Încă o tradiţie importată de la americani, ai putea spune. Într-adevăr, Black Friday sau Vinerea Neagră, este organizată în mod tradiţional de retailerii americani în vinerea care urmează sărbătorii Zilei Recunoştinţei. Dincolo de acest lucru, Vinerea Neagră reprezintă un excelent prilej pentru consumatori de a profita de reducerile comercianţilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Cel mai important aspect care trebuie subliniat în această perioada de Black Friday este că toţi cumpărătorii beneficiază de aceleaşi drepturi pe care le au şi în restul anului şi oricând sunt anunţate reduceri, iar comercianţii trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite de lege. Centrul European al Consumatorilor este alături de consumatorii şi oferă sprijin si consultanta atunci când aceştia achiziţionează bunuri sau servicii in Europa ”, a declarat Irina Chiriţoiu, director ECC Romania.

Acesta este şi motivul pentru care ECC Romania îţi oferă acest ghid care te va ajuta să ”supravieţuieşti” în calitate de consumator în perioada de reduceri care urmează, respectiv 18-30 noiembrie.

Preţul

Cum trebuie afişat?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de preţ?

Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.
Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

• fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;
• fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare;
• fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat.

Contractul

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plăteşti şi primeşti produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

Pot renunţa la achiziţie după ce am încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU îţi dă dreptul de a renunţa la contract. Odată achiziţionat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ţi fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile.

B. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plăteşti tu returul.

Comerciantul este obligat să-ţi ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunţat la contract.

Atenţie, există anumite cazuri în care nu te poţi retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificaţiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Profesionistul poate reţine, în anumite cazuri, din preţul plătit de tine valoarea diminuată a produselor in cazul in care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcţionalitatea.

Mai multe informaţii privind dreptul de retragere poţi găsi în Infograficul ECC Romania: https://goo.gl/Lj3ybx.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-şi îndeplinească obligaţiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ţi-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciţi să livreze cat mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciţi banii înapoi în termen de 7 zile. 

Ce se întâmplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului?

Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poţi solicita în acest caz un nou produs sau poţi renunţa la contract.

Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianţi care nu permit acest lucru.

Garanţii

Se aplică regulile privind garanţiile şi în privinţa produselor achiziţionate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg.

Care sunt regulile privind garanţia?

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanţiile produselor. De fapt, stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanţia legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepţii, clar stabilite). În momentul în care un produs îţi este vândut, beneficiezi de garanţia legală, fără ca garanţia să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanţia legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viaţă este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât eşti informat despre acest lucru. Garanţia legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanţia comercială este cea care ”se dă” suplimentar. Este ceva în plus faţă de garanţia legală şi nu aduce atingere acesteia. O poate da atât producătorul, cât şi vânzătorul. Garanţia comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariţiei unui defect etc.

Dar nu poate înlocui şi nu anulează garanţia legală.

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile?
Ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

Ca regulă, iniţial, poţi alege între reparare şi înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparaţie cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcţionalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat şi se va face numai cu un produs identic.

În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanţie, totalul intervalelor în care produsul nu a funcţionat din cauza defectelor depăşeşte 10% din respectiva perioadă de garanţie, poţi solicita înlocuirea sau o rambursare a preţului.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:

• când nu ai beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
• când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile calendaristice.

Anularea contractului are ca efect punerea părţilor în situaţia anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

Contactează vânzătorul dacă ai o problemă!

Ce este foarte important, chiar dacă în practică ţi se spune să iei legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu ai niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergi tu la service cu produsul, informează întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanţie?

În cazul produselor de folosinţă îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanţie care începe din momentul înlocuirii.

În cazul produselor reparate, garanţiile legale şi comerciale se prelungesc cu o perioadă egală cu timpul scurs din momentul în ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat şi ai fost înştiinţat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ţi-a fost livrat.

Ghidul complet pentru cumpărăturile de Black Friday – actualizat in noiembrie 2016, poate fi găsit pe următorul link

https://www.eccromania.ro/media/pdf/BlackFriday_-_Ghid_pentru_consumatori.pdf

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.