor publice”;
· art. 75, lit. a), lit. b) şi lit. f) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Aleşii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãţii publice locale din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru: a) soþ, soþie, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv […] b) orice persoanã fizicã sau juridicã cu care au o relaþie de angajament, indiferent de natura acestuia […] f) o asociaþie sau fundaþie din care fac parte”;
· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „(1) Consilierii judeţeni ºi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea ºi adoptarea de hotãrâri dacã au un interes personal în problema supusã dezbaterii. (2) În situaţiile prevãzute la alin. 1, consilierii locali ºi consilierii judeţeni sunt obligaţi sã anunţe la începutul dezbaterilor interesul personal pe care îl au în problema respectivã. (3) Anunţarea interesului personal ºi abţinerea de la vot se consemneazã în mod obligatoriu în procesul - verbal al ºedinţei”;
· art. 46 din Legea nr. 215/2001, potrivit cãruia „(1) Nu poate lua parte la deliberare ºi la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local. (2) Hotãrârile adoptate de consiliul local cu încãlcarea dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constatã de cãtre instanţa de contencios administrativ. Acţiunea poate fi introdusã de orice persoanã interesatã”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãţii, funcţiei sau activitãţii respective […]”.
„Persoana […] faţã de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcţia ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcţie eligibilã, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţionalã de Integritate îşi exercitã atribuţiile cu respectarea principiilor legalitãţii, confidenţialitãţii, imparţialitãţii, independenţei operaţionale, celeritãţii, bunei administrãri, precum şi al dreptului la apãrare.
Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.