Agenţia Naţionalã de Integritate a constatat starea de incompatibilitate, conflict de interese de naturã administrativã şi fals în declaraţii în cazul a 12 foşti şi actuali aleşi locali, dupã cum urmeazã:

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

 

  1.  LUNGU BORDEA PETRU, primar al  comunei Pîngãraţi, judeţul Neamţ

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
A întocmit, semnat şi aprobat Contractul de arendare şi Contractul de concesiune, încheiate între Comuna Pîngãraţi, judeţul Neamţ, şi Asociaţia Crescãtorilor de Animale Pîngãraţi (asociaţie în cadrul cãreia fiul persoanei evaluate deţine calitatea de membru fondator), precum şi documente aferente, ulterior asociaţia încasând subvenţii A.P.I.A. pentru campaniile 2011 – 2015.



Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70, art. 71 şi art. 76 din Legea nr. 161/2003 şi art. 75 din Legea  nr.393/2004.

    2.  GERGELY ANDRÁS, primar al comunei Sînmartin, judeţul Harghita

INCOMPATIBILITATE
În perioada 20 iunie 2012 – 31 decembrie 2015, simultan cu exercitarea mandatului de primar, a desfãşurat activitãţi remunerate în calitate de agent de asigurãri, (în baza Contractului de agent de vânzãri încheiat cu S.C. Sabi Team Agent De Asigurare S.R.L. şi a Contractelor de agent persoanã fizicã încheiate cu S.C. Uniqa Asigurãri S.A.), încãlcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. k) din Legea nr. 161/2003.

    3.  ROMANIUC IOAN, primar al comunei Rona de Sus, judeţul Maramureş

INCOMPATIBILITATE
În perioada 24 septembrie 2012 – 04 iulie 2014, a deţinut simultan funcţia de primar şi calitatea de membru în cadrul Consiliului de administraţie al Şcolii gimnaziale ”Rona de Sus”, Maramureş, încãlcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) din Legea nr. 161/2003.

    4.  DUMITRU COSMIN, viceprimar al comunei Şimnicu de Sus, judeţ Dolj

INCOMPATIBILITATE
În perioada 23 noiembrie 2012 – 01 octombrie 2014, a deţinut simultan funcţia de viceprimar şi calitatea de membru în Consiliul de Administraţie al Şcolii Gimnaziale Leşile, judeţul Dolj, încãlcând astfel dispoziţiile art. 87, alin. (1), lit. d) şi art. 91, alin. (3), teza 1 din Legea nr. 161/2003.

    5.  KOSA ALPAR, actual viceprimar şi fost consilier local al comunei Ticuş, judeţul Braşov

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În calitate de consilier local, a participat la şedinţa Consiliului Local al comunei Ticuş, judeţul Braşov şi a votat Hotãrârea privind organizarea pãşunatului în anul 2013 si stabilirea taxelor de pãşune si taxelor de montã, precum şi Hotãrârea pentru modificarea şi completarea acesteia.
Ulterior, în calitate de crescãtor de animale, a încheiat cu Primãria comunei Ticuş contractul de pãşunat prin care i s-a atribuit în folosinţã o suprafaţã de 20 ha/pãşune pe o duratã de 20 de ani.

Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 ºi cu dispoziţiile art. 75 ºi art. 77, alin. (1) din Legea nr. 393/2004.

    6.  LEAHU COSTICÃ, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bozieni, judeţul Neamţ

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În calitate de consilier local, a votat în mod favorabil Hotãrârea Consiliului Local al Comunei Bozieni privind aprobarea concesionãrii suprafeţei de 91,69 ha pãşune ce se aflã în proprietatea publicã a Comunei Bozieni, judeţul Neamţ, în vederea pãşunatului, cãtre Asociaţia Crescãtorilor de Taurine Bozienii de Jos - Neamţ, prin atribuire directã, în temeiul cãreia s-a încheiat Contractul de concesiune între Primãria Comunei Bozieni şi Asociaţia Crescãtorilor de Taurine Bozienii de Jos (persoanã juridicã de drept privat în cadrul cãreia persoana evaluatã deţinea la acea datã calitatea de preşedinte).
Persoana evaluatã avea un interes personal în problema supusã dezbaterilor consiliului local, întrucât avea posibilitatea sã anticipeze cã asociaţia va beneficia de pe urma adoptãrii lor.

Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70, art. 71 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 ºi cu dispoziţiile art. 75, lit. b) şi f) ºi art. 77 din Legea nr. 393/2004.

   7.  CHIRIŢÃ DORINEL, consilier local în cadrul Consiliului Local Siliştea, judeţul Teleorman

INCOMPATIBILITATE
În perioada 23 iunie 2012 – 28 iunie 2013, în calitate de administrator al S.C. Chiriţã Trans S.R.L., a încheiat contracte de lucrãri şi de prestãri servicii cu Consiliul Local Siliştea, judeţul Teleorman, încãlcând astfel dispoziţiile art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

     8.  DUNCÃ LIVIU TOADER, consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bogdan-Vodã, judeþul Maramureº

INCOMPATIBILITATE
În perioada 19 decembrie 2012 – 07 iunie 2016, S.C. Violiv Mixt S.R.L, (societate comercialã în cadrul cãreia soþia persoanei evaluate deþine calitatea de asociat ºi funcþia de administrator), a emis facturi fiscale în baza cãrora a furnizat produse cãtre Primãria comunei Bogdan Vodã, judeþul Maramureº, respectiv ªcoala Gimnazialã Bogdan Vodã, judeþul Maramureº, persoana evaluatã încãlcând astfel dispoziţiile art. 90, alin. (1) ºi alin. (2), coroborat cu art. 92, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.

    9.  DAN LIVIU, fost consilier local al oraşului Cernavodã, judeţul Constanţa

INCOMPATIBILITATE ŞI FALS ÎN DECLARAŢII  
În perioada deţinerii mandatului 2012 - 2016 de consilier local al oraşului Cernavodã, S.C. Dan Autocond S.R.L., societate comercialã la care persoana evaluatã deţine calitatea de asociat unic şi administrator, a încheiat douã contracte de prestãri servicii cu S.C. Utilitãţi Publice Cernavodã S.R.L. şi cu S.C. Utilitãţi Publice – Gospodaria  Comunalã S.R.L. (societãţi comerciale în care Consiliul Local Cernavodã deţine calitãţile de asociat majoritar şi respectiv asociat unic).

De asemenea, Agenţia Naţionalã de Integritate a constat indicii de sãvârşire a infracţiunii de „fals în declaraţii”, întrucât nu a menţionat în declaraţia de interese depusã în calitate de consilier local la data de 02 iunie 2014 contractele de prestãri servicii încheiate de                                        S.C. Dan Autocond S.R.L., cu S.C. Utilitãţi Publice Cernavodã S.R.L. şi S.C. Utilitãţi Publice-Gospodãrie Comunalã S.R.L, împiedicând astfel constatarea, de cãtre orice persoanã fizicã sau juridicã – inclusiv Agenţia Naţionalã de Integritate, a cazului de incompatibilitate în care se aflã începând cu data de 25 aprilie 2014, situaţie ce atrage încetarea de drept a mandatului de ales local.

Astfel, persoana evaluatã, a încãlcat dispoziţiile art. 90, alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
Agenţia Naţionalã de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângã Judecãtoria Medgidia, judeţul Constanţa, în vederea verificãrii indiciilor privind sãvârşirea de cãtre DAN LIVIU a infracţiunii de fals în declaraţii prevãzute de dispoziţiile art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal.

    10.  BÃLAN GHEORGHE, fost consilier local în cadrul Consiliului local al oraşului Broşteni, judeţul Suceava

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În calitate de consilier local, a iniţiat proiectul de hotãrâre, a participat la dezbaterea, votarea şi adoptarea proiectului de hotãrâre privind menţinerea contractului de închiriere (încheiat între Consiliul local Broşteni şi Asociaţia Crescãtorilor de Animale ”Ciobãnaşul” Broşteni), devenit ulterior Hotãrâre a Consiliului Local.
La data adoptãrii Hotãrârii Consiliului Local, persoana evaluatã deţinea funcţia de membru fondator şi vicepreşedinte în cadrul asociaţiei, având astfel posibilitatea sã anticipeze beneficiul rezultat în urma prelungirii contractului, respectiv încasarea subvenţiilor A.P.I.A. pentru Campaniile 2012 şi 2013, încãlcând astfel dispoziţiile art. 70 din Legea 161/2003, coroborate cu dispoziţiile art. 46 din Legea nr. 215/2001, precum şi cu art. 77 din Legea nr. 393/2004.

     11.  LAZÃR FLOREA, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al Municipiului Roşiorii de Vede, judeţul Teleorman

INCOMPATIBILITATE
Societatea comercialã Agrolaz S.R.L. (la care soţia persoanei evaluate deţine calitatea de asociat) a închiriat societãţii Urbis Servconstruct S.R.L. (înfiinţatã de Consiliului Local Roşiorii de Vede) utilaje pentru dezãpezit, în baza contractelor de locaţiune şi a achiziţiilor efectuate în anul 2016 prin sistemul electronic de achizitii publice, precum şi a Acordului - cadru de lucrãri, persoana evaluatã încãlcând astfel dispoziţiile art. 90, alin. (1) şi alin. (2) din Legea nr. 161/2003.

    12.  OPREA AURELIAN, fost consilier local în cadrul Consiliului Local al comunei Bozieni, judeţul Neamţ

CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
În calitate de consilier local, a votat în mod favorabil pentru adoptarea Hotãrârii Consiliului Local al Comunei Bozieni privind aprobarea concesionãrii suprafeţei de 91,69 ha pãşune ce se aflã în proprietatea publicã a Comunei Bozieni, judeţul Neamţ, în vederea pãşunatului, cãtre Asociaţia Crescãtorilor de Taurine Bozienii de Jos - Neamţ, în temeiul cãreia s-a încheiat Contractul de concesiune între Primãria Comunei Bozieni şi Asociaţia Crescãtorilor de Taurine Bozienii de Jos (persoanã juridicã de drept privat în cadrul cãreia persoana evaluatã deţinea la acea datã calitatea de membru în comisia de cenzori).
Persoana evaluatã avea un interes personal în problema supusã dezbaterilor consiliului local, întrucât avea posibilitatea sã anticipeze cã asociaţia va beneficia de pe urma adoptãrii lor.

Astfel, persoana evaluatã a încãlcat dispoziţiile art. 70, art. 71 şi art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 ºi cu dispoziţiile art. 75, lit. b) şi f) ºi art. 77 din Legea nr. 393/2004.

 


Persoanele evaluate au fost informate despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiazã - de a fi asistate sau reprezentate de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le considerã necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. LUNGU BORDEA PETRU şi CHIRIŢÃ DORINEL nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apãrare.

Persoanele menţionate au încãlcat urmãtoarele prevederi legale:

·         art. 70 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercitã o demnitate publicã sau o funcţie publicã are un interes personal de naturã patrimonialã, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative”;

·         art. 71 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnitãţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitate, integritate, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public”;

·         art. 76 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „(1) Primarii şi viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti sunt obligaţi sã nu emitã un act administrativ sau sã nu încheie un act juridic ori sã nu emitã o dispoziţie, în exercitarea funcţiei, care produce un folos material pentru sine, pentru soţul sãu ori rudele sale de gradul I”;

·         art. 77 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Conflictele de interese pentru preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sau consilierii locali si judeţeni sunt prezãzute în art. 46 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare”;

·         art. 87, alin. (1), lit. d) şi lit. k) din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Funcþia de primar ºi viceprimar, primar general ºi viceprimar al municipiului Bucureºti, preºedinte ºi vicepreºedinte al consiliului judeþean este incompatibilã cu […] d) funcþia de preºedinte, vicepreºedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraþie ori cenzor sau orice funcþie de conducere ori de execuþie la societãþile comerciale, inclusiv bãncile sau alte instituþii de credit, societãþile de asigurare ºi cele financiare, la regiile autonome de interes naþional sau local, la companiile ºi societãþile naþionale, precum ºi la instituþiile publice […] k) orice alte funcþii publice sau activitãþi remunerate, în þarã sau în strãinãtate, cu excepþia funcþiei de cadru didactic sau a funcþiilor în cadrul unor asociaþii, fundaþii sau alte organizaþii neguvernamentale”;

·         art. 90, alin. (1) şi alin. (2) din Legea nr. 161/2003, potrivit cãruia „(1) Consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general,director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societãţile comerciale cu capital privat  sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unitãţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestãri de servicii, de executare de lucrãri, de furnizare de produse sau contracte de asociare cu autoritãţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau cu regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societãţile comerciale înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul în care funcţiile sau calitãţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local”;

·         art. 91, alin. (3), teza 1 din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Alesul local poate renunţa la funcţia deţinutã înainte de a fi numit sau ales în funcţia care atrage starea de incompatibilitate sau în cel mult 15 zile de la numirea sau alegerea în aceastã funcţie”;

·         art. 92, alin. (1) din Legea nr.161/2003, potrivit cãruia „Încãlcarea dispoziþiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local de la data încheierii contractelor”;

·         art. 46, alin. (1) din Legea nr. 215/2001, potrivit cãruia „Nu pot lua parte la deliberarea şi la adoptarea hotãrârilor consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau rude pânã la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în problema supusã dezbaterilor consiliului local”;

· art. 75, lit. a), lit. b) şi lit. f) din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „Aleşii locali au un interes personal într-o anumitã problemã, dacã au posibilitatea sã anticipeze cã o decizie a autoritãţii publice din care fac parte ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru soţ, soţie, rude sau afini pânã la gradul al doilea inclusiv […] b) orice persoanã fizicã sau juridicã cu care au o relaþie de angajament, indiferent de natura acestuia […] f) o asociaţie sau o fundaţie din care fac parte”;

· art. 77 din Legea nr. 393/2004, potrivit cãruia „(1) Consilierii judeţeni şi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotãrâri dacã au un interes personal în problema supusã dezbaterii. (2) În situaţiile prevãzute la alin. (1), consilierii locali şi consilierii judeţeni sunt obligaţi sã anunţe, la începutul dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivã. (3) Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemneazã în mod obligatoriu în procesul-verbal al şedinţei”;

· art. 326 din Legea nr. 286/2009, potrivit cãruia „Declararea necorespunzãtoare a adevãrului, fãcutã unei persoane dintre cele prevãzute în art. 175 sau unei unitãþi în care aceasta îºi desfãºoarã activitatea în vederea producerii unei consecinþe juridice, pentru sine sau pentru altul, atunci când, potrivit legii ori împrejurãrilor, declaraþia fãcutã serveºte la producerea acelei consecinþe, se pedepseºte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendã”.

„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat […] încãlcarea obligaţiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinarã şi se sancţioneazã potrivit reglementãrii aplicabile demnitãţii, funcţiei sau activitãţii respective […]”.

„Persoana […] faţã de care s-a constatat existenţa conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decãzutã din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publicã […] pe o perioadã de 3 ani de la data eliberãrii, destituirii din funcţia ori demnitatea publicã respectivã sau a încetãrii de drept a mandatului. Dacã persoana a ocupat o funcţie eligibilã, nu mai poate ocupa aceeaşi funcţie pe o perioadã de 3 ani de la încetarea mandatului”.

Agenţia Naţionalã de Integritate îşi exercitã atribuţiile cu respectarea principiilor legalitãţii, confidenţialitãţii, imparţialitãţii, independenţei operaţionale, celeritãţii, bunei administrãri, precum şi al dreptului la apãrare.

AGENŢIA NAŢIONALÃ DE INTEGRITATE

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.