Oamenii de ştiinţă au descoperit că un asteroid, membru permanent al sistemului nostru solar, provine din afara acestuia. Cercetătorii au numit acest asteroid „un imigrant interstelar”, descoperirea acestuia oferind noi indicii în legătură cu formarea vieţii pe Pământ, scrie The Guardian.

Deşi este crezut că prin coliziunile pe Pământ ale cometelor şi asteroizilor din sistemul nostru solar au fost aduse material organic şi apa necesară apariţiei vieţii, experţii spun că această nouă descoperire sugerează că în dezvoltarea vieţii pe Terra au contribuit şi corpuri din afara sistemului nostru solar.

„Ar fi foarte interesant să mergem să o observăm mai bine şi să îi înţelegem compoziţia”, a spus doctorul Fathi Namouni, autor principal al descoperirii, de la Observatoire de la Côte d’Azur.

„Înainte de descoperirea acestui asteroid, am putut lucra pentru explicarea fenomenului sistemlui solar doar cu obiecte care există în acesta şi despre care am crezut că fac parte din acesta dintotdeauna”, a spus el.

„Acum avem un material nou care a influenţat sistemul solar – aşa că sistemul solar nu s-a dezvoltat fiind izolat”, a adăugat Fathi Namouni.

În acest an, a mai fost observat un asteroid format în afara sistemului nostru solar – Oumuamua. Însă, acesta s-a aflat doar temporar în sistemul nostru solar.

Cunoscut drept „Asteroidul 2015 BZ509”, vizitatorul permanent măsoară aproximativ 3 kilometri în lungime şi a fost observat pentru prima dată la sfârşitul anului 2014 în cadrul proiectului Pan-Starrs, la Observatorul Haleakala din Hawaii.

Experţii au observat că asteroidul orbitează în jurul soarelui în sensul opus planetelor, având o orbită retrogradă.

Asteroizii care orbitează în jurul soarelui pe căi ce îi duc între planetele uriaşe – Jupiter, Saturn, Urans şi Neptun – sunt cunoscuţi drept „centauri” şi se crede că mulţi dintre aceştia provin din zone îndepărtate ale sistemului solar, precum Discul împrăştiat sau Norul lui Oort. Câţiva dintre aceşti asteroizi, ca BZ509, au orbite retrograde, deşi nu este clar cum au ajuns aceştia pe asemenea orbite.

Totuşi, orbitele asteroizilor „centauri” sunt greu de descris cu exactitate şi se crede că nu sunt stabile.

Cercetătorii au avut un indiciu că există ceva deosebit în legătură cu BZ509: în timp ce studii anterioare au sugerat că centaurii cu orbite retrograde rămân „ataşaţi gravitaţional” de planete până la 10.000 de ani, lucrări recente au sugerat că orbita acestui asteroid a fost legată de Jupiter pentru o perioadă mult mai lungă de timp. Această ataşare ar fi rezultatul masei planetei Jupiter şi a faptului planeta şi asteroidul petrec acelaşi timp să orbiteze în jurul soarelui.

Acest studiu a fost condus de Namouni, alături de doctorul Helena Morais de la São Paulo State University din Brazilia. Spre surprinderea echipei, rezultatele studiului au revelat faptul că orbita acestui asteroid pare că a rămas aproape identică şi legată de planeta Jupiter timp de 4,5 miliarde de ani. Adică de la finalul formării acestei planete.

Namouni a mai spus că este puţin probabil ca acest asteroid să fie singurul „imigrant al sistemului solar” şi că astronomii ar trebui să caute astfel de corpuri.

„Când BZ509 a fost capturat de Jupiter, probabil că nu a fost capturat de unul singur sau probabil că s-a spart”, a spus el.

Echipa de cercetători speră să îşi dezvolte studiul. Aceştia spun că doresc să afle de unde provin şi alţi „centauri retrograzi”.