Media este instituţia cu cel mic nivel de încredere, la nivel global

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Barometrul de Încredere Edelman 2018 arată că nivelul de încredere a populaţiei Statelor Unite a suferit cea mai mare scădere din istoria sondajelor realizate în rândul publicului larg. Încrederea populaţiei a scăzut cu 9 puncte până la 43 de puncte, plasând-o în sfertul inferior al Indexului de Încredere realizat la nivelul a 28 de ţări. Încrederea în rândul publicului informat din SUA s-a prăbuşit cu  23 de puncte  până la 45 de puncte, plasând SUA pe ultimele locuri, sub Rusia şi Africa de Sud.

Scăderea Încrederii din SUA este generată de o puternică lipsă de încredere în guvern, care a scăzut cu 14 puncte, ajungând la nivelul de 33% în rândul publicului larg, şi cu 30 de puncte ajungând la nivelul de 33% în rândul publicului informat.

Mediul de afaceri, media şi organizaţiile nonguvernamentale au înregistrat şi ele scăderi ale nivelului de încredere, cu 10 - 20 de puncte.  Aceste scăderi au eliminat diferenţa de 21 de puncte la nivelul încrederii dintre publicul larg şi cel informat din SUA.

 “Statele Unite se confruntă cu o criză de încredere fără precedent”, spune Richard Edelman, Preşedinte şi CEO al Edelman. „Este pentru prima oară când o scădere dramatică de încredere nu are legătură cu o problemă economică majoră sau cu o catastrofă precum dezastrul nuclear de la Fukushima. De fapt, este ironia supremă  că acest lucru  se întâmplă într-un mediu economic favorabil, cu cele mai mici rate ale şomajului în SUA şi cu un nivel record al pieţei bursiere. Cauza acestei scăderi este lipsa unor fapte obiective şi a unui discurs raţional.”

La polul opus, China se regăseşte în vârful Indexului de Încredere atât la nivelul publicului larg (74) cât şi  în rândul celui  informat (83). Instituţiile din China, în frunte cu guvernul, au înregistrat creşteri semnificative ale nivelului de încredere, care a crescut cu 8 puncte până la 84 de procente în rândul populaţiei generale, şi cu 3 puncte, până la 89%, în rândul publicului informat. Alături de China, în topul Indexului de Încredere sunt India, Indonezia, Emiratele Arabe Unite şi Singapore.

Pentru prima oară, media este instituţia în care oamenii au cel mai puţin încredere, la nivel global. În 22 din cele 28 de ţări participante la sondaj, media nu mai prezintă încredere. Pierderea încrederii în a patra putere a ţării e provocată în primul rând de scăderea semnificativă a a încrederii în platforme media, în special în motoarele de căutare şi social media. 63% dintre respondenţi spun că nu ştiu cum să deosebească jurnalismul de calitate de zvonuri sau ştiri false sau dacă o anumită ştire a fost sau nu realizată de o instituţie media respectabilă. Lipsa încrederii în media a dus de asemenea la imposibilitatea de a identifica adevărul (59%), de a avea încredere în liderii guvernamentali (56%) şi în mediul de business (42%).

Anul acesta s-a înregistrat o creştere a încrederii în experţi şi o scădere a încrederii în semeni. Experţii tehnici (63%) şi academicienii (61%) s-au poziţionat drept cei mai credibili purtători de cuvânt faţă de categoria  "o persoană asemănătoare cu tine", care a scăzut cu şase puncte la un nivel record de 54%.

Încrederea în social media a scăzut

„Într-o lume în care elementele de fapt sunt sub asediu, sursele verificate se dovedesc a fi mai importante ca niciodată”, spune Stephen Kehoe, Global Chair, Reputation. „Există probleme de credibilitate atât pentru platforme, cât şi pentru surse. Încrederea oamenilor în ele se prăbuşeşte, lăsând în urmă atât un vid cât şi o oportunitate pentru experţi să umple aceste goluri.”

Lumea se aşteaptă ca mediul de afaceri sa fie un agent al schimbării. Angajatorul reprezintă noul spaţiu sigur  în ceea ce priveşte guvernanţa globală, având în vedere faptul că 72% dintre respondenţi susţin că au încredere în propria companie, iar 64% cred că o companie poate lua măsuri care să crească profitul şi să aducă beneficii socio-economice comunităţilor în care activează.

Faţă de 2017, credibilitatea CEO-ului a crescut cu 7 puncte

În ultimul an, credibilitatea CEO-ului a crescut  semnificativ cu şapte puncte, până la 44%, după ce o serie de lideri din lumea de afaceri au luat poziţie faţă de problemele cotidiene. Aproape două treimi dintre respondenţi declară că vor ca directorii executivi să preia iniţiativa privind schimbarea politicilor publice, în loc să aştepte guvernul, care se situează în prezent, în 20 de ţări, din punctul de vedere al încrederii în mod semnificativ sub afaceri, în 20 de ţări. Această încredere sporită vine cu noi aşteptări; consolidarea încrederii (69%) ocupă acum locul 1 în rândul priorităţilor directorilor executivi, depăşind realizarea de produse şi servicii de înaltă calitate (68%).

„Tăcerea este o taxă asupra adevărului”, a spus Edelman. "Încrederea va fi recâştigată doar atunci când adevărul va fi readus în centrul atenţiei. Instituţiile trebuie să răspundă solicitării publicului de a furniza informaţii precise, factuale, în timp util şi de a se alătura dezbaterii publice. Mass-media nu poate face acest lucru singur din cauza constrângerilor politice şi financiare. Fiecare instituţie trebuie să contribuie la educaţia populaţiei."

Alte descoperiri cheie ale Barometrului încrederii 2018 includ:

  • Tehnologia (75%) rămâne cel mai de încredere sector al industriei, urmat de educaţie (70%), servicii profesionale (68%) şi transport (67%). Serviciile financiare (54%) reprezintă din nou sectorul cu cel mai scăzut nivel de încredere din partea populaţiei, alături de bunurile de consum ambalate (60%) şi automobile (62%).
  • Companiile cu sediul în Canada (68%), Elveţia (66%), Suedia (65%) şi Australia (63%) sunt cele mai de încredere. Brandurile de ţară cel mai puţin de încredere sunt Mexic (32%), India (32%), Brazilia (34%) şi China (36%). Încrederea în brandul de ţară S.U.A. (50%) a scăzut cu cinci puncte, cel mai mare declin dintre ţările participante la sondaj.
  • Aproape şapte din 10 respondenţi şi-au exprimat îngrijorarea faţă de ştirile false şi de informaţiile false utilizate ca arme.

·         Jumătate dintre cei chestionaţi declară că interacţionează cu mass-media mai puţin de o dată pe săptămână, în timp ce 25% au spus că nu citesc deloc mass-media, pentru că este prea neplăcut. Majoritatea respondenţilor consideră că organizaţiile de ştiri se concentrează prea mult asupra: atragerea unui număr mare de cititori (66%), asupra ştirilor senzaţionaliste (65%) şi asupra politicii (59%).

Corina Vinţan, CEO Links Associates: „Rezultatele Barometrului de încredere al Edelman sunt valabile, încă o dată, şi pentru România, chiar daca ţara noastră nu a fost inclusă în eşantionul de ţări studiate. Şi societatea din ţara noastră urmează acest trend al neîncrederii în instituţiile mass-media, mai cu seamă în ultima perioadă, când nivelul de ştiri false a atins un nivel îngrijorător.

Pe de altă parte, creşterea nivelului credibilităţii CEO-ului în acest an, în 20 de ţări, reprezintă un semnal bun pentru mediul de afaceri şi am putut observa acest trend şi în România, unde din ce în ce mai mulţi oameni au încredere că mediul de business şi societatea civilă pot aduce schimbări majore în societate. Un factor important al creşterii nivelului de încredere în CEO este calitatea serviciilor de consultanţă. Acest fapt ne bucură, pe noi, consultanţii, şi vine să confirme că ne-am îndeplinit cu succes misiunea în 2017, aceea de a transforma organizaţiile şi brandurile în agenţi de schimbare.”

Despre Edelman

Edelman este o companie de top globală în domeniul comunicării şi marketingului comunicării care este partneră pentru cele mai mari business-uri şi organizaţii din lume, ajutându-le să evolueze, să se promoveze şi să-şi protejeze brandul şi reputaţia. Edelman a fost premiată cu Marele Premiu de la Cannes Lion pentru PR în 2014; în 2015 a câştigat 6 Cannes Lions; în 2016 a câştigat Marele Premiu la categoria Titanium. Agenţia a fost numită „Agenţia globală a anului în 2016” de către Holmes Report şi o “Agenţie de urmărit” în 2014 de către Advertising Age. În 2015, Edelman a fost declarată printre „Cele mai bune locuri pentru a lucra” de către Glassdoor, pentru a patra oară consecutiv. Edelman este şi deţinătorul companiilor Edelman Intelligence (cercetare) şi United Entertainment Group (divertisment, sporturi, experenţial), un joint-venture cu United Talent Agency. Pentru mai multe informaţii, puteţi accesa: https://www.edelman.com

Despre Links Associates, afiliat Edelman în România               

Links Associates este o companie românească de comunicare strategică, specializată în public affairs, relaţii publice, management de criză şi consultanţă de business, cu operaţiuni în România şi toată zona Balcanilor. Prezent de 10 ani pe piaţa românească, Links Associates are expertiză în numeroase domenii, printre care energie, telecom, farma, real estate, asigurări, retail, minerit, agricultură sau industrie de apărare. Links Associates este şi singurul reprezentant de vânzări în România al Dow Jones şi CNN.  Pentru mai multe informaţii accesaţi site-ul www.yourlink.ro

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.