Pandemia de Covid-19 a avut deja un impact semnificativ asupra economiei globale şi a economiei României. A adus la reducerea cererii în multe sectoare şi a afectat negativ volumul tranzacţiilor. Un impact sever l-a avut şi asupra transportului rutier internaţional de mărfuri din ţara noastră.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În lunile ulterioare stării de urgenţă, firmele de transport de mărfuri au încercat satisfacerea cerinţelor pieţei în acest sector al transporturilor, prin introducerea unor strategii şi servicii inovatoare pentru clienţi.

Între timp, a apărut o altă problemă care poate afecta situaţia financiară a firmelor de transporturi rutiere româneşti şi a şoferilor profesionişti. Este vorba despre prevederile Reg. 1054/2020 privind:

  • Obligaţia şoferilor de a se întoarce acasă la fiecare 8 săptămâni
  • Interzicerea repausului săptămânal normal în cabină.

UNTRR a contestat prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, prin care se restricţionează activitatea transportatorilor români în ţările din Uniunea Europeană. În comunicatul de presă din data de 27 octombrie 2020, UNTRR se referă la această încălcare a dreptului comunitar care poate avea efecte grave asupra industriei de transport rutier din România. UNTRR cere în plus şi suspendarea aplicării prevederilor Pachetului de Mobilitate până la obţinerea deciziei în urma contestării la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).

Dacă nu se suspendă prevederile Reg. 1054/2020 în legătură cu obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor, consecinţele vor fi grave pentru şoferi şi firmele de transporturi din ţara noastră. Iată care sunt principalele urmări nedorite:

  • Plata amenzilor (care vor fi aplicate de statele membre UE pentru nerespectarea prevederilor) poate duce la falimentarea firmelor de transporturi româneşti; aceste amenzi sunt considerate de UNTRR ca fiind ilegale
  • Refuzul plăţii amenzilor poate atrage sancţiuni cum ar fi interzicerea utilizării vehiculelor, deci va afecta grav afacerea
  • "Peste 26.016 de şoferii profesionişti şi angajaţi în personalul administrativ îşi pot pierde locurile de muncă", a precizat UNTRR
  • Şomajul în România va creşte cu 0,3%
  • Veniturile care provin din transportul rutier internaţional de mărfuri poate scădea la 4,5 miliarde de euro
  • Produsul intern brut naţional va scădea cu 1,4%
  • Aproximativ 34% dintre şoferii profesionişti vor încerca să-şi mute afacerea în alt stat membru al Uniunii Europene
  • Aproximativ 21% dintre aceste afaceri se vor închide, iar veniturile din transporturi pot scădea cu 1,1 miliarde de euro
  • Aproximativ 28% dintre antreprenori se vor orienta spre alte domenii de afaceri, ceea ce va produce pierderi de 1,5 miliarde de euro în sectorul transportului internaţional de mărfuri.

Conform studiului KPMG, prevederile Pachetului de Mobilitate 1 poate produce pierderi anuale de 524 milioane de euro pentru transportatorii rutieri români deoarece apar costuri suplimentare: cu locurile de cazare, de combustibil, de transfer al şoferilor, pentru taxe de drum, cu parcări securizate, administrative, cu instalarea de tahografe inteligente şi cele pentru întreţinere şi reparaţii.  

Având în vedere toate acestea, nu mai este niciun dubiu că actuala pandemie a perturbat aproape complet industria de transport de mărfuri. Cum era de aşteptat, cererea de transport a scăzut pe piaţă pentru că firmele au fost închise în perioada restricţiilor.

În ciuda pandemiei, industria de transporturi încearcă să se adapteze, mai ales că şi lanţurile globale de aprovizionare fac eforturi în acest sens, iar marile companii au nevoie de transportatori de mărfuri.

În prezent există oportunităţi de transporturi disponibile extrem de eficiente pentru a economisi timp şi bani. Cu ajutorul transportului rutier se evită întârzierile din transportul maritim şi taxele exorbitante din cel aerian. În transportul aerian costurile au crescut foarte mult din cauza pandemiei de Covid-19.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.