Ministrului Educaţiei Naţionale, Pavel Năstase, a declarat, de Ziua Culturii Naţionale, duminică, în cadrul sesiunii solemne intitulate ”În jurul identităţii româneşti“, care se desfăşoară la Academia Română din Bucureşti, că în opera lui Mihai Eminescu există un deziderat actual al şcolii româneşti, de a le forma elevilor capacitatea de a înţelege ceea ce învaţă, şi a spus că instituţia va fi principalul partener al ministerului în dezvoltarea proiectului pentru manualele şcolare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Citindu-l (pe Mihai Eminescu, n.r.), descoperim un deziderat actual pentru şcoala românească – acela de a forma la elevi capacitatea de a înţelege ce se învaţă. Iată, ne spune poetul: « Nu vei da copilului să opereze decât cu lucruri pe care le-a înţeles pe deplin. La ştiinţele ce se memorează, cartea e tot, pedagogul nimic. La ştiinţele care cer dezvoltarea judecăţii copilului cartea trebuie alungată din şcoală» (…) Ca revizor şcolar (poetul, n.r.) constată faptul că elevii trebuie să rezolve problemele de matematică, de geometrie, de fizică, de limbă latină sau greacă, valorificându-şi potenţialul individual şi interesul pentru cunoaştere, pe această cale fiind determinat să înveţe prin efort propriu”, a spus Pavel Năstase.

Ministrul Educaţiei Naţionale a mai afirmat că Mihai Eminescu a militat şi pentru aplicarea principiului intuitivităţii în şcoli şi că învăţarea şi preţuirea limbii române sunt îndatoriri ale şcolii în procesul de creştere şi formare al copiilor.

”Eminescu a militat şi pentru aplicarea în şcoli a principiului intuitivităţii, care asigură un învăţământ de calitate tocmai prin faptul că vizează înţelegerea. Învăţarea şi preţuirea limbii române sunt îndatoriri ale şcolii în procesul de creştere şi formare a copiilor. Mihai Eminescu, întemeietor al limbii române moderne, a consemnat în manuscrisele sale un mare adevăr despre limba română – «Nu suntem stăpânii limbei, ci limba e stăpâna noastră. Şi orice vorbă românească este însăşi floarea sufletului etnic al românului» -, argumentând nevoia învăţării, preţuirii şi apărării limbii române, care sunt priorităţi nu numai ale şcolii”, a mai spus Pavel Năstase.

”Adevărurile spuse şi promovate în timpul vieţii de poetul naşional şi pe care le regăsim în opera şi manuscrisele sale sunt deosebit de actuale şi impun o atitudine activă şi demnă din partea tuturor românilor”, a adăugat el.

Ministrul a mai spus că Ziua Culturii Române reprezintă o sărbătoare a identităţii naţionale, dar şi un prilej de reflecţie şi sârguinţă pentru toţi ”slujitorii şcolii româneşti”, într-un moment al modernizării utile integrării europene.

”Ziua Culturii Române este o sărbătoare a identităţii noastre naţionale şi o expresie a extensiei universale a românismului, cu un prilej de reflecţie şi vie sârguinţă pentru toţi slujitorii şcolii româneşti, într-un moment al deschiderilor necesare şi al modernizării atât de utile integrării europene”, a declarat ministrul.

Pavel Năstase a precizat că Ministerul Educaţiei Naţionale va avea în Academia Română principalul partener în ceea ce înseamnă proiectul pentru manualele şcolare.

”În spritul celor spuse de marele poet Mihai Eminescu, vreau să vă asgur că Ministerul Educaţiei Naţionale va avea în Academia Română principalul partener în ceea ce înseamnă proiectul pentru manualele şcolare şi nu numai”, a spus el.

”În domeniul şcolii, Eminescu a făcut în opera sa o subtilă analiză a educaţiei eficiente, pornind de la faptul că sentimentul apartenenţei la spaţiul arhetipal trebuie să fie un element esenţial în consolidarea statutului individului în societate. Experienţa sa şcolară, apoi peregrinările prin ţară, studiile de la Cernăuţi, Viena şi Berlin au contribuit definitoriu la construirea valorii afirmaţiilor sale. Faptul că în cariera sa există o secvenţă în care îl găsim revizor şcolar la Iaşi mărturiseşte preocuparea pentru un sistem de educaţie coerent şi eficient. Publicistica sa are nu puţine observaţii pertinente, pe care Eminescu le face privind complexitatea problematicii educaţiei. Definiţia pe care i-o dă prezintă domeniul ca o constantă deprindere la economia de puteri şi la aplicarea lor pentru obiecte pentru care merită să le cheltuim”, a mai preciat Pavel Năstase.

Sesiunea sesiunii solemne de duminică a fost deschisă de preşedintele Academiei Române, Ionel-Valentin Vlad, al cărui discurs a fost urmat de mesajele transmise de Klaus Werner Iohannis, Preşedintele României, de Prea Fericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru de onoare al Academiei Române, şi de Ioan Robu, Arhiepiscop, Mitropolit al Arhiepiscopiei Catolice de Bucureşti.

Au mai susţinut alocuţiuni Ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale, Ionuţ Vulpescu, şi academicianul Eugen Simion, Preşedintele Secţiei de filologie şi literatură.

Data de 15 ianuarie a fost aleasă în 2010 drept Zi a Culturii Naţionale. Aceasta reprezintă data naşterii poetului Mihai Eminescu (15 ianuarie 1850 - 15 iunie 1889).

Fost rector al Academiei de Studii Economice din Bucureşti, în mandatul 2012 - 2016, Pavel Năstase, în vârstă de 65 de ani, a fost ales în urmă cu un an preşedinte al Senatului Universitar al A.S.E. pentru perioada 2016 - 2020. Pavel Năstase a devenit ministru al Educaţiei Naţionale, pe 4 ianuarie, în guvernul condus de Sorin Grindeanu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.