Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, considerat cel mai important indicator al consumului populaţiei, a crescut în 2016 cu 13,5% faţă de anul precedent, cel mai înalt ritm din 2007, arată datele publicate vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS). În decembrie, vânzările de retail au urcat cu doar 7,2% faţă de ultima lună din 2015, sub aşteptările din piaţă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În 2015, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul crescuse cu 8,9% faţă de anul precedent, după un avans de 7% în 2014.  

Un ritm atât de înalt de creştere a comerţului de retail nu s-a mai înregistrat din 2007, când cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a avansat cu 17,8% faţă de 2006. În 2008, rata de creştere a fost de 13%, sub cea înregistrată în 2016, arată seriile INS, consultate de News.ro.

Datele oficiale arată că ritmul de creştere din luna decembrie 2016 este cel mai slab ritm lunar înregistrat în 2016. 

Cel mai înalt ritm de creştere din ultimele luni a fost înregistrat în februarie 2016, de 21,8% faţă de februarie 2015, nivel record din 2008 încoace. 

Datele oficiale, care exclud vânzările de autovehicule şi motociclete, arată că afacerile din comerţ au fost susţinute în luna decembrie în special de vânzările de bunuri nealimentare, care au urcat cu 13,8% faţă de ultima lună din 2015. 

"Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna decembrie 2016, comparativ cu luna decembrie 2015 a înregistrat o creştere cu 7,2% ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+13,8%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+8,5%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 0,4%", se precizează în comunicatul INS.

Rata de creştere a încetinit faţă de noiembrie - lună în care vânzările de retail au foast stimulate de promoţiile de Black Friday - la toate cele trei mari categorii. 

în lunile precedente, afacerile de retail au fost susţinute mai ales de creşterile înregistrate de vânzările de alimente, stimulate de scăderea taxei pe valoarea adăugată (TVA) de la 24% la 9%, de la 1 iunie 2015.

Însă iunie 2016 a fost prima lună în care cifrele statistice anuale au exclus efectul scăderii TVA la alimente din iunie 2015, pentru că a luat în calcul intervalul 1 iulie 2015-30 iunie 2016. 

Comparativ cu luna noiembrie 2016, afacerile din comerţul cu amănuntul au crescut în decembrie cu 5,4%, pe serie brută, dar au scăzut cu 0,1% în cifre ajustate la influenţele sezoniere şi în funcţie de numărul de zile lucrătoare.

Vânzările din sectorul de retail au fost stimulate de măsurile fiscale ale guvernului. Astfel, de la 1 ianuarie 2016 au intrat în vigoare mai multe reduceri de taxe şi impozite.

Cota generală de TVA a scăzut de la 24% până la 20%, iar cota TVA pentru apa potabilă şi pentru cea folosită în irigaţii a scăzut de la 24% până la 9%.

De asemenea, impozitul pe dividende a scăzut de la 16% până la 5%, aplicându-se şi pentru profitul aferent anului trecut, iar unele accize au fost diminuate faţă de nivelul din 2015.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.