Agenţia Naţionalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate, conflict de interese de naturã administrativã şi fals în declaraţii în cazul a 12 foşti şi actuali aleşi locali, dupã cum urmeazã:
1. LUNGU BORDEA PETRU, primar al comunei Pîngãraţi, judeţul Neamţ | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
|
2. GERGELY ANDRÁS, primar al comunei Sînmartin, judeţul Harghita | INCOMPATIBILITATE |
3. ROMANIUC IOAN, primar al comunei Rona de Sus, judeţul Maramureş | INCOMPATIBILITATE |
4. DUMITRU COSMIN, viceprimar al comunei Şimnicu de Sus, judeţ Dolj | INCOMPATIBILITATE |
5. KOSA ALPAR, actual viceprimar şi fost consilier local al comunei Ticuş, judeţul Braşov | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
6. LEAHU COSTICÃ, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bozieni, judeţul Neamţ | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
7. CHIRIŢÃ DORINEL, consilier local în cadrul Consiliului Local Siliştea, judeţul Teleorman | INCOMPATIBILITATE |
8. DUNCÃ LIVIU TOADER, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bogdan-Vodã, judeþul Maramureº | INCOMPATIBILITATE |
9. DAN LIVIU, fost consilier local al oraşului Cernavodã, judeţul Constanţa | INCOMPATIBILITATE ŞI FALS ÎN DECLARAŢII |
10. BÃLAN GHEORGHE, fost consilier local în cadrul Consiliului local al oraşului Broşteni, judeţul Suceava | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
11. LAZÃR FLOREA, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Roşiorii de Vede, judeţul Teleorman | INCOMPATIBILITATE |
12. OPREA AURELIAN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bozieni, judeţul Neamţ | CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV |
Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiazã - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. LUNGU BORDEA PETRU şi CHIRIŢÃ DORINEL nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.
Persoanele menţionate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:
· art. 70 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercitã o demnitate publicã sau o funcţie publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”;
· art. 71 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnitãţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitate, integritate, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public”;
· art. 76 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „(1) Primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi sã nu emitã un act administrativ sau sã nu încheie un act juridic ori sã nu emitã o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul sãu ori rudele sale de gradul I”;
· art. 77 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali si judeţeni sunt prezãzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare”;
· art. 87, alin. (1), lit. d) şi lit. k) din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Funcþia de primar ºi viceprimar, primar general ºi viceprimar al municipiului Bucureºti, preºedinte ºi vicepreºedinte al consiliului judeþean este incompatibilã cu […] d) funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie ori cenzor sau orice funcþie de conducere ori de execuþie la societãþile comerciale, inclusiv bãncile sau alte instituþii de credit, societãþile de asigurare ºi cele financiare, la regiile autonome de interes naþional sau local, la companiile ºi societãþile naþionale, precum ºi la instituþiile publice […] k) orice alte funcþii publice sau activitãþi remunerate, în þarã sau în strãinãtate, cu excepþia funcþiei de cadru didactic sau a funcþiilor în cadrul unor asociaþii, fundaþii sau alte organizaþii neguvernamentale”;
· art. 90, alin. (1) şi alin. (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „(1) Consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general,director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societãţile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociare cu autoritãţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau cu regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societãţile comerciale înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care funcţiile sau calitãţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local”;
· art. 91, alin. (3), teza 1 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Alesul local poate renunţa la funcţia deţinutã înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în aceastã funcţie”;
· art. 92, alin. (1) din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Încãlcarea dispoziþiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local de la data încheierii contractelor”;
· art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit cãruia „Nu pot lua parte la deliberarea şi la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local”;
· art. 75, lit. a), lit. b) şi lit. f) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Aleşii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãţii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru soţ, soţie, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv […] b) orice persoanã fizicã sau juridicã cu care au o relaþie de angajament, indiferent de natura acestuia […] f) o asociaţie sau o fundaţie din care fac parte”;
· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „(1) Consilierii judeţeni şi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotãrâri dacã au un interes personal în problema supusã dezbaterii. (2) În situaţiile prevãzute la alin. (1), consilierii locali şi consilierii judeţeni sunt obligaţi sã anunţe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivã. (3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemneazã în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei”;
· art. 326 din Legea nr. 286/2009, potrivit cãruia „Declararea necorespunzãtoare a adevãrului, fãcutã unei persoane dintre cele prevãzute în art. 175 sau unei unitãþi în care aceasta îºi desfãºoarã activitatea în vederea producerii unei consecinþe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurãrilor, declaraþia fãcutã serveºte la producerea acelei consecinþe, se pedepseºte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãţii, funcţiei sau activitãţii respective […]”.
„Persoana […] faţã de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcţia ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcţie eligibilã, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenţia Naţionalã de Integritate îşi exercitã atribuţiile cu respectarea principiilor legalitãţii, confidenţialitãţii, imparţialitãţii, independenţei operaţionale, celeritãţii, bunei administrãri, precum şi al dreptului la apãrare.
AGENŢIA NAŢIONALÃ DE INTEGRITATE
Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.